Fintek podcast BLIK 444

Monika Król zdradza również, jak wygląda strategia „BLIK razy dwa”, zakładająca podwojenie liczby transakcji w ciągu trzech lat, oraz w jaki sposób polski system płatności staje się jednym z filarów europejskiej suwerenności finansowej. To rozmowa o innowacjach, ekspansji i ambicjach, które mają szansę przenieść BLIKA na zupełnie nowy poziom.

Międzynarodowe przelewy, iOS i nowe usługi – plany BLIKA

Poniżej znajdziecie podcast w formie wideo, a także transkrypcję rozmowy. Podcast można obejrzeć również na YouTube. Wersja audio jest dostępna na Spotify i Soundcloud. Pozostałe materiały znajdziecie także pod tym linkiem i w zakładce Fintek Extra.

Rafał Tomaszewski: Dzień dobry Państwu, Rafał Tomaszewski, redaktor naczelny serwisu Fintek.pl. Zapraszam na kolejny odcinek naszego podcastu. Dzisiaj moim gościem jest Monika Król, wiceprezeska zarządu Polskiego Standardu Płatności, czyli operatora systemu BLIK. Dzień dobry.

Monika Król: Dzień dobry Państwu, bardzo mi miło.

Rafał Tomaszewski: Porozmawiamy dzisiaj o BLIKU, o nowych usługach, które mogą się niedługo pojawić, o rozwoju BLIKA obecnie na rynku i szerzej o sektorze płatności w Polsce. Ale na początek zapytam Cię o BLIKA, o jego pozycję obecnie na rynku. Czy o BLIKU możemy już powiedzieć, że jest to polski jednorożec, czyli firma wyceniana na minimum ten jeden miliard euro lub jeden miliard dolarów?

Monika Król:  Te rozmowy o jednorożcach są zawsze bardzo ekscytujące i porównanie nas do jednorożca jest oczywiście komplementem, ale muszę też przyznać, że my nie lubimy zamykać się tylko i wyłącznie w kategoriach wyceny, bo BLIK to już nie jest młody fintech. To już jest naprawdę dojrzała firma, operująca na polskim rynku od 10 lat.

Można nawet powiedzieć, że w pewnym sensie taka narodowa infrastruktura płatnicza. Jesteśmy kluczowym systemem płatniczym, który w e-commerce ma największy udział –  70% i ponad 19 milionów użytkowników, także bardziej patrzyłabym na BLIKA z perspektywy skali w ogóle w kraju i tego, jak funkcjonujemy jeżeli chodzi o ilość transakcji, niż tylko i wyłącznie wyceny, która oczywiście jest optymistyczna.

A dla nas w tej chwili najważniejsze jest to, że nasza skala, doświadczenie, kompetencje know-how pozwalają nam też myśleć o wychodzeniu poza Polskę. Więc to jest ten najbardziej ekscytujący w tej chwili moment i parametr, na który patrzymy bardzo intensywnie.

Rafał Tomaszewski: Tak, o ekspansji międzynarodowej też będziemy dzisiaj rozmawiać. Niedawno BLIK dołączył do sojuszu o nazwie EuroPA, czyli właśnie w kontekście tej ekspansji międzynarodowej myślę, że warto o tym wspomnieć. Jaki był w ogóle powód takiej decyzji? Dlaczego dołączyliście do tego sojuszu i jakie korzyści to dla BLIKA może generować?

Monika Król: To jest bardzo dobre pytanie i też bardzo taki dla nas ważny, ekscytujący projekt i wiele jest kontekstów, bo oczywiście jeden to jest rozwój międzynarodowy BLIKA i to jest jeden z kierunków, który być może nie jest rozwojem takim organicznym, ale poprzez partnerstwa. Natomiast jest on równie ważny z punktu widzenia użytkowników, bo interoperacyjność dla klientów pomiędzy systemami jest tak samo istotna, jak zasięg systemu, z którego oni korzystają.

Jeden z tych celi to jest właśnie interoperacyjność z kluczowymi systemami w Europie, a te kluczowe systemy to między innymi BANCOMAT we Włoszech, Bizum w Hiszpanii, MB WAY w Portugalii, czy też rozwiązania w krajach nordyckich, więc to daje nam olbrzymi zasięg na transakcje interoperacyjne. A druga rzecz to od jakiegoś czasu mówi się o budowaniu suwerenności płatniczej Europy.

I to nasze działanie w kierunku współpracy z Europą daje też nam kolejny krok w kierunku tego budowania suwerenności płatniczej na poziomie Europy i naprawdę myślę, że mamy się czym pochwalić. I tamte rozwiązania które przed chwilą wspominałam, jak i sam BLIK, któremu przygląda się nie tylko Europa, ale cały świat, to jest rozwiązanie które spokojnie może być bazą do budowania niezależnego systemu. Także takie są te główne konteksty. Interoperacyjność i to suwerenne rozwiązanie płatnicze na poziomie Starego Kontynentu.

Rafał Tomaszewski: Wspomniałaś o hiszpańskim Bizum, włoskim BANCOMACIE, czyli tutaj międzynarodowo też ta współpraca właśnie się rozwija. Jedną z takich usług na które użytkownicy mocno czekają są przelewy międzynarodowe na numer telefonu. Jakiś czas temu na jednej z konferencji prezes Dariusz Mazurkiewicz wspominał o tym, że takie rozmowy już trwają, jakieś potencjalne przymiarki do wprowadzenia takiego rozwiązania, więc zapytam kiedy możemy takiej nowości się spodziewać? Czy tutaj możemy już jakiś horyzont czasowy nakreślić potencjalnie?

Monika Król: Rzeczywiście jest tak, że te prace toczą się w tej chwili bardzo intensywnie, równolegle z wszystkimi tymi graczami. One są dosyć wymagające ze względu na to, że każdy system troszeczkę inaczej działa. Natomiast, powiedzieć już wkrótce, to trochę może mało konkretne. Planujemy jeszcze w tym roku pochwalić się testowymi transakcjami. A na pewno w pierwszej połowie przyszłego roku już takimi transakcjami live.

Rafał Tomaszewski: Tak, to już jest to w miarę konkrety termin. Ale w ogóle jak taka integracja wygląda? Czego tutaj BLIK w ogóle potrzebuje, żeby była ona możliwa? Jakie są też okoliczności potrzebne, żeby w ogóle można było realizować takie transakcje?

Monika Król: To dobre pytanie, bo rzeczywiście ten proces jest pracochłonny, trudny i w sumie dosyć długo już trwa u nas, ze względu na to, że musimy się do niego dobrze przygotować. Jednym z takich istotnych elementów jest na przykład dostęp do systemu rozliczeń SEPA Instant. Polska nie należy do strefy euro, w związku z czym my musieliśmy od początku wypracować mechanizmy dostępu do tej infrastruktury SEPA, co pozwoli nam współpracować z europejskimi partnerami którzy z tej infrastruktury już korzystają.

Więc to taki pierwszy duży krok, który rzeczywiście z punktu widzenia systemu jest bardzo istotny i pracochłonny. Kolejna rzecz to jest oczywiście kwestia przewalutowań. To bardzo ważne z punktu widzenia użytkowników, czyli przewalutowanie transakcji ze złotówek na euro i odwrotnie Oczywiście szybko i po atrakcyjnych kursach. Także tutaj poszukiwanie dostawców usług, którzy nam to umożliwią, żeby to było rzeczywiście natychmiastowo i też przy atrakcyjnych parametrach miało i ma bardzo duże znaczenia.

Jest też dużo regulacji unijnych, które dotyczą rozliczeń, m.in. stosunkowo nowe rozwiązanie i obowiązek, który musimy spełniać, a mianowicie weryfikacja odbiorcy przelewu, bo tu mówimy głównie o tych przelewach na numer telefonów, które nakładają teraz na dostawców płatności właśnie obowiązek tego, żebyśmy weryfikowali odbiorcę płatności w strefie euro i to od października jest już takim formalnym wymogiem.

Więc to jest kolejna rzecz. No i oczywiście też kwestia ujednolicenia procesów ochrony danych osobowych, bo te regulacje też się różnią. My akurat jesteśmy bardzo restrykcyjni, jeżeli o to chodzi, a nie wszędzie w Europie wygląda to tak samo, ale żebyśmy mogli mówić o tych interoperacyjnych transakcjach, no to musimy to podejście ujednolicić. Więc to takie myślę główne elementy, nad którymi pracowaliśmy i pracujemy w ramach tego procesu.

Rafał Tomaszewski: A czy takie przelewy międzynarodowe na numer telefonu też będą darmowe? Czy tutaj już mogą pojawić się jakieś potencjalnie właśnie prowizje, opłaty?

Monika Król: Tak byśmy chcieli, żeby to było natychmiastowo i darmowo i żeby bez względu na to, w którym kraju użytkownik ma numer telefonu i w jakim kraju ma obywatelstwo, gdzie się aktualnie znajduje, mógł natychmiastowo i bezkosztowo wykonać taki przelew.

Rafał Tomaszewski: Kolejna ciekawa funkcjonalność, którą BLIK rozwija, to płatności zbliżeniowe. Jakiś czas temu Apple otworzyło dostęp do swojego systemu NFC, czyli pojawiła się możliwość realizowania płatności zbliżeniowych na urządzeniach Apple, nie tylko za pomocą Apple Pay, ale też zewnętrznych dostawców. BLIK też podobno pracuje nad takim rozwiązaniem. I na jakim etapie w ogóle są te prace? Kiedy tutaj też można się spodziewać takiego wdrożenia?

Monika Król: Apple otworzyło swój system NFC – zabrzmiało tak optymistycznie i prosto, ale tak naprawdę to były nawet nie miesiące tylko lata pracy z perspektywy Komisji Europejskiej i wielu też rozwiązań płatniczych, które z Komisją Europejską współpracowały po to, aby nakłonić Apple do otwarcia tej anteny więc to rzeczywiście, ku naszej radości ten proces się zakończył sukcesem i to nastąpiło.

Oczywiście teraz wyzwaniem największym dla nas, ale także dla innych graczy, jest przede wszystkim to, aby się dobrze z nimi zintegrować. To jest wymagający vendor i stawia też wiele technologicznych wymagań, które należy spełnić i my oczywiście chcemy dostarczyć tą usługę w porównywalnej jakości, w sensie żeby płatność zbliżeniowa BLIKIEM na iOS-ie była tak samo łatwa, tak samo wygodna jak płatność Apple Pay.

To jest to nasze główne wyzwanie i nad tym przede wszystkim pracujemy. Jesteśmy już bardzo blisko, jesteśmy na etapie rozmów i wdrożeń z bankami. Także to też jest perspektywa miesięcy kiedy będziemy mogli tą usługę uruchomić i ona z punktu widzenia naszego biznesu jest bardzo istotna ze względu na to, że użytkownicy Apple Pay to jest bardzo dobry segment klientów.

Liczymy na to, iż tutaj będziemy mogli mówić o kolejnym potencjale na dodatkowe wzrosty transakcyjności właśnie wynikające z tego, że użytkownicy Apple’a, telefonów Apple, będą mogli płacić w sklepach stacjonarnych już nie tylko Apple Pay’em, ale przede wszystkim BLIKIEM.

Rafał Tomaszewski: Mówi się o użytkownikach iPhonów, że jest to jest taka grupa, która bardzo lubi nowinki
technologiczne i chętnie właśnie korzystają oni z takich rozwiązań, więc na pewno tutaj to może być interesująca grupa docelowa. Ale jak w ogóle wygląda popularność tych płatności zbliżeniowych BLIKIEM? Obecnie na razie tylko na Androidzie, no bo tymi danymi tutaj możemy się posługiwać. Jak wygląda ta liczba transakcji i jak też ona rośnie?

Monika Król: Kanał POS nas bardzo pozytywnie już od jakiegoś czasu zaskakuje. Te płatności w sklepach stacjonarnych i to zarówno kodem T6, czyli tym kodem BLIK, którego znają użytkownicy, ale też właśnie BLIKIEM zbliżeniowym, bardzo dynamicznie rosną. To jest kilkadziesiąt procent skali roku, także super. I tutaj ten wzrost w przypadku zbliżeniowych jest nawet dwa razy wyższy niż tych płatności z kodem T6, także bardzo duża dynamika.

Myślę, że mamy jeszcze sporo do nadgonienia, jeżeli chodzi o udziały rynkowe, bo to nigdy nie był nasz priorytet. Skupialiśmy się na e-commerce, natomiast bardzo to jest duży potencjał w kontekście rozwoju i też właśnie, tak jak już mówiliśmy sobie przed chwilą ten iOS, to też taki brakujący kawałek do tego, żebyśmy mogli zawalczyć o ten segment POS-owy.

Rafał Tomaszewski: Przy płatności zbliżeniowej BLIKIEM na iOS-sie wspomniałaś o integracji, o rozmowach z bankami, które trwają. Rozumiem że będzie to wyglądało tak, że każdy bank z osobna będzie musiał się zintegrować? Nie działa to w ten sposób, że po prostu BLIK udostępni taką opcje i nagle wszystkie banki też takie rozwiązanie klientom dają? Tylko pewnie integracja będzie musiała wystąpić przez każdy bank z osobna, a więc stopniowo banki będą udostępniać to rozwiązanie jeśli dobrze rozumiem.?

Monika Król: Tak to jest tak, że rzeczywiście jakby u podstaw BLIKA leży to, że jest zintegrowany bezpośrednio z każdym z banków który jest uczestnikiem naszego systemu i każda nasza funkcjonalność wymaga wdrożenia per bank, per uczestnik, w związku z czym podobnie będzie też w kwestii tego iOS-a.

My oczywiście mamy tą taką funkcję koordynującą te działania właśnie po to, aby móc umożliwić w miarę taki skoordynowany i w jednym czasie launch tej usługi na rynku w związku z czym w tej chwili również równolegle pracujemy z wieloma bankami nad tym rozwiązaniem. Także w momencie, kiedy zdecydujemy się powiedzieć o niej szeroko marketingowo, to będzie na pewno kilka banków – w sensie dużo więcej niż 50% udziału w rynku, bo to już jest taka skala, która pozwala kampanijnie promować produkt i o takiej skali mówimy też w perspektywie miesięcy.

Rafał Tomaszewski: Wróćmy jeszcze do ekspansji międzynarodowej, od której troszkę też zaczęliśmy naszą rozmowę. BLIK działa obecnie między innymi na Słowacji i w Rumunii. Jak obecnie wygląda rozwój BLIKA na tych rynkach? Czy w tych krajach też BLIK spotkał się z taką popularnością i pozytywnym odbiorem jak w Polsce?

Monika Król: Tak to dobre pytanie, bo to rzeczywiście jest najbardziej ekscytujący teraz kawałek naszego biznesu, czyli ta praca nad rozwojem międzynarodowym. My w tej chwili jesteśmy na dwóch rynkach, to jest właśnie ta Słowacja i Rumunia. I teraz, jeżeli chodzi o Słowację, tam BLIK jest już dostępny dla użytkowników dzięki bankowi Tatra banka.

Normalnie realizowane są transakcje w e-commerce. To jest możliwe ponieważ jakiś czas temu, dokładnie ponad dwa lata temu, kupiliśmy tam lokalną spółkę. Taka była tam strategia u nas przyjęta, żeby właśnie mieć podmiot przede wszystkim ze strefy euro, bo to też daje nam wejście jakby na strefę euro, jeżeli chodzi o rozwiązanie płatnicze. Kupiliśmy spółkę Viamo, która już jest teraz przebrandowana na BLIKA i współpracuje lokalnie z bankami. Oczywiście teraz przed nami kolejne integracje z kolejnymi bankami między innymi też ze słowackim oddziałem mBanku.

W Rumunii przyjęliśmy trochę inną ścieżkę – mianowicie tam postawiliśmy na rozwój organiczny i jakby budowaliśmy spółkę od zera, oczekując i starając się o licencję z Narodowego Banku Rumunii, którą dostaliśmy w ubiegłym roku, więc teraz jesteśmy na etapie integracji z uczestnikami, podpisywania umów zarówno z agentami rozliczeniowymi jak i bankami.

I tak, zabawne, że znowu mówię o perspektywie miesięcy, ale rzeczywiście tak jest, że wszystko się dzieje w tym samym czasie. O tym starcie komercyjnym w Rumunii, to też mówimy w perspektywie mniej więcej pół roku, może do dziewięciu miesięcy, także to taka perspektywa jeżeli chodzi o te dwa rynki.

Jednocześnie nie zamykamy się mówiąc o rozwoju zagranicznym tylko i wyłącznie do tej listy dwóch rynków, ale troszeczkę zmieniliśmy nasze podejście i w tej chwili koncentrujemy się na rozmowach z grupami bankowymi, które są istotne w Europie, a głównie w Europie Środkowej i Wschodniej w tym regionie CEE, ponieważ po wielu analizach rozmowach biznesowych wiemy, iż szczególnie w rynkach CEE nie ma jeszcze wypracowanych dominujących rozwiązań płatniczych, w związku z czym jest duży potencjał do tego, żeby pracować nad rozwiązaniem między innymi takim jak BLIK.

I żeby nie robić tego rynek po rynku, co byłoby zbyt czasochłonne, to rozmawiamy właśnie z wiodącymi grupami bankowymi patrz grupa Erste czy UniCredit, które mają istotne udziały na poszczególnych rynkach CEE. O takim pan-europejskim wdrożeniu BLIKA. Także to jest etap obecny, bardzo ekscytujący i myślę, że też w najbliższym czasie będziemy mogli mówić o kolejnych etapach tego procesu. On jest na razie oczywiście w fazie rozmów, więc niewiele więcej mogę zdradzić natomiast zasięg to jest kilka rynków poza Słowacją i Rumunią.

Rafał Tomaszewski: Może zacznijmy od Słowacji żeby było po kolei – czy tam wszystkie usługi BLIKA są dostępne? Bo z tego co kojarzę na początku chyba były to płatności w e-commerce i stopniowo miały być też rozszerzane na inne usługi, czyli właśnie też przelewy na numer telefonu wypłaty, z bankomatów. Czy tam już to całe spektrum BLIKA jakie też znamy z Polski działa, czy jeszcze nie?

Monika Król: Jeszcze nie. W tej chwili rzeczywiście naszą strategią jest to, żeby stawiać przede wszystkim na e-commerce. To jest ten kanał, który ma dla nas największy potencjał. Więc od tego zaczynamy, ale mamy również w planach rozwiązania POS-owe i tutaj pewnie od razu BLIK zbliżeniowy chociaż wiadomo że nie wykluczamy też rozwiązania z kodem T6, czyli tym BLIK kodem.

W Słowacji są też przelewy P2P, ale troszkę jeszcze na innych zasadach działające ze względu na to, że to było rozwiązanie, które funkcjonowało w tej spółce, którą przejęliśmy. Więc zaczynamy od e-commerce’u, ale się na nim nie zatrzymujemy. Oczywiście e-commerce też w całej szerokiej definicji, czyli nie tylko proste płatności, ale też płatności odroczone, czy płatności powtarzalne.

Rafał Tomaszewski: Obecność BLIKA na Słowacji, w Rumunii oznacza, że to możemy się spodziewać na przykład udostępnienia przelewów międzynarodowych na numer telefonu, właśnie pomiędzy Polską a powiedzmy Słowacją i Rumunią Czy nie ma to takiej zależności?

Monika Król: Tak, to jest oczywisty kierunek natomiast dla nas jest istotne to, żeby mieć skalę, więc nie skupiamy się tylko i wyłącznie na Słowacji i Rumunii, ale też przede wszystkim na sojuszu EuroPA, żeby to był dużo większy zasięg. Także mówimy o rynkach tej Europy Południowej, Hiszpania, Włochy, Portugalia, o Nordykach, no i oczywiście o naszych rynkach BLIKOWYCH.

Rafał Tomaszewski: A o jakich nowych usługach możemy jeszcze powiedzieć, jeśli to nie jest tajemnica? Jakie nowe rozwiązania od BLIKA mogą niedługo pojawić w Polsce? Jeśli tutaj można rąbka tajemnicy uchylić, to na pewno nasi widzowie tutaj byliby wdzięczni za takie informacje.

Monika Król: Myślę, że my już tutaj w trakcie tej rozmowy tego rąbka uchyliliśmy chyba ze dwa razy, bo tak naprawdę to, co nowe teraz w przypadku funkcjonalności BLIKA, to przede wszystkim właśnie te przelewy interoperacyjne pomiędzy systemami, bo to jest to, czego w tej chwili użytkownik BLIKA zrobić nie może, a być może już niedługo będzie można koledze w Hiszpanii na jego numer telefonu zarejestrowany w Bizumie wysłać pieniądze za wspólny lunch w Barcelonie. To na pewno w kategorii tych przelewów P2P, czyli na numer telefonu.

O kolejnej też rozmawialiśmy, czyli ten iOS, to jest coś, co jest długo wyczekiwaną funkcjonalnością przez rynek więc. A z takich, być może też nie nowości natomiast jeszcze mało promowanych przez nas usług ze względu na ich zasięg, to na pewno dużo więcej będzie się działo właśnie w temacie płatności powtarzalnych i płatności odroczonych. W przypadku płatności powtarzalnych bardzo intensywnie rozwijamy tę usługę z wieloma merchantami i tutaj to zainteresowanie jest ogromne, bo ta usługa rzeczywiście jest super atrakcyjna, jeżeli chodzi o UX.

To jest kontrola nad wszelkiego rodzaju powtarzalnymi płatnościami bezpośrednio z poziomu aplikacji, więc bardzo fajna i wygodna usługa, więc to tutaj mówimy o też nie takich domyślnych płatnościach powtarzalnych jak rachunki, ale wszelkiego rodzaju usługach cyfrowych czy subskrypcjach, czy jakichś drobnych płatnościach, abonamentach nawet na suplementy czy kawę. Już teraz w wielu segmentach te płatności się rozwijają.

No i BLIK Płacę Później, to jest ta usługa, która też jest mocno wyczekiwana przez rynek. Te rozwiązania już istnieją na rynku. My nie jesteśmy tutaj pionierem. Natomiast to, czym wygrywamy, to jest też nasz UX i też nasza popularność i też to, że jesteśmy zakorzenieni właśnie w aplikacjach bankowych, czyli ponownie ta płatność to odroczenie, wszystko z poziomu aplikacji bankowej jest zarządzalne, widoczne, więc to też daje nam przewagę konkurencyjną.

Od niedawna mamy już tą usługę w PKO BP, czyli w bardzo dużym banku, dużo większy zasięg. Wcześniej mieliśmy banki Millenium i VeloBank i bardzo intensywnie pracujemy z pozostałymi, żeby mieć dużo szerszy zasięg.

Rafał Tomaszewski: Na koniec zapytam Cię jeszcze o plany BLIKA na najbliższych kilka lat. Bo mówiliśmy parę razy już o kilku miesiącach tutaj w kontekście płatności międzynarodowych na numer telefonu, w kontekście płatności zbliżeniowych na iOS, te kilka miesięcy pojawiło się parokrotnie. Ale jakie są plany BLIKA jeśli chodzi o rozwój samej firmy na powiedzmy najbliższych kilka lat?

Monika Król: Tak te plany są ambitne, być może nawet trochę zaskakujące. Już mówiliśmy o tej strategii nieraz ale myślę, że warto ją tutaj ponownie przywołać. My ją tak w dużym uproszczeniu nazywamy „BLIK razy dwa”. Ja mówiłam o tym, iż jesteśmy liderem, jeżeli chodzi o płatności, szczególnie w e-commerce, ale w ogóle tych płatności Polacy w 2024 roku zrealizowali 2,4 miliarda sztuk, więc to jest bardzo dużo, a my chcemy w najbliższe 3 lata podwoić rozmiar biznesu BLIKA, czyli podwoić liczbę transakcji wykonywanych przez użytkowników i też kluczowe parametry finansowe. Także bardzo ambitnie jak na gracza który jest już dojrzałym podmiotem na rynku płatności.

No i oczywiście to jest strategia wielofilarowa. Nie ma jednego konia pociągowego, tylko wiele kategorii produktowych ma tutaj znaczenie, oczywiście nadal olbrzymią przestrzeń widzimy w e-commerce i tutaj głównie właśnie, mówiłam o tych usługach przed chwilą przy poprzednim pytaniu. Te wzrosty upatrujemy zarówno w płatnościach powtarzalnych, jak i w płatnościach odroczonych. Tutaj myślę, że to one będą takimi driverami głównie wzrostów e-commerce.

Olbrzymi potencjał w sklepach stacjonarnych. To wiemy, że tutaj ten udział w rynku możemy jeszcze budować i mamy dużo do zrobienia. Na pewno BLIK zbliżeniowy, w tym ten BLIK na iOS będzie tutaj też kluczowy w kontekście budowania tych wolumenów transakcji. Oczywiście bardzo mocno będzie nam w tym budowaniu udziału w POS-ie też pomagała siła marki rozpoznawalność i przywiązanie użytkowników do BLIKA, bo to rzeczywiście jest też ogromny potencjał i pole do budowania biznesu.

Przelewy P2P, czyli przelewy na numer telefonu też tutaj oczywiście szeroki rozwój szczególnie, że mówimy tutaj nie tylko o takich płatnościach między osobami ale też płatnościach w mikrobiznesie na przykład. No i oczywiście to, o czym sobie mówiliśmy też przed chwilą, czyli wychodzenie poza Polskę.

Ten rozwój w Europie, w CEE, w Europie Środkowej i Wschodniej to jest, też duży kawałek wzrostu BLIKA, który jest w ramach tej strategii planowany. No i oczywiście patrząc na stronę technologiczną cały czas praca nad zwiększeniem wydajności naszej infrastruktury i jej bezpieczeństwa tak, żeby jakby zapewnić dobrą bazę do tych wolumenów, które zamierzamy realizować.

Rafał Tomaszewski: I myślę, że tutaj możemy naszą rozmowę zakończyć. Gościem podcastu fintek.pl była Monika Król, wiceprezeska zarządu Polskiego Standardu Płatności, czyli operatora systemu BLIK. Dziękuję za rozmowę.

Monika Król: Bardzo dziękuję.