Z raportu NetB@nk, przygotowanym we współpracy ze Związkiem Banków Polskich, wynika, że na koniec III kwartału 2024 roku liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych wyniosła 23 miliony, co stanowi wzrost o 3% w porównaniu z poprzednim kwartałem oraz o 10% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Z kolei z raportu Santander Consumer Banku wynika, że 7 na 10 Polaków częściej wybiera aplikację bankową niż bankowość internetową – i w tym wypadku również widać tendencję wzrostową.
W ostatnich latach sektor bankowości mobilnej dynamicznie się rozwijał, a konkurencja między instytucjami finansowymi wymusza stałe podnoszenie jakości oferowanych rozwiązań. Banki ułatwiają logowanie do aplikacji, oferują nowe, innowacyjne usługi, udostępniają już obecne na rynku rozwiązania – takie jak płatności BLIK – a nawet kuszą klientów gratyfikacjami finansowymi za założenie konta w aplikacji. Jednocześnie w rankingach liczy się też intuicyjność obsługi aplikacji i oferowane przez nią sposoby zarządzania finansami. Poniżej przybliżamy ranking pięciu czołowych aplikacji bankowych na polskim rynku, przygotowany na podstawie ocen użytkowników, liczby i jakości oferowanych funkcji, intuicyjności i informacjach o awariach.
1. Aplikacja mobilna mBanku
W Google Play aplikacja uzyskała ocenę 4,6/5 przy 402 tysiącach opinii, a w App Store 4,8/5 przy 329 tysiącach.
Aplikacja mBanku oferuje różne metody logowania:
- standardowe logowanie PIN-em,
- biometryczne logowanie odciskiem palca, skanu tęczówki oka lub Face ID,
- możliwość autoryzacji transakcji za pomocą powiadomień push.
Aplikacja mBanku umożliwia:
- szybkie przelewy na numer telefonu (BLIK),
- przelewy między własnymi rachunkami i na konta zewnętrzne,
- przelewy natychmiastowe Express Elixir,
- płatności mobilne Apple Pay i Google Pay,
- wygodne opłacanie faktur poprzez skanowanie kodów QR.
Użytkownicy mogą w łatwy sposób:
- zmieniać limity płatności kartą,
- blokować i odblokowywać karty,
- zamawiać nowe karty i zmieniać PIN,
- analizować swoje wydatki dzięki zaawansowanym narzędziom finansowym,
- udostępniać numer konta za pomocą kodu QR,
- otworzyć konto za pomocą selfie lub e-dowodu,
- opłacać parkingi,
- doładować telefon.
Jeśli chodzi o bonusy pieniężne, mBank oferuje do 460 zł premii – 200 zł łącznej za otwarcie konta z kartą i aktywności przewidziane w regulaminie promocji, plus do 160 zł za otwarcie konta przez aplikację, plus 100 zł za otwarcie konta dla dziecka. Zgodnie z raportem Bankiera dotyczącym najbardziej i najmniej awaryjnych banków, aplikacja mBanku była dostępna bez zarzutów przez 98,964% analizowanego czasu.
2. Aplikacja mobilna IKO od PKO BP
W Google Play aplikacja IKO od PKO BP uzyskała ocenę 4,7/5 na 826 tysięcy opinii, a w App Store 4,8/5 na 483 tys.
Jeśli chodzi o logowanie, IKO oferuje:
- logowanie PIN-em lub biometryczne (odcisk palca, Face ID),
- autoryzację transakcji za pomocą powiadomień push,
- możliwość korzystania z aplikacji nawet bez posiadania konta w PKO BP.
Aplikacja umożliwia:
- przelewy natychmiastowe, tradycyjne i na telefon,
- płatności BLIK, Apple Pay i Google Pay,
- łatwe opłacanie rachunków i skanowanie faktur.
Użytkownicy mogą między innymi:
- sprawdzić historię transakcji i zaplanowane płatności,
- edytować zlecenia stałe,
- płacić na autostradach,
- kupować bilety komunikacji miejskiej,
- przeglądać stan konta w innych bankach,
- składać wnioski hipoteczne,
- aktywować i dezaktywować karty,
- zmieniać limity płatności,
- sprawdzić szczegóły kredytów i lokat.
Aplikacja nie oferuje jednak bonusu za założenie konta Zgodnie z raportem Bankiera dotyczącym najbardziej i najmniej awaryjnych banków, aplikacja IKO była dostępna bez zarzutów przez 99,01% analizowanego czasu. Raporty wskazują jednak na kilka zdarzeń awaryjnych w ciągu ostatniego roku.
3. Moje ING Mobile – aplikacja mobilna ING Banku Śląskiego
Aplikacja Moje ING Mobile uzyskała ocenę 4,8/5 na 412 tysięcy opinii w Google Play i 4,9/5 na 251 tysięcy w App Store.
Możliwości logowania:
- logowanie PIN-em,
- logowanie biometryczne – FaceID lub odcisk palca.
Aplikacja pozwala na:
- przelewy krajowe i międzynarodowe,
- BLIK i przelewy na telefon,
- zarządzanie oszczędnościami,
- przelewy walutowe.
Użytkownicy mogą liczyć na:
- otwieranie kont (również firmowych) za pomocą selfie,
- możliwość zmiany limitów płatności,
- zarządzanie subkontami i oszczędnościami,
- zarządzanie subskrypcjami,
- doładowywanie gier i multimediów,
- płatności na autostradach,
- ustawianie celów oszczędnościowych i analiza wydatków.
Jeśli chodzi o bonusy pieniężne, ING Bank Śląski oferuje do 500 zł premii do zdobycia za otwarcie konta i spełnienie warunków regulaminowych. Zgodnie z raportem Bankiera dotyczącym najbardziej i najmniej awaryjnych banków, aplikacja była dostępna bez zarzutów przez 99,78% analizowanego czasu, a tym samym bank został liderem tego zestawienia.
4. PeoPay – aplikacja mobilna Banku Pekao
Aplikacja PeoPay od Banku Pekao otrzymało ocenę 4,7/5 na 266 tysięcy w Google Play i 4,6/5 na 89 tysięcy w App Store.
Logowanie i bezpieczeństwo:
- logowanie PIN-em,
- logowanie biometryczne – FaceID lub odcisk palca.
Obsługa transakcji:
- przelewy krajowe, zagraniczne i na telefon,
- płatności BLIK,
- płatności zbliżeniowe telefonem bez karty.
Wśród dodatkowych funkcji na użytkowników czeka:
- zmiana limitów płatności,
- możliwość wstrzymania i odblokowania karty,
- dostęp do informacji o inwestycjach i oszczędnościach,
- wygodne doładowanie telefonu,
- opłacanie rachunków,
- zakup biletów komunikacji miejskiej,
- opłacanie autostrad,
- otwieranie kont za pomocą selfie oraz z wykorzystaniem aplikacji mObywatel,
- możliwość personalizacji widoku.
Dodatkowo Bank Pekao oferuje 200 zł bonusu za założenie Konta Przekorzystnego online wraz z kartą debetową Mastercard oraz aplikacją PeoPay oraz spełnienie warunków promocji. Zgodnie z raportem Bankiera dotyczącym najbardziej i najmniej awaryjnych banków, aplikacja była dostępna bez zarzutów przez 98,22% analizowanego czasu – bank znalazł się na drugim miejscu od końca w zestawieniu.
5. Aplikacja mobilna Banku Millennium
Aplikacja mobilna Banku Millennium ma ocenę 4,8/5 na 365 tysięcy opinii w Google Play i 4,8/5 na 114 tysięcy w App Store.
Logowanie i bezpieczeństwo:
- logowanie PIN-em,
- logowanie biometryczne – FaceID lub odcisk palca.
Obsługa transakcji:
- przelewy krajowe, zagraniczne i na telefon,
- płatności BLIK,
- opłacanie faktur przez skanowanie QR,
- mobilna autoryzacja, również za pomocą biometrii.
Zarządzanie kontem i kartami:
- zmiana limitów płatności,
- otwieranie kont metodą fotoweryfikacji,
- kontrola subskrypcji i automatycznych płatności,
- płatności na autostradach,
- opłacanie parkingów,
- doradztwo inwestycyjne a aplikacji,
- zakup biletów komunikacji miejskiej.
Bank Millenium oferuje też bardzo korzystną premię – łącznie aż 600 zł (w tym 100 zł za otwarcie konta, logowanie do aplikacji mobilnej, zapewnienie min. 1000 zł wpływu i dokonanie min 6 płatności kartą lub BLIKIEM; 200 zł za zalogowanie się do aplikacji mobilnej i dokonanie płatności kartą lub BLIKIEM (o łącznej wartości min. 500 zł); 300 zł za przelew wynagrodzenia, min. 1000 zł). Zgodnie z raportem Bankiera dotyczącym najbardziej i najmniej awaryjnych banków, aplikacja była dostępna bez zarzutów przez 99,568% analizowanego czasu.
Bez względu na to, którą aplikację wybierzesz, w rzeczywistości każda z nich pozwala na wygodne zarządzanie finansami bez konieczności wizyty w oddziale. Bankowość mobilna stała się już standardem, więc banki prześcigają się, chcąc zaoferować klientom jak najwięcej. Dlatego warto śledzić zmiany i aktualizacje, bo to, co dziś jest nowością, jutro już może stać się podstawowym narzędziem.