Tylko co piąty Polak zdaje sobie sprawę, że wybór dostawcy usług ma wpływ na to, czy skorzystanie z płatności będzie miało wpływ na naszą zdolność kredytową. To jeden z kluczowych wniosków badania zrealizowanego w ostatnim czasie na zlecenie Klarny.
Różni dostawcy, różne zasady
Rynek dostawców z branży BNPL (Buy Now, Pay Later; Kup teraz, zapłać później) jest zróżnicowany. Najnowsze badanie zrealizowane przez SW Research na zlecenie Klarny, pokazało, że konsumenci często nie dostrzegają istotnych różnic między poszczególnymi dostawcami usług. Wybór najkorzystniejszej opcji jest możliwy dopiero wtedy, kiedy będziemy mieć pełną wiedzę, jak porównywać oferty podmiotów, które oferują płatności ratalne i odroczone.
Badanie Klarny pokazało, że blisko 40 proc. z nas błędnie sądzi, że każda tego typu płatność wpływa w ten sam sposób na zdolność kredytową, natomiast aż 24 proc. badanych przyznaje się do całkowitego braku wiedzy w tej kwestii.
Tymczasem zarówno płatności odroczone, jak i ratalne, są równoznaczne z zaciągnięciem zobowiązania finansowego, które wymaga spłaty w terminie, na jaki konsument umówił się z dostawcą usługi. Poziom świadomości w tym zakresie różni się w zależności od wieku – najlepiej zorientowane są osoby w przedziale wiekowym 25-34 lata. W tej grupie 31 proc. prawidłowo rozumie zależność między koniecznością spłacenia zobowiązania na czas a jej wpływem na zdolność kredytową. Najniższą świadomością wykazują się osoby powyżej 50 roku życia oraz w przedziale wiekowym 35-49 lat.
Świadome zarządzanie finansami osobistymi
Badanie zrealizowane przez SW Research wskazało, że aż trzech na dziesięciu Polaków spotkało się z ofertą płatności odroczonych, które w rzeczywistości okazały się oprocentowanym kredytem. Z ukrytymi opłatami – np. z odsetkami za spłatę zadłużenia – najczęściej mieli do czynienia młodzi konsumenci (do 24 lat).
Na co warto zwrócić uwagę decydując się na skorzystanie z korzystając z usług płatności ratalnych i odroczonych?
- Ustal, czy z daną usługą wiążą się jakiekolwiek dodatkowe koszty – u niektórych dostawców może dotyczyć to pobierania prowizji za obsługę transakcji spłaty lub nakładania dodatkowych opłat np. w przypadku spłaty zobowiązania inną drogą niż tradycyjny przelew.
- Zweryfikuj, co stanie się w przypadku przekroczenia terminu spłaty zobowiązania – część firm oferuje typowy kredyt konsumencki i już na wstępie informuje o wysokiej rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania (nawet do RRSO 100%); inni dostawcy oferują zarówno płatność odroczoną, jak i ratalną, bez odsetek.
- Zadbaj o swoje finanse osobiste – nowoczesne rozwiązania technologiczne ułatwiają zakupy, jednak należy pamiętać, że im więcej transakcji dokonujemy w ten sposób i im dłuższe są terminy spłaty, tym łatwiej o nich zapomnieć.