Z raportu NetB@nk, przygotowanym we współpracy ze Związkiem Banków Polskich, wynika, że na koniec III kwartału 2024 roku liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych wyniosła 23 miliony, co stanowi wzrost o 3% w porównaniu z poprzednim kwartałem oraz o 10% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Z kolei z raportu Santander Consumer Banku wynika, że 7 na 10 Polaków częściej wybiera aplikację bankową niż bankowość internetową – i w tym wypadku również widać tendencję wzrostową. 

W ostatnich latach sektor bankowości mobilnej dynamicznie się rozwijał, a konkurencja między instytucjami finansowymi wymusza stałe podnoszenie jakości oferowanych rozwiązań. Banki ułatwiają logowanie do aplikacji, oferują nowe, innowacyjne usługi, udostępniają już obecne na rynku rozwiązania – takie jak płatności BLIK – a nawet kuszą klientów gratyfikacjami finansowymi za założenie konta w aplikacji. Jednocześnie w rankingach liczy się też intuicyjność obsługi aplikacji i oferowane przez nią sposoby zarządzania finansami. Poniżej przybliżamy ranking pięciu czołowych aplikacji bankowych na polskim rynku, przygotowany na podstawie ocen użytkowników, liczby i jakości oferowanych funkcji, intuicyjności i informacjach o awariach. 

1. Aplikacja mobilna mBanku

W Google Play aplikacja uzyskała ocenę 4,6/5 przy 402 tysiącach opinii, a w App Store 4,8/5 przy 329 tysiącach.

Aplikacja mBanku oferuje różne metody logowania:

  • standardowe logowanie PIN-em,
  • biometryczne logowanie odciskiem palca, skanu tęczówki oka lub Face ID,
  • możliwość autoryzacji transakcji za pomocą powiadomień push.

Aplikacja mBanku umożliwia:

  • szybkie przelewy na numer telefonu (BLIK),
  • przelewy między własnymi rachunkami i na konta zewnętrzne,
  • przelewy natychmiastowe Express Elixir,
  • płatności mobilne Apple Pay i Google Pay,
  • wygodne opłacanie faktur poprzez skanowanie kodów QR.

Użytkownicy mogą w łatwy sposób:

  • zmieniać limity płatności kartą,
  • blokować i odblokowywać karty,
  • zamawiać nowe karty i zmieniać PIN,
  • analizować swoje wydatki dzięki zaawansowanym narzędziom finansowym,
  • udostępniać numer konta za pomocą kodu QR,
  • otworzyć konto za pomocą selfie lub e-dowodu,
  • opłacać parkingi,
  • doładować telefon.

Jeśli chodzi o bonusy pieniężne, mBank oferuje do 460 zł premii – 200 zł łącznej za otwarcie konta z kartą i aktywności przewidziane w regulaminie promocji, plus do 160 zł za otwarcie konta przez aplikację, plus 100 zł za otwarcie konta dla dziecka. Zgodnie z raportem Bankiera dotyczącym najbardziej i najmniej awaryjnych banków, aplikacja mBanku była dostępna bez zarzutów przez 98,964% analizowanego czasu. 

2. Aplikacja mobilna IKO od PKO BP

W Google Play aplikacja IKO od PKO BP uzyskała ocenę 4,7/5 na 826 tysięcy opinii, a w App Store 4,8/5 na 483 tys. 

Jeśli chodzi o logowanie, IKO oferuje:

  • logowanie PIN-em lub biometryczne (odcisk palca, Face ID),
  • autoryzację transakcji za pomocą powiadomień push,
  • możliwość korzystania z aplikacji nawet bez posiadania konta w PKO BP.

Aplikacja umożliwia:

  • przelewy natychmiastowe, tradycyjne i na telefon,
  • płatności BLIK, Apple Pay i Google Pay,
  • łatwe opłacanie rachunków i skanowanie faktur.

Użytkownicy mogą między innymi:

  • sprawdzić historię transakcji i zaplanowane płatności,
  • edytować zlecenia stałe,
  • płacić na autostradach, 
  • kupować bilety komunikacji miejskiej, 
  • przeglądać stan konta w innych bankach,
  • składać wnioski hipoteczne,
  • aktywować i dezaktywować karty,
  • zmieniać limity płatności,
  • sprawdzić szczegóły kredytów i lokat.

Aplikacja nie oferuje jednak bonusu za założenie konta Zgodnie z raportem Bankiera dotyczącym najbardziej i najmniej awaryjnych banków, aplikacja IKO była dostępna bez zarzutów przez 99,01% analizowanego czasu. Raporty wskazują jednak na kilka zdarzeń awaryjnych w ciągu ostatniego roku.

3. Moje ING Mobile – aplikacja mobilna ING Banku Śląskiego

Aplikacja Moje ING Mobile uzyskała ocenę 4,8/5 na 412 tysięcy opinii w Google Play i 4,9/5 na 251 tysięcy w App Store.

Możliwości logowania:

  • logowanie PIN-em,
  • logowanie biometryczne – FaceID lub odcisk palca.

Aplikacja pozwala na:

  • przelewy krajowe i międzynarodowe,
  • BLIK i przelewy na telefon,
  • zarządzanie oszczędnościami,
  • przelewy walutowe.

Użytkownicy mogą liczyć na:

  • otwieranie kont (również firmowych) za pomocą selfie,
  • możliwość zmiany limitów płatności,
  • zarządzanie subkontami i oszczędnościami,
  • zarządzanie subskrypcjami,
  • doładowywanie gier i multimediów,
  • płatności na autostradach,
  • ustawianie celów oszczędnościowych i analiza wydatków.

Jeśli chodzi o bonusy pieniężne, ING Bank Śląski oferuje do 500 zł premii do zdobycia za otwarcie konta i spełnienie warunków regulaminowych. Zgodnie z raportem Bankiera dotyczącym najbardziej i najmniej awaryjnych banków, aplikacja była dostępna bez zarzutów przez 99,78% analizowanego czasu, a tym samym bank został liderem tego zestawienia. 

4. PeoPay – aplikacja mobilna Banku Pekao

Aplikacja PeoPay od Banku Pekao otrzymało ocenę 4,7/5 na 266 tysięcy w Google Play i 4,6/5 na 89 tysięcy w App Store.

Logowanie i bezpieczeństwo:

  • logowanie PIN-em,
  • logowanie biometryczne – FaceID lub odcisk palca.

Obsługa transakcji:

  • przelewy krajowe, zagraniczne i na telefon,
  • płatności BLIK, 
  • płatności zbliżeniowe telefonem bez karty.

Wśród dodatkowych funkcji na użytkowników czeka:

  • zmiana limitów płatności,
  • możliwość wstrzymania i odblokowania karty,
  • dostęp do informacji o inwestycjach i oszczędnościach,
  • wygodne doładowanie telefonu,
  • opłacanie rachunków,
  • zakup biletów komunikacji miejskiej,
  • opłacanie autostrad, 
  • otwieranie kont za pomocą selfie oraz z wykorzystaniem aplikacji mObywatel,
  • możliwość personalizacji widoku.

Dodatkowo Bank Pekao oferuje 200 zł bonusu za założenie Konta Przekorzystnego online wraz z kartą debetową Mastercard oraz aplikacją PeoPay oraz spełnienie warunków promocji. Zgodnie z raportem Bankiera dotyczącym najbardziej i najmniej awaryjnych banków, aplikacja była dostępna bez zarzutów przez 98,22% analizowanego czasu – bank znalazł się na drugim miejscu od końca w zestawieniu.

5. Aplikacja mobilna Banku Millennium

Aplikacja mobilna Banku Millennium ma ocenę 4,8/5 na 365 tysięcy opinii w Google Play i 4,8/5 na 114 tysięcy w App Store.

Logowanie i bezpieczeństwo:

  • logowanie PIN-em,
  • logowanie biometryczne – FaceID lub odcisk palca.

Obsługa transakcji:

  • przelewy krajowe, zagraniczne i na telefon,
  • płatności BLIK,
  • opłacanie faktur przez skanowanie QR,
  • mobilna autoryzacja, również za pomocą biometrii.

Zarządzanie kontem i kartami:

  • zmiana limitów płatności,
  • otwieranie kont metodą fotoweryfikacji,
  • kontrola subskrypcji i automatycznych płatności,
  • płatności na autostradach,
  • opłacanie parkingów,
  • doradztwo inwestycyjne a aplikacji,
  • zakup biletów komunikacji miejskiej.

Bank Millenium oferuje też bardzo korzystną premię – łącznie aż 600 zł (w tym 100 zł za otwarcie konta, logowanie do aplikacji mobilnej, zapewnienie min. 1000 zł wpływu i dokonanie min 6 płatności kartą lub BLIKIEM; 200 zł za zalogowanie się do aplikacji mobilnej i dokonanie płatności kartą lub BLIKIEM (o łącznej wartości min. 500 zł); 300 zł za przelew wynagrodzenia, min. 1000 zł). Zgodnie z raportem Bankiera dotyczącym najbardziej i najmniej awaryjnych banków, aplikacja była dostępna bez zarzutów przez 99,568% analizowanego czasu.

Bez względu na to, którą aplikację wybierzesz, w rzeczywistości każda z nich pozwala na wygodne zarządzanie finansami bez konieczności wizyty w oddziale. Bankowość mobilna stała się już standardem, więc banki prześcigają się, chcąc zaoferować klientom jak najwięcej. Dlatego warto śledzić zmiany i aktualizacje, bo to, co dziś jest nowością, jutro już może stać się podstawowym narzędziem.