Udzielane są one na finansowanie określonego celu jakim jest zakup określonych towarów czy usług, nie jest więc udostępniana klientowi gotówka.
– Wrzesień przyniósł interesujące wyniki na rynku pożyczek pozabankowych. Odzwierciedlają one zarówno zmiany regulacyjne, jak i bieżące potrzeby pożyczkowe Polaków, dla których pożyczki pozabankowe są wygodnym rozwiązaniem – mówi Dominik Ciula, country manager Loando Group.
Powodem wzrostów zmiany regulacyjne?
W pożyczkach celowych mogą być niskokwotowe zakupy w internecie na platformach e-commerce, ale też pożyczki na zakup samochodów czy usługi stomatologiczne lub medycyna estetyczna, charakteryzujące się wyższymi kwotami. Są one zazwyczaj udzielane na krótkie okresy i bardzo dobrze spłacane. Mają więc cechy „upodabniające” je do bankowych kredytów ratalnych. Wartość nowo udzielonych we wrześniu br. pożyczek celowych spadła o -2,1% r/r. W ujęciu liczbowym spadek jest jeszcze większy i wyniósł -25,0% r/r/.
W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku firmy pożyczkowe udzieliły łącznie 6,116 mln szt. na łączną kwotę 4,383 mld zł, co oznacza wzrost o 62,6% w ujęciu liczbowym oraz o 74,1% w ujęciu wartościowym w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku.
Częściowo za tak wysokie dynamiki odpowiadają zmiany regulacyjne dotyczące raportowania udzielonych pożyczek do BIK obowiązujące od 18 maja 2023 r. Do tego momentu w 2023 r. nie były raportowane wszystkie udzielone pożyczki celowe, co zaniża bazę porównawczą.
– Z danych BIK wynika, że pożyczki celowe, pomimo wzrostu ich średniej wartości do 707 zł (o 30,4% r/r), zanotowały spadek liczby udzielonych pożyczek o 25% r/r oraz niewielki spadek wartościowy o 2,1% r/r. Mimo tego nieznacznego spadku, pożyczki celowe cieszą się popularnością i są brane także w wysokich kwotach. Dotyczą głównie finansowania zakupów online czy wydatków zdrowotnych. Zazwyczaj udzielane są na krótkie okresy i są spłacane w terminie. Powoli mogą stać się alternatywą dla kredytów bankowych, oferując klientom elastyczność, szybkość decyzji oraz wygodę – mówi Dominik Ciula.
Rośnie także liczba pożyczek gotówkowych
Drugim segmentem są pożyczki gotówkowe, które wypłacane są bezpośrednio na konto klienta i mogą być wykorzystywane na dowolny cel, w tym podreperowanie budżetu domowego. Cechą charakterystyczną pożyczek gotówkowych jest ich wyższa szkodowość w porównaniu do pożyczek celowych. W segmencie tym można wyróżnić dwie kategorie pożyczek gotówkowych.
Pożyczki gotówkowe udzielane na niskie kwoty i krótkie okresy – tzw. „chwilówki” oraz na wysokie kwoty i długie, często kilkuletnie okresy. Ten drugi typ pożyczek podobny jest do bankowych kredytów gotówkowych. Średnia wartość pożyczki gotówkowej udzielonej w we wrześniu 2024 r. wyniosła 2 661 zł i była o 16,8% wyższa do średniej kwoty udzielonej we wrześniu 2023 r.
Wrześniowa wartość sprzedaży pożyczek gotówkowych (1,291 mld zł) była wyższa o +40,7% r/r. Dodatnia dynamika r/r (+20,5%) wystąpiła również w ujęciu liczbowym. We wrześniu udzielono łącznie 485 tys. szt. pożyczek.
– Z kolei segment pożyczek gotówkowych wykazał we wrześniu wyraźną tendencję wzrostową. Wzrost wartości oraz wzrost liczby pożyczek, potwierdza rosnące zapotrzebowanie na tego rodzaju finansowanie. Segment ten charakteryzuje różnorodność oferty. Mamy tu możliwość wzięcia pożyczki na niższe kwoty i na krótki czas zobowiązania tzw. “chwilówki” oraz pożyczki na wyższe kwoty i dłuższy czas spłaty. Fakt, że cieszą się taką popularnoscią pokazuje, że klienci cenią sobie takie rozwiązania i traktują je jako realne wsparcie budżetu domowego i utrzymanie płynności finansowej – dodaje Dominik Ciula.
Przez trzy pierwsze kwartały 2024 r. firmy pożyczkowe udzieliły łącznie 4,201 mln pożyczek gotówkowych (+35,3%) na kwotę 10,870 mld zł, co oznacza wzrost o +54,9% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Podobnie jak w przypadku pożyczek celowych, również w pożyczkach gotówkowych występuje „efekt regulacyjny” związany z pełnym raportowaniem od 18 maja 2023 roku.
We wrześniu bieżącego roku w strukturze sprzedaży pożyczek pozabankowych w ujęciu liczbowym dominowały pożyczki celowe, zaś w ujęciu wartościowym pożyczki gotówkowe.
– Pierwsze trzy kwartały 2024 roku przyniosły znaczący wzrost sprzedaży w obu segmentach: pożyczki celowe (+62,6% w ujęciu liczbowym oraz +74,1% wartościowo) i gotówkowe (+35,3% liczbowo i +54,9% wartościowo). Dynamika tych zmian dobrze obrazuje, jak kształtują się preferencje pożyczkowe Polaków. Klienci stawiają na szybkie, skrojone do indywidualnych potrzeb rozwiązania oraz na wygodę jaką oferują pożyczki online – podsumowuje Dominik Ciula, country manager Loando Group.