Ponadto, niemalże połowa ankietowanych korzysta z aplikacji oferujących zwroty gotówki. W perspektywie nadchodzących świąt i zwiększonych wydatków może to być dobry sposób na oszczędności.
Jak płacą Polacy?
Podczas zakupów online Polacy najczęściej wybierają płatność BLIKIEM (66 proc) oraz szybkie przelewy elektroniczne (43 proc.). Pokazuje to, że konsumenci coraz bardziej doceniają intuicyjne rozwiązania, które znacząco skracają proces płatności i w konsekwencji także proces zakupowy. Warto też zauważyć, że wśród osób młodszych (18–29 lat) to właśnie BLIK jest liderem – korzysta z niego aż 86 proc. Polaków z tej grupy wiekowej.
Płatności kartą kredytową oraz debetową także mają swoją grupę zwolenników. Z tych rozwiązań regularnie korzysta odpowiednio 16 i 21 proc. konsumentów. Co ciekawe, karty debetowe są znacznie bardziej popularne wśród mężczyzn (28 proc.) niż kobiet (15 proc.). Z kart kredytowych z kolei najczęściej korzystają osoby najzamożniejsze zarabiające powyżej 7000 zł netto miesięcznie. Te dane pokazują, że wybierane przez Polaków płatności stają się coraz bardziej spersonalizowane i wynikają z osobistych preferencji każdego konsumenta.
Poza już wymienionymi metodami, 14 proc. respondentów decyduje się na płatność poprzez e-portfel, jak np. Apple Pay czy Google Pay, a 12 proc. na płatności odroczone. Z kolei co piąty Polak nadal stawia na tradycyjną płatność przy odbiorze paczki.
Oszczędności na zakupach
Prawie połowa Polaków korzysta z aplikacji lub narzędzi oferujących zwroty gotówki (cashback) podczas zakupów online, z czego 22 proc. robi to regularnie. Rosnąca popularność tego rozwiązania wskazuje, że konsumenci coraz częściej poszukują oszczędności, które mogą uzyskać dzięki takim programom. Mimo to aż 48 proc. Polaków w ogóle nie korzysta z cashbacku, co oznacza, że rynek ten nadal ma duży potencjał wzrostu.
Z kolei blisko 40 proc. respondentów deklaruje, że używa kuponów rabatowych, takich jak Picodi, Alerabat czy Pepper, przy czym 30 proc. korzysta z nich sporadycznie, a 13 proc. regularnie. Tu podobnie jak w przypadku cashbacku, wciąż jest duża grupa konsumentów (50 proc.), którzy nie sięgają po tego rodzaju zniżki.
Obie te formy promocji – cashback i kupony rabatowe – stają się integralną częścią strategii marketingowych firm, które starają się przyciągnąć lojalnych klientów w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku e-commerce. Rosnąca popularność tych narzędzi jest napędzana nie tylko przez chęć oszczędności, ale także przez ich zdolność do angażowania konsumentów i budowania długoterminowych relacji między markami a klientami. Zwiększona popularność portali i aplikacji oferujących kupony oraz zwrot gotówki to także efekt rosnącej inflacji, która zmusza Polaków do poszukiwania okazji zakupowych.