Marka szkockiej whisky Chivas w ramach działań CSR-owych od kilku lat promuje efekt synergii, czyli łączenia odpowiedzialności społecznej z ekonomiczną zarówno w życiu i w biznesie, jak i szkockiej whisky. Pokazują to startupy, które wzięły udział w pierwszych trzech edycjach konkursu Chivas Venture i odmieniły życie przeszło miliona osób w 40 krajach na całym świecie.

Konkurs prawie dla każdego

Startup musi być zarejestrowany jako podmiot komercyjny w kraju zamieszkania przedstawiciela. Do rywalizacji można zgłosić przedsiębiorstwa w fazie zalążkowej (kiedy podmiot nie generuje jeszcze przychodu), fazie rozruchu albo fazie rozwoju, kiedy roczny przychód nie przekracza 1,5 mln USD (w okresie od 1 września 2017 do 1 września 2018 r.).

Zgłoszenie w imieniu firmy składa założyciel, współzałożyciel lub główny decydent w firmie, który reprezentuje ją przez wszystkie fazy konkursu. Musi mieć ukończone 25 lat, żeby móc legalnie spożywać alkohol (w dniu zakończenia rejestracji) i płynnie posługiwać się językiem angielskim, aby wziąć udział w programie akceleracyjnym i na późniejszym etapie przygotować prezentację w tym języku (formularz zgłoszeniowy oraz prezentacje na finał krajowy mają być po polsku). Zgłoszenie należy wysłać przez specjalny formularz dostępny tutaj. Przed wypełnieniem można zapoznać się z jego treścią tutaj.

Jak zostać finalistą programu?

Konkurs jest przedsięwzięciem międzynarodowym, biorą w nim udział przedstawiciele z 22 krajów na całym świecie, np. z Wietnamu czy Argentyny. Kandydaci zgłaszają się mailowo do lokalnych eliminacji, następnie jury wybiera zwycięzcę, który promuje swój projekt na forum międzynarodowym w Londynie podczas finału konkursu w maju 2019. W Polsce eliminacje zakończą się 17 stycznia 2019 roku na finałowej gali w głównym kampusie Google’a w Warszawie.

Podstawowe kryteria oceny:

  • Możliwość wejścia na rynek i zapotrzebowanie (czy istnieje ważny problem społeczny lub środowiskowy do rozwiązania i wyraźna luka na rynku?);
  • Model biznesowy i zespół (czy dysponujesz odpowiednim rozwiązaniem i zespołem, dzięki którym zdołasz zarabiać i jednocześnie realizować misję?);
  • Wymierny wpływ na społeczeństwo (czy wywierasz i mierzysz wpływ o transformacyjnym charakterze?);
  • Skalowalność (czy jesteś w stanie zwiększyć skalę swojego projektu i czy udałoby Ci się odmienić życie milionów ludzi lub wyeliminować problem, którym się zajmujesz?);
  • Dane finansowe (czy dysponujesz wiarygodnymi prognozami finansowymi i czy dofinansowanie w ramach konkursu Chivas Venture przyspieszy rozwój i zwiększy oddziaływanie projektu?);
  • Jakość prezentacji i zaangażowanie przedstawiciela (tylko na ostatnich etapach).

W ramach konkursu firma oferuje promocję wizerunkową i internetową przedsiębiorstwa. Co ważne, za udział w projekcie startupy nie tracą swoich udziałów na rzecz Chivas, tylko stają się ambasadorem idei konkursu. Więcej o agendzie, kryteriach ocen czy jury oraz osobach promujących wydarzenie przeczytasz tutaj.