Samoobsługa NEXT jest pierwszym w Polsce produkcyjnym procesem ubezpieczeniowym wykorzystującym generatywną AI. To rozwinięcie istniejącego już rozwiązania, w którym klient może samodzielnie otrzymać propozycję odszkodowania przy zgłoszeniu szkody z ubezpieczenia PZU Dom, w ramach formularza self-service – czytamy w komunikacie.

GenAI w PZU ma przyspieszyć wypłatę odszkodowań

Eksperci PZU dodali do procesu GenAI, którą nauczyli Ogólnych Warunków Ubezpieczenia (OWU) PZU DOM. Sztuczna inteligencja sprawdza, czy w zgłoszonej samodzielnie przez klienta szkodzie jest odpowiedzialność PZU – jeśli tak, odszkodowanie jest przekazywane na ścieżkę do wypłaty.

Dzięki takiej automatyzacji z użyciem GenAI klient znacznie szybciej otrzymuje odszkodowanie – już następnego dnia po zgłoszeniu szkody. Jeśli GenAI nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy polisa klienta pokrywa zgłoszone ryzyko, to sprawa jest kierowana do opiekuna klienta PZU i analizowana w standardowym trybie.

Proces obejmie proste szkody z ubezpieczenia PZU Dom o stosunkowo niskiej wartości. Po pierwszym etapie wdrożenia GenAI będzie weryfikować około 12 tys. szkód rocznie.

W informacji prasowej czytamy, że PZU rocznie analizuje około 250 tys. szkód majątkowych. Do tej pory każdą z nich analizowali opiekunowie klientów. Sprawdzają, czy dany rodzaj zdarzenia będący źródłem powstania szkody lub przedmiot szkody są objęte ochroną ubezpieczeniową wynikającą z zapisów OWU. Opisy szkód są zazwyczaj krótkie, maksymalnie kilkuzadaniowe, klienci opisują je własnymi słowami.

OWU jest natomiast trudnym do analizy dokumentem, który ma kilkadziesiąt stron. Samoobsługa NEXT działająca w wybranych kategoriach szkód, ma pozwolić zwiększyć wydajność i skuteczność procesu obsługi szkód. Powódź sprzed kilku miesięcy i liczba spraw zgłaszanych przez klientów pokazała, jak ważna jest automatyzacja kolejnych procesów – podaje PZU w komunikacie.

Ostatnio pisaliśmy, że PZU nawiązał współpracę z nowymi startupami zajmującymi się między innymi cyberbezpieczeństwem, ubezpieczeniami online i konwersacyjną sztuczną inteligencją.