Miała to być praktyka na tyle wszechobecna, że JPMorgan będzie musiał zapłacić 200 mln USD kary. 125 mln to grzywna wymierzona przez SEC, a 75 mln przez CFTC. Z aplikacji typu WhatsApp i prywatnych skrzynek mailowych mieli korzystać nawet dyrektorzy i managerowie, w związku z czym wiadomości dotyczące spraw firmowych nie były należycie archiwizowane.
JPMorgan zapłaci 200 mln USD kary za korzystanie z WhatsAppa
Wykorzystywanie aplikacji pokroju WhatsApp do komunikacji pracowniczej ma być bardzo popularną praktyką – szczególnie w dobie pandemii, gdzie cała rzesza pracowników z Wall Street przeszła w tryb pracy zdalnej. Organy regulacyjne mają nadzieję, że kara nałożona na JPMorgan będzie jasnym sygnałem dla rynku. Dochodzenie jest w toku i ma objąć także inne podmioty – czytamy w artykule Bloomberga.
Urzędnicy SEC mają wiedzieć o ponad 100 osobach i dziesiątkach tysięcy wiadomości, które omijały rutynową kontrolę w JPMorgan – ale nawet to może być zaledwie wierzchołek góry lodowej. Wiadomości, do których dotarli śledczy, mają dotyczyć działalności firmy, spotkań z klientami, strategii inwestycyjnej, czy analiz rynkowych.
Spółki z Wall Street od dziesięcioleci są zobligowane do kontrolowania i archiwizowania wiadomości dotyczących spraw firmowych. W ciągu ostatnich lat stało się to znacznie trudniejsze – w związku z wszeobectą cyfryzacją i rozwojem aplikacji typu WhatsApp, Messenger, czy WeChat. Nie pomogła również pandemia COVID-19, w trakcie której pracownicy zostali odesłani na home office, a pracodawcy nie mogli kontrolować z jakich narzędzi korzystają ich podopieczni.