Przestępcy szukają swoich ofiar w popularnych serwisach sprzedażowych. Jeśli będziesz sprzedającym, skontaktują się z Tobą i poinformują o chęci zakupu towaru. Może też do Ciebie zadzwonić osoba, która poda się za konsultanta serwisu sprzedażowego lub pracownika banku oferując wsparcie techniczne i pomoc w przeprowadzeniu transakcji.
Jak przebiega nowe oszustwo?
W rozmowie oszuści nawiązują do przeprowadzonej sprzedaży i informują, np. o tym, że środki muszą trafić na bezpieczne konto lub niezbędna jest weryfikacja przed transakcją. W ramach weryfikacji będą chcieli wyłudzić kod BLIK i autoryzację operacji. W ten sposób wypłacają pieniądze z Twojego konta. Oszuści mogą również wysyłać link do fałszywej strony, za pomocą której wyłudzają dane do bankowości internetowej.
mBank przypomina, aby w tej sytuacji nigdy:
- nie podawać swoich danych do logowania i danych osobowych na stronie z otrzymanego linku;
- nie podawać nikomu kodu BLIK;
- nie autoryzować operacji, która nie była zlecona przez Ciebie;
- nie podawać na stronie z linku danych naszej karty płatniczej;
- uważnie czytać komunikaty autoryzacyjne.
Uważajmy również na niebezpieczne linki w SMS lub wiadomościach e-mail. Oszuści nadal rozsyłają wiadomości z informacją np. o:
- niedopłacie za przesyłkę lub rachunek za energię elektryczną,
- zablokowanym koncie w banku lub serwisie streamingowym.
Poprzez tytuł i treść wiadomości chcą nakłonić nas do wejścia na link.
Jeśli wejdziemy w link, trafisz na fałszywą stronę. Tam, złodzieje, podstępem, mogą żądać od nas:
- numeru PESEL,
- nazwiska panieńskiego matki,
- kodu do parowania aplikacji mobilnej,
- identyfikatora klienta lub hasła do serwisu bankowości elektronicznej,
- danych naszej karty płatniczej.
mBank przypomina, aby nigdy nie podawać takich danych na stronie z linku. Przejęcie ich umożliwi złodziejom kradzież naszych pieniędzy.
Gdy na stronie z linku musimy podać dane karty, jej numer, kod CVV2 oraz datę ważności a następnie kod autoryzujący… Zatrzymajmy się! Dzięki tym danym oszuści będą mogli dodać naszą kartę do płatności mobilnych np. Google Pay lub Apple Pay i płacić nią w dowolnym punkcie lub w Internecie.