– Kara 120 milionów euro za łamanie przepisów unijnych to jasny sygnał, że platformy internetowe nie mogą oszukiwać użytkowników. X nadawał niebieskie znaczki weryfikacji również kontom oszukującym użytkowników lub fałszywym. W Unii Europejskiej użytkownicy powinni być chronieni przed oszustwami. To długo oczekiwana decyzja Komisji – powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
Kara 120 mln EUR za brak przejrzystości dla X
Stwierdzone przez Komisję naruszenia dotyczą między innymi sposobu zaprojektowania „niebieskiego znacznika” X, który wprowadza użytkowników w błąd. Na X każdy może zapłacić za uzyskanie statusu „zweryfikowanego”, mimo że firma w rzeczywistości nie weryfikuje autentyczności kont. Naraża to użytkowników na oszustwa, w tym podszywanie się pod inne osoby, a także na manipulację ze strony podmiotów działających w złej wierze.
KE stwierdziła też brak przejrzystości repozytorium reklam X – firma stosuje rozwiązania i bariery dostępu, które utrudniają badaczom i opinii publicznej samodzielne sprawdzanie potencjalnych zagrożeń związanych z reklamą internetową. Repozytorium reklam X ma nie zawierać kluczowych informacji, takich jak temat reklamy czy nazwa podmiotu prawnego, który za nią płaci.
Dodatkowo Komisja Europejska zakwestionowała ograniczenia dostępu dla badaczy do danych publicznych – X ma nie wypełniać obowiązków wynikających z DSA dotyczących zapewnienia badaczom dostępu do publicznych danych platformy. W praktyce utrudnia to prowadzenie badań nad wieloma rodzajami systemowych zagrożeń w Unii Europejskiej.
Platforma X musi teraz poinformować Komisję Europejską o działaniach, które podejmie w związku ze stwierdzonymi naruszeniami. Ma na to 60 dni (w przypadku niebieskich znaczników) i 90 dni (w zakresie repozytorium reklam i dostępu do danych publicznych). Plan działań X trafi do Rady ds. usług cyfrowych, która wyda w tej sprawie opinię w ciągu miesiąca. Następnie Komisja będzie miała kolejny miesiąc na wydanie ostatecznej decyzji i określenie, w jakim terminie X musi naprawić naruszenia.
Kilka miesięcy temu pisaliśmy, że długo oczekiwana funkcja szyfrowanych wiadomości prywatnych w serwisie X, znana jako XChat, trafia do coraz szerszego grona użytkowników. Początkowo dostępna jedynie w wersji beta, trafiła także do osób, które nie mają subskrypcji X Premium.


