Po ponad 10 latach od debiutu na polskim rynku płatności zbliżeniowych wykorzystywana jest przez użytkowników kart już w ponad 85 proc. transakcji, co jednoznacznie pokazuje jak wygodna i przez to lubiana jest ta opcja. Widzimy także jej ewolucję, najprawdopodobniej w III kw. tego roku zostanie podniesiony limit płatności zbliżeniowych bez użycia PINu do 100 zł przez najważniejszych operatorów sieci płatniczych Visa i Mastercard, przy jednoczesnym wprowadzeniu dodatkowych mechanizmów zabezpieczających, co pokazuje jasno, że w tym kierunku zmierza rynek.

Według ekspertów, zmiana limitu zwiększy obroty handlowe i przyspieszy czas realizacji obsługi klienta, bez uszczerbku dla bezpieczeństwa. Zabezpieczenia transakcji bezstykowych są kilkupoziomowe i dostarczane zarówno przez bank jak i operatora karty, która cały czas komunikuje się z terminalem i co jakiś czas wymaga podania podania PIN-u – nawet jeśli realizujemy transakcję, która tego nie wymaga. Dzięki temu poziom wyłudzeń i kradzieży jest najniższy w Unii Europejskiej, transakcje są dobrze zabezpieczone i nie wydaje się, aby obawy o bezpieczeństwo miały zatrzymać podwyższenie limitu.Tym bardziej, jak wynika z danych NBP, w IV kw. ubiegłego roku płatności kartami bez wkładania ich do terminali było ponad 974 mln. Oznacza to, że stanowiły już 76,5 proc. wszystkich płatności przy pomocy kart i jest to kolejny rok z tak dynamicznymi wzrostami.

Nowe technologie i wszechobecna mobilność dotykają kart, które migrują na nowe nośniki, np. z plastiku do telefonu komórkowego. Pojawiają się nowe metody płatności, jak np. Apple Pay i Google Pay, dzięki którym możemy zapłacić wyłącznie po uprzedniej autentykacji w telefonie (np. przez biometrię). Nad bezpieczeństwem całego systemu czuwają złożone zabezpieczenia po stronie agentów rozliczeniowych.

Terminale płatnicze z nowymi usługami

W 2019 r. możemy spodziewać się rozwoju szeregu dodatkowych usług jakie mogą dostarczyć terminale płatnicze. Mowa tu nie tylko o dostępnych już na rynku możliwości doładowania telefonów komórkowych czy kart typu paysafe, przyjmowania zapłaty za rachunki, ale także rozwiązaniach, które pomagają sprzedawcom zarządzać codziennymi sprawami związanymi z prowadzeniem biznesu, np. programy lojalnościowe czy przyjmowanie rezerwacji stolików. Dodatkowe usługi są w szczególności przeznaczone dla restauratorów, którzy potrzebują wielu systemów do efektywnego zarządzania swoim biznesem.

Stąd tak wysokie zainteresowanie terminalami Ingenico, również w programie Polska Bezgotówkowa, w którym możemy pochwalić się największą liczbą dostarczonych terminali w ramach współpracy z fundacją Polska Bezgotówkowa. Bardzo dużą popularnością cieszą się terminale przenośne, komunikujące się w sieci komórkowej 3G, które wykazują bardzo dużą różnicę jakościową użytkowania, bowiem przeciętna transakcja może być nawet do 5 sekund szybsza w porównaniu do technologii 2G, a w skali miesiąca jest to już realna oszczędność czasu.