Obsługiwane przez dopracowaną wersję modelu GPT-4o firmy OpenAI, ChatGPT Search wyświetla informacje i zdjęcia z Internetu – takie jak wyniki sportowe, wiadomości, notowania giełdowe i inne – wraz z linkami do odpowiednich źródeł. Użytkownik może zadawać kolejne pytania, aby sprecyzować trwające wyszukiwanie.
Wyszukiwarka ChatGPT Search rzuci wyzwanie Google?
ChatGPT sam wybierze wyszukiwanie w sieci na podstawie tego, o co pytamy. Użytkownik może też sam wyszukać interesujące go informacje, klikając odpowiednią ikonę. Na przykład wyszukiwanie weekendowych wydarzeń w San Francisco może spowodować wyświetlenie podsumowania pochodzącego z lokalnych serwisów informacyjnych, podczas gdy kolejne pytanie o sugestie dotyczące restauracji wyświetli listę lokalnych opcji.
Z rozwiązania mogą już korzystać użytkownicy ChatGPT Plus i Team, a w kolejnych tygodniach usługa ma być dostępna dla klientów Enterprise i Edu. Dla osób używających darmowych narzędzi od OpenAI wyszukiwarka będzie udostępniana w następnych miesiącach.
OpenAI wydało również rozszerzenie przeglądarki, aby ChatGPT Search stało się domyślną wyszukiwarką w Chrome. Firma twierdzi, że planuje nadal ulepszać wyszukiwanie, szczególnie w obszarach takich jak zakupy i podróże, oraz wykorzystywać swoje modele „rozumowania” do „głębszych badań”.
Niektórzy wydawcy protestowali przeciwko wyszukiwarkom opartym na sztucznej inteligencji, takim jak ChatGPT Search i Google AI Overviews, twierdząc, że grożą one kanibalizacją ruchu na stronach, z których czerpią informacje. Jedno z badań wykazało, że przeglądy AI mogą negatywnie wpłynąć na około 25% ruchu wydawców ze względu na to, że użytkownicy nie będą klikać w linki prowadzące do samych artykułów. Zadowolą się po prostu treścią zaprezentowaną w wyszukiwarce.
Ostatnio pisaliśmy, że OpenAI pozyskało 6,6 mld USD, a firma osiągnęła rekordową wycenę 157 mld dolarów. Potrzeba uzyskania tak dużego zastrzyku gotówki (większego niż wartość wydatków rządu Zimbabwe w 2021 roku) wiąże się z koniecznością utrzymania bardzo kosztownej działalności OpenAI. Według The Information, firma na szkolenie i rozwój swoich modeli AI wydała już około 7 miliardów dolarów. Z kolei 1.5 miliarda wykorzystano na zatrudnienie topowych ekspertów w dziedzinie high tech. Szacuje się, że koszty utrzymania samego ChatGPT sięgają 700 tysięcy dolarów dziennie.