O sprawie pisze Rzeczpospolita. Z najnowszych danych Blue Media, firmy obsługującej płatności z niemal 10 tys. sklepów internetowych wynika, że płatności za pobraniem nie są już najpopularniejszym sposobem zapłaty za zakupy online. W 2019 roku 46% zakupów była opłacana przy odbiorze, teraz ten odsetek wynosi zaledwie 24% – podaje Rzeczpospolita.

Płatności za pobraniem tracą na popularności

Podobne dane prezentuje PizzaPortal, serwis do zamawiania jedzenia online, obecnie należący do hiszpańskiego Glovo. Przed wybuchem pandemii aż 30% wszystkich zamówień było opłacanych gotówką. Obecnie jest to zaledwie 16% – wynika z informacji podawanych przez Rzeczpospolitą. Gazeta zwraca uwagę, że niektórzy sprzedawcy w ogóle wycofali możliwość płatności gotówką za zamówienia internetowe. Takie kroki podjęły między innymi sklepy online Carrefour, czy home&you.

– Przed wybuchem epidemii koronawirusa około połowa naszych klientek wybierała przy zakupach formę płatności za pobraniem. Wybór płatności online zaczęliśmy sugerować naszym klientkom już od piątku 13 marca, czyli tuż po ogłoszeniu decyzji o zamknięciu szkół, ale jeszcze przed wstrzymaniem działalności restauracji i lokali usługowych. W ciągu dwóch dni odsetek płacących online wzrósł o 20 punktów procentowych, co dało nam jasny sygnał, że klientki są w stanie zmienić swoje zachowania zakupowe. Dlatego w poniedziałek 16 marca wyłączyliśmy możliwość wyboru płatności przy odbiorze – mówi Jarosław Ruciński, dyrektor ds. e-commerce w spółce BBK, właściciela marki home&you, cytowany w informacji prasowej Blue Media.

Schedę po płatnościach za pobraniem przejmują pay-by-linki, karty płatnicze i BLIK, ale znaczna część klientów wciąż korzysta z samodzielnie wykonywanych przelewów na konto bankowe sklepu. Zgodnie z danym Blue Media z takiej metody płatności korzysta 40-45% badanych (dane z kwietnia 2020 roku). Spadek popularności płatności przy odbiorze to na pewno dobra wiadomość dla właścicieli e-sklepów, ponieważ nie muszą oni czekać na zapłatę aż do momentu odebrania towaru przez klienta.