To rok wyzwań, ale też kolejny rok, kiedy Mastercard wspiera rozwój fintechów. Wiemy, że nasi partnerzy z tej branży stale wprowadzają innowacje i udoskonalenia, aby sprostać zmieniającemu się krajobrazowi, więc regularnie rozwijamy się i dodajemy nowe rozwiązania z zakresu fintech, aby pomóc sprostać tym wyzwaniom. Współpracujemy z firmami z sektora fintech w 172 krajach i wsparliśmy 260 firm z 40 krajów w ramach naszego nagradzanego programu wspierania startupów Start Path.
Jak Mastercard wspiera fintechy?
Nasze programy dają wybranym startupom fintech o wysokim potencjale możliwość współtworzenia i wprowadzania innowacji, zdobycia specjalistycznej wiedzy od Mastercard oraz dostępu do zróżnicowanej bazy klientów dzięki globalnej skali sieci. Mastercard Start Path to nasz wielokrotnie nagradzany program wspierania startupów. Ma wiele ścieżek, które działają w celu pozyskania kapitału, połączenia z szerszym ekosystemem płatności, stworzenia bardziej inkluzywnej gospodarki i wiele więcej.
Mastercard Start Path zaprasza startupy w późniejszym stadium rozwoju do udziału w sześciomiesięcznym programie wirtualnym, dającym możliwości skalowania i zabezpieczenia inwestycji strategicznych – firmy te pozyskały do tej pory ponad 5 miliardów dolarów kapitału po zakończeniu programu.
AIS Gateway jako jedyna firma z Polski trafiła do kolejnej edycji programu Mastercard Start Path w 2023 roku. Została wybrana wraz z ośmioma innymi startupami specjalizującymi się w otwartej bankowości. AIS Gateway działa od dwóch lat -rozpoczął w marcu 2021 roku, kiedy to wspólny projekt The Heart, Mastercard i Digital Gateways trafił na listę Account Information Service Providers (AISPs) prowadzoną przez FSA. Fintech umożliwia weryfikację klienta w oparciu o dane z Open Banking i analitykę rachunków bankowych.
Jak radziły sobie fintechy na polskim rynku?
Z jednej strony, finansowanie fintechów spadało w I kwartale 2023 szybciej niż w jakimkolwiek innym sektorze. W I kwartale 2022 roku europejskie fintechy zgarnęły 9,7 mld dolarów. W 2023 roku sytuacja jest znacznie bardziej umiarkowana. Ale z drugiej strony, to rekordowy rok dla polskich PayTechów, dla Blika czy PayEye, które odnosiły duże sukcesy. Provident, który wprowadził do oferty karty kredytowe też prężnie się rozwija z ofertą w tym obszarze. Zatem na rodzimym rynku dużo się dzieje w PayTech.
Trzeba jednak zwrócić też uwagę na fakt, że ekosystem fintechowy został trochę nadszarpnięty w tym roku, chociażby jeśli chodzi np. o Buy Now, Pay Later – w tej chwili niektóre firmy oferujące te rozwiązania mierzą się z dużymi problemami, część znika z rynku, część ogranicza działalność. Zatem rok 2023 był dla branży jako całości wyboisty.
Jakich trendów należy się spodziewać w 2024 roku?
Spodziewam się, że przyszły rok również będzie pełen wyzwań. W obliczu trudnej makroekonomicznie sytuacji zyskać mogłyby fintechy, które byłyby w stanie ułatwić dostęp do kapitału konsumentom oraz małym i średnim przedsiębiorstwom. Z kolei z powodu dużych skoków kursów walut innym przykładem, który z pewnością zostałby pozytywnie odebrany przez rynek, byłby fintech oferujący transferowanie pieniędzy w sposób szybki, bezpieczny i minimalizujący ryzyko kursowe.
Na znaczeniu stale zyskuje też cyberbezpieczeństwo, dlatego firmy z tego obszaru, zwłaszcza te wykorzystujące narzędzia autentykacji biometrycznej, mogą być spokojne. Kolejnym trendem, który mocno rozwinął się już w tym roku, ale bez wątpienia będzie dalej dynamicznie rósł w 2024 r. jest generatywna sztuczna inteligencja.
Myślę, że generalnie przyszły rok upłynie pod znakiem innowacyjności. Otwartość biznesu na nią oraz na współpracę z rządem, fintechami i edukatorami pozwoli zwiększyć poziom kreatywności na rynku i obniżać koszty wdrażania nowych pomysłów i technologii.