W tej nowej sytuacji zarówno rodzicom, jak i nauczycielom potrzebne jest wsparcie w rozważnym podejściu do edukacji cyfrowej najmłodszych. Pomocne mogą być bezpłatne programy edukacyjne dla szkół, takie jak MegaMisja i #SuperKoderzy prowadzone przez Fundację Orange. Nabór do obu z nich trwa do 10 maja br., a zajęcia rozpoczną się od września.

Jak do technologii podejść „z głową”?

Inicjatywy Fundacji Orange: MegaMisja (dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (dla klas 4-8) pomagają dzieciom zdobyć kompetencje cyfrowe głównie przez zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów. Pomagają rozmawiać nauczycielom z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji.

Czy wszystko, co jest w internecie, to prawda? Jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać sprzęt? Jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów? Jak odróżnić informację od reklamy? Jak zareagować na niebezpieczne treści? Te zagadnienia poznają dzieci z klas 1-3 podczas zajęć MegaMisji. To 10-miesięczny kurs przygotowujący najmłodszych do tego, aby odpowiedzialnie korzystać ze smartfonów, tabletów i komputerów oraz unikać pułapek cyfrowego świata.

Fundacji Orange udostępnia gotowe scenariusze zajęć i buduje społeczność nauczycieli.

Zajęcia MegaMisji odbywają się w formie zabawy, a dzieciakom towarzyszą animowane postacie i fabuła bajki. Dodatkową motywacją są nagrody dla całej szkoły za realizacje poszczególnych zadań – na przykład tablety, audiobooki, książki, materiały plastyczne i pomoce edukacyjne. Do realizacji programu wystarczy jedna godzina tygodniowo w ramach zwykłych lekcji lub zajęć w świetlicy.

Czy programowanie może być grą zespołową?

#SuperKoderzy dla klas 4-8 to zajęcia, na których uczniowie poznają podstawy programowania i obsługi robotów. #SuperKoderzy mają także propozycję dla szkół specjalnych i integracyjnych.

Szkoły mają do wyboru jedną z czternastu ścieżek edukacyjnych. W czasie zajęć uczniowie poznają cyfrowe narzędzia, uczą się logicznego myślenia i pracy zespołowej. Każda szkoła, która dostanie się do programu, może liczyć nie tylko na wsparcie z zakresu prowadzenia zajęć, ale otrzyma też grant na niezbędny sprzęt – na przykład zestawy robotów.

–Uczniowie tworzą w Scratchu, który jest intuicyjny i nie wymaga pisania długich kodów, ale i tak uczy się myśleć kreatywnie, współpracować i zrozumieć na czym polega programowanie. To doskonały wstęp do nauki programowania „dla dorosłych” w językach Python czy Java – mówi Monika Wrońska, koordynatorka programu #SuperKoderzy z Fundacji Orange.

Kto i jak może się zgłosić?

Każda szkoła, która chce przystąpić do któregoś z tych programów (lub do obu z nich), powinna do 10 maja 2021 r. wypełnić formularz online na stronie https://fundacja.orange.pl/nabor-szkol i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową. Polega ona na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania, dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Zgłoszenia może, za zgodą dyrekcji szkoły, dokonać nauczyciel wybrany na lidera projektu. Spośród nadesłanych wniosków Komisja wybierze 140 szkół do MegaMisji i 140 do #SuperKoderów, które od września zaczną realizować zajęcia.

Obie inicjatywy nie wiążą się z żadnymi kosztami dla szkół, wpisują się także w podstawę programową oraz mają patronaty Ministra Edukacji i Nauki oraz Cyfryzacji KPRM (dawniej Ministerstwo Cyfryzacji). Dotychczas udział w MegaMisji i #SuperKoderach wzięło ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce.

– W naszych programach rozwijają się uczniowie i nauczyciele z różnych szkół: małych, dużych, z wielkich miast, ale także tych z dala od ośrodków miejskich. W tym roku szczególnie zachęcamy do udziału szkoły z wybranych gmin z Podkarpacia, Podlasia czy Warmii i Mazur, bo w kolejnej już edycji MegaMisji i #SuperKoderów chcemy z naszą edukacją docierać jak najszerzej i równomiernie „pokrywać” mapę Polski naszymi inicjatywami. Choć zależy nam na każdej szkole! – podsumowuje Konrad Ciesiołkiewicz.

Wśród innych projektów pomagających dzieciom odnaleźć się w cyfrowym świecie jest inicjatywa SamuraiLabs zapobiegająca cyberprzemocy.