VoP to schemat opracowany przez European Payments Council (EPC), który wszedł w życie 5 października 2025 r. i wspiera realizację obowiązków wynikających z rozporządzenia UE w sprawie płatności natychmiastowych (IPR). Od 9 października 2025 r. wszyscy dostawcy usług płatniczych w strefie euro są zobowiązani do oferowania tej usługi zarówno dla natychmiastowych, jak i standardowych przelewów SEPA, czyli odpowiednio SEPA Credit Transfer Instant (SCT Inst) oraz SEPA Credit Transfer (SCT).

VoP jako tarcza antyfraudowa dla przelewów?

Wprowadzenie nowych zasad ma na celu ograniczenie przestępstw finansowych, związanych np. z zamianą numeru rachunku odbiorcy przelewu przez cyberoszustów. Dzięki VoP, system bankowy wykrywa niezgodność między nazwą odbiorcy a numerem IBAN i ostrzega klienta przed wykonaniem przelewu, dając mu szansę na weryfikację danych i uniknięcie straty finansowej.

– Uruchomienie usługi VoP związane jest z realizacją obowiązku regulacyjnego, ale dla nas jest to przede wszystkim krok w stronę zwiększenia zaufania klientów do płatności elektronicznych. Dzięki współpracy z KIR możemy zaoferować naszym klientom weryfikację odbiorcy przelewu w walucie euro w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że nadawca przelewu będzie mógł wychwycić i udaremnić próbę oszustwa lub po prostu uniknąć zwykłej pomyłki w przelewie, na etapie autoryzacji płatności, komentuje Renata Holiencikova, product management expert w mBank Słowacja.

Oczekiwaną konsekwencją wprowadzenia usługi VoP będzie wzmocnienie cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Weryfikacja odbiorcy przed realizacją przelewu pozwala na skuteczne przeciwdziałanie coraz bardziej wyrafinowanym formom oszustw, w tym manipulacjom socjotechnicznym i podszywaniu się pod zaufane instytucje. Dzięki automatycznej analizie zgodności danych, klienci banku zyskują dodatkową warstwę ochrony, która minimalizuje ryzyko utraty środków w wyniku błędnych lub celowo zmanipulowanych danych odbiorcy – czytamy w komunikacie KIR.