Dziewięciu na dziesięciu Polaków kupuje online. Wysokie zainteresowanie taką formą zakupów utrzymuje się od kilku lat. Z każdym rokiem rosną również oczekiwania konsumentów – już dwóch na trzech kupujących gotowych jest zrezygnować z transakcji, jeśli nie znajdzie dogodnej formy płatności. Widać w tym miejscu wyraźną zmianę w stosunku do poprzednich lat i wzrost wskazań o niemal 10 punktów procentowych rok do roku. Szczególnie dotyczy to najmłodszych badanych.
BLIK umacnia pozycję na rynku płatności
Po raz kolejny klienci deklarują, że najczęściej opłacają swoje zakupy internetowe BLIKIEM. Szybkie przelewy elektroniczne (pay-by-link) są używane nieco rzadziej, ale z przewagą nad pozostałymi formami płatności. Trzecią najczęściej stosowaną formą płatności jest karta, która od kilku lat notuje delikatne spadki zainteresowania wśród internautów.
Z badania Autopay wynika, że BLIK jest nie tylko najczęściej wybieraną formą płatności (51 proc.), ale również ulubioną młodszych konsumentów. Osoby z najmłodszej grupy wiekowej sięgają po niego częściej (71 proc.) niż z najstarszej (29 proc.).
Potwierdzają to oficjalne dane BLIKA, według których aktywnie korzysta z niego 13,5 mln użytkowników, 60 proc. zrealizowanych przy jego użyciu płatności w 2022 r. dotyczy e-commerce. Centrum Analiz PKO BP potwierdza, że w grupie 18-24 lat 90 proc. transakcji dokonywanych jest BLIKIEM. Poza BLIKIEM młodzi konsumenci chętnie wybierają również portfele elektroniczne – wynika z kolei z badania Autopay.
Większą popularność przelewów elektronicznych nad BLIKIEM widać dopiero wśród użytkowników powyżej 55. roku życia. Mężczyźni częściej niż kobiety za zakupy płacą przy użyciu szybkich płatności elektronicznych, a różnica jest jeszcze większa w przypadku kart płatniczych. Ta ostatnia jest wyraźnie bardziej popularna wśród mieszkańców największych miast.
Wśród najstarszych badanych największą popularnością cieszą się szybkie płatności elektroniczne, ale popularne są też samodzielne przelewy na konto sklepu. Mieszkańcy wsi, bardziej niż miast preferują płatności BLIK, również chętnie korzystają wciąż z płatności za pobraniem.
Polscy klienci oczekują wygody i usuwania barier w płatnościach
O wyborze ulubionej formy płatności za zakupy internetowe decydują przede wszystkim wygoda, szybkość oraz łatwość. Wygoda jest na pierwszym miejscu od lat – wskazuje na nią dwóch na trzech respondentów. Jest nieco ważniejsza dla kobiet niż mężczyzn, a także dla osób najstarszych oraz mieszkańców największych miast.
Przy wyborze metod płatności znaczenie ma jak najmniej formalności – podkreśla to, co ósmy badany. Co szósty z kolei twierdzi, że potrafi się wycofać z transakcji, kiedy okazuje się, że od płatności pobierana jest prowizja. Podobny odsetek osób czuje się poirytowany, kiedy realizacja płatności opóźnia się. Jeden na trzech zakupowiczów nie zastanawia się nad kwestią płatności, oczekując wyłącznie szybkiej realizacji zamówienia.