Większość Polaków (58%) korzysta z różnych rozwiązań finansowych, takich jak karty kredytowe, pożyczki lub płatności odroczone dzięki temu mają możliwość odłożenia kosztów zakupów na później lub rozłożenia ich na raty. W tym 45% rozkłada koszty zakupów okazjonalnie, a 13% robi to regularnie. 42% nie korzysta z tego typu możliwości.

Zakupy na raty

Ponadto, jak wynika z raportu „Omni-commerce kupuję wygodnie” opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej – konsumenci aktywni online coraz lepiej rozumieją płatności odroczone. 38% internautów skorzystało dotychczas z opcji płatności odroczonych, co wskazuje na rosnącą popularność tej metody finansowania. 46% internautów w Polsce korzysta natomiast z płatności ratalnych jako sposobu finansowania swoich zakupów.

– Choć Polacy wykazują się aktywnością w korzystaniu z produktów finansowych ważne jest, aby zawsze podejmować decyzje oparte na rozważnym planowaniu. Pomocne w tym procesie są narzędzia cyfrowe, które umożliwiają nam monitorowanie i kontrolę naszych finansów, pomagając w podejmowaniu świadomych decyzji i unikaniu nadmiernych wydatków – komentuje Daniel Malinowski, zarządzający Mokka w Polsce. 

Jak wybieramy finansowanie?

W badaniu Polacy zostali również zapytani o to, czym kierują się przy wyborze produktów finansujących zakupy takich kredyt, karta kredytowa, czy płatności odroczone. Tu wykazujemy się sporym rozsądkiem. Okazało się, że aż 54% respondentów kieruje się głównie kosztami związanymi z korzystaniem z danego produktu. Dla niemal połowy badanych (48%) istotne są również opcje spłaty zobowiązań, na przykład liczba rat. Chociaż formalności związane z uzyskaniem finansowania są dla stosunkowo niewielu osób decydującym czynnikiem (23%), to dla 30% respondentów ważna jest też szybkość podejmowanej decyzji kredytowej.

Ponad połowa osób, które korzystają z różnych produktów finansowych (55%), deklaruje, że zawsze jest w pełni świadoma wszelkich związanych z nimi opłat. 30% respondentów przeważnie jest świadoma kosztów związanych z zaciągnięciem zobowiązań. Jednakże, nieco ponad dziesięć procent (14%) przyznaje, że często nie jest w pełni zorientowana co do dokładnych kosztów związanych z danym produktem finansowym. 1% procent respondentów przyznał, że całkowicie nie posiada wiedzy na temat tych kosztów.

Polacy szukają przejrzystych opcji płatności

Obszarem, któremu instytucje udzielające finansowania mogłyby poświęcić więcej uwagi jest komunikacja warunków finansowania. Jedynie 23% respondentów ocenia działania komunikacyjne instytucji udzielających finansowania jako w pełni przejrzyste i nie czuje się zaskakiwana wysokością opłat. W znakomitej większości (75%) klienci oceniają ją jako niezbyt przejrzystą. 7% ankietowanych czuje się niedoinformowana i ocenia ją jako nieprzejrzystą.

Polacy chętnie korzystają też z technologii, które pomagają im w zarządzaniu finansami osobistymi. Spośród nowych technologii pomagających w zarządzaniu finansami, najczęściej wybierana jest bankowość elektroniczna (60%) z której najchętniej korzystają osoby w wieku 55-65 lat, oraz aplikacje bankowe (50%). Z aplikacji i platform służących do kontroli wydatków i elastycznego zarządzania finansami korzysta 29% badanych. Jednak 18% w ogóle nie korzysta z tego typu narzędzi. Osoby młode, w wieku 18-24 lat oraz 25-34 lat chętniej niż pozostali korzystają z aplikacji służących do kontroli wydatków i budżetu domowego.