Dane zostały zebrane w 14 krajach w tym m.in. w Polsce, Czechach, Niemczech, Zjednoczonym Królestwie i Meksyku. W każdym kraju przebadano reprezentatywną próbę osób w wieku 18-65 lat. Visa została partnerem badania w ośmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce. Ostatecznie w całym projekcie wzięło udział niemal 9 tysięcy respondentów.
Czym zatem płaci się dziś za granicą?
Wielka Brytania, w porównaniu z innymi krajami, jest zdecydowanie bezgotówkowa. Brytyjczycy chętniej wybierają elektroniczne metody płatności, częściej płacą kartą, telefonem, czy zegarkiem. Poddani królowej Elżbiety nie narzekają też na dostępność elektronicznych metod płatności, ponieważ zazwyczaj mają dostęp do nich w razie potrzeby.
7/10 z nich zadeklarowało, że woli płatności elektroniczne od gotówki podczas zakupów offline. Średnio trzech na pięciu Brytyjczyków chętnie korzysta również z elektronicznych płatności zbliżeniowych za pomocą telefonu komórkowego, smartwatcha lub innego urządzenia.
W Anglii gotówka znajduje swoje zastosowanie najczęściej przy przy małych kwotach. Prawie dwie trzecie z respondentów na Wyspach wybrało płatności elektroniczne przy transakcjach powyżej 100 GBP.
Niemcy to już zupełnie inna historia. Opinie naszych zachodnich sąsiadów na temat metod płatności są dość mocno podzielone. Z jednej strony, wszystkie metody płatności bezgotówkowych są uważane za wygodne, bezpieczne i łatwe w użyciu. Z drugiej jednak, Niemcy wciąż chętnie korzystają z gotówki w przypadku zakupów offline.
Jednocześnie, podczas zakupów online, Niemcy znacznie częściej wybierają szybkie płatności elektroniczne, które są bardziej popularne niż karty płatnicze. Jedna trzecia ankietowanych za Odrą, zadeklarowało, że używa kart kredytowych lub debetowych jako swojej ulubionej metody płatności. Dla porównania, w innych krajach, prawie 2/3 respondentów wybrało kredyt lub debet karty jako ich ulubioną metodę płatności.
A co na to wszystko Czesi? Zgodnie z wynikami opublikowanego dziś raportu, 2/3 z nich zadeklarowało plastikową kartę jako swoją główną metodę płatności. Najczęściej wymienianymi przez Czechów zaletami wyboru karty były komfort i oszczędność czasu. Nasi sąsiedzi zwyczajnie wolą płacić elektronicznie, szczególnie gdy mowa o zakupach wartych powyżej 1000 CZK.
Gotówka pojawiała się jedynie w przypadku transakcji do 50 CZK. Czesi zadeklarowali, że korzystają z niej najczęściej wtedy, kiedy inne metody zawodzą. Właśnie dlatego gotówka nadal broni się na targowiskach i bazarach, przy płaceniu grzywien, czy opłacaniu taksówki. Nie zmienia to jednak faktu, że za większość rzeczy w Czechach płaci się kartą. Podobnie zresztą jak i u nas.
— Badanie Postaw wobec form płatności prowadzimy cyklicznie już od pięciu lat. Początkowo dotyczyło ono tylko Polski – teraz obejmuje już 14 krajów, nie tylko Europy. Uzyskane wyniki pozwalają nam śledzić, jak na naszych oczach zmienia się preferowana forma pieniądza. Obserwujemy dziś dynamikę z jaką zachodzi ten proces w różnych krajach, wśród których są bardziej zaawansowane – np. Polska, Czechy, Irlandia, czy UK, jak i takie, gdzie ewolucja płatności dopiero przyśpiesza. Wszędzie jednak widać, że płatności elektroniczne stały się ważnym elementem rozwoju gospodarki i cyfrowego społeczeństwa – powiedziała Joanna Seklecka, Prezes Zarządu, eService.
Czym wolą płacić Polacy? Karta? Smartwatch? A może Blik?
Aby lepiej zrozumieć postawy Polaków wobec pieniędzy i jak mogą się one zmieniać, badacze podzielili respondentów na sześć segmentów. W przypadku Polski najczęściej pojawiali się tzw. Zamożni (24%) oraz Optymalni (20%). Co to wszystko oznacza? Już tłumaczę:
Ci pierwsi charakteryzują się tym, że kontrolują swoje pieniądze i wydatki, ale jednocześnie są one dla nich jedynie środkiem do celu. Zamożni mają je, ale nie muszą o nich cały czas myśleć i się o nie martwić. Ci drudzy to z kolei świadomie zarządzający swoimi pieniędzmi. Optymalni korzystają z promocji, planują wydatki i inwestują kapitał. Cenią sobie wolność wyboru i nie odrzucają żadnej formy płatności.
Jak wypadamy dziś na tle Europy?
W porównaniu z innymi krajami objętymi badaniem, Polska jest zdecydowanie bardziej „bezgotówkowa” i nastawiona na elektroniczne formy płatności. Jesteśmy bardziej skłonni do tego by płacić elektronicznie i rzadko skarżymy się na brak takiej możliwości. W większości miejsc w Polsce można dziś bez problemu zapłacić przy użyciu karty, smartfona lub innego urządzenia.
Niemal 7 na 10 Polaków preferuje płatności elektroniczne. To jeden z ważniejszych wniosków z opublikowanego dzisiaj raportu. Według międzynarodowego badania zleconego przez eService oraz pozostałe podmioty należące do Grupy EVO Payments, prawie 7 na 10 Polaków wskazało, że dokonuje płatności elektronicznych, ponieważ uważa je za szybkie i wygodne.
W odpowiedzi na pytanie – czy zdarzyła im się sytuacja kiedy ostatnio chcieli zapłacić elektronicznie, ale okazało się to niemożliwe, aż 28% respondentów odpowiedziało, że miało to miejsce w sklepie, gdzie nie było terminala. Z badania wynika, że płatności elektroniczne są niedostępne głównie na targach i bazarach (37%).
Zdarza się to także podczas korzystania z usług fryzjera, kosmetyczki czy budowlańca. Nasza gospodarka i dobrobyt opierają się na małych i średnich przedsiębiorstwach, dlatego firmy z tego sektora muszą mieć pewność, że oferują metody płatności najbardziej odpowiadające oczekiwaniom ich klientów – pozwoli im to konkurować i dobrze prosperować w zglobalizowanej gospodarce cyfrowej.
W związku z tym MŚP potrzebują wsparcia eksperckiego, by poradzić sobie w szybko zmieniającym się środowisku. Muszą wiedzieć, jakie rozwiązania do realizacji płatności elektronicznych są dla nich dostępne, by zaspokajać potrzeby swoich klientów szybko, wygodnie i bezpiecznie.
Aż 75% respondentów korzysta z bankowości internetowej przynajmniej 2-3 razy w miesiącu, a 68% polskich konsumentów tak samo często korzysta z bankowości mobilnej. W usługach bankowych widzą sposób na zarządzanie swoimi pieniędzmi. Polacy kontrolują i planują swoje wydatki w oparciu o prostą zasadę, jaką jest unikanie wydawania pieniędzy impulsywnie.
3 na 10 Polaków swój ostatni zakup zrealizowało w internecie. Wyniki raportu „Postawy wobec form płatności” potwierdziła także obserwowaną popularność bankowości elektronicznej w naszym kraju. Co do zasady Polacy wolą kontaktować się ze swoim bankiem zdalnie.
Z badania wynika też, że 62% polskich konsumentów woli płacić za zakupy w tradycyjnych sklepach za pomocą płatności elektronicznych, np. kartą płatniczą. Płatności elektroniczne dominują wśród Polaków jako preferowany sposób płatności zarówno w tradycyjnych sklepach, jak i podczas zakupów w internecie. Ponad połowa z respondentów zapłaciła za ostatnie zakupy kartą albo telefonem, smartwatchem lub innym urządzeniem.
Głównym powodem wyboru gotówki jest brak możliwości płatności elektronicznej w sklepie lub punkcie usługowym. Takiej odpowiedzi udzieliło 23% respondentów często płacących gotówką. W odpowiedzi na podobne pytanie o ostatnią płatność za zakupy w internecie, tylko 9% respondentów wskazało, że zapłaciło gotówką przy odbiorze.
Z badania wynika, że sklepy oferujące elektroniczne metody płatności są postrzegane przez polskich konsumentów w sposób wyraźnie pozytywny. Aż 80% respondentów uważa je za nowoczesne, a 76% sądzi, że jest to wyraz dbałości o potrzeby klienta. Nic więc dziwnego, że obszary dla rozwoju płatności elektronicznych w Polsce wciąż stanowią pole bitwy dla branży.