Nowe technologie oferują sposoby płatności, które są łatwe i bezpieczne, przez co coraz częściej stają się popularnym wyborem. Systemy wbudowane w bezstykowe karty kredytowe czy smartfony okazały się doskonałym narzędziem nie tylko do dokonywania łatwiejszych płatności, lecz dodatkowo  wspierały zasady dystansu społecznego.

Aby pomóc sprzedawcom w dotrzymaniu kroku coraz bardziej wymagającym i zorientowanym na nowe technologie klientom, w 2020 roku Visa uruchomiła specjalny program o nazwie Where You Shop Matters (pol. Ma znaczenie, gdzie kupujesz), którego celem jest wsparcie właścicieli małych firm w cyfryzacji ich biznesów i dalszym odpowiadaniu na potrzeby lokalnych społeczności.

Od czasu uruchomienia inicjatywy latem 2020 roku ze wsparcia skorzystało ponad 2 miliony firm w całej Europie. W ten sposób Visa dąży do realizacji swojego zobowiązania, polegającego na udzielaniu wsparcia małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) w przenoszeniu działalności do internetu, przystosowaniu do nowej rzeczywistości i zabezpieczeniu przyszłości. Do chwili obecnej udało się wesprzeć już 16 milionów firm z całego świata, a docelowo nawet 50 milionów, w tym 8 milionów podmiotów w Europie. O szczegółach tych działań można przeczytać na blogu Visa, gdzie opublikowane zostały wywiady z lokalnymi przedsiębiorcami, którzy opowiadają o tym, jak sprzedaż internetowa pozwoliła im przetrwać najgorszy okres pandemii.

Omnichannel i szybka dostawa

Wszyscy możemy się zgodzić co do faktu, że jedną z głównych motywacji klientów dokonujących zakupów internetowych stała się wygoda całego procesu.  Popularność e-commerce sięgnęła poziomu, którego nie spodziewaliśmy się osiągnąć w ciągu najbliższych pięciu lat, jeśli przywołać raport Boston Consulting Group (BCG) . Według autorów, sprzedawcy sami poszukują i wdrażają interesujące i kreatywne rozwiązania, które przyczyniają się do przyspieszania zmian.

Zapotrzebowanie na rozwiązania cyfrowe w sklepach stacjonarnych spowodowało potrzebę natychmiastowego zbudowania zintegrowanego ekosystemu zakupów wielokanałowych, w którym doświadczenie konsumentów między zakupami realizowanymi online i offline jest w pełni zintegrowane. Nabywcy oczekują szybkich, łatwych i przede wszystkim przyjemnych zakupów, bez względu na kanał, dlatego sprzedawcy powinni tak planować działania, aby spełniać potrzeby swoich odbiorców.

Korzyścią dla konsumentów, która niezwykle szybko rozwinęła się w czasie pandemii jest krótki czas oczekiwania na dostawę. Coraz sprawniejsze usługi dostawcze stały się normą i dotyczą już nie tylko wielkich międzynarodowych marek, lecz także lokalnych usług. Pozostając w domu potrzebne nam produkty zamawiać możemy zaledwie przy pomocy zaledwie kilku kliknięć, a dostawy możemy spodziewać się nawet tego samego lub następnego dnia. Wykształcone w czasie zamknięcia spowodowanego pandemią zwyczaje z pewnością zostaną z nami na dłużej, ulegając dalszej transformacji i uproszczeniu.

Bezpieczeństwo płatności online

W transakcjach internetowych kluczowe stało się już nie tylko położenie nacisku na zabezpieczenia strony internetowej sklepu, ale również samego procesu płatności. Warto zwrócić uwagę na to, czy wybrane rozwiązania spełniają założenia SCA (Strong Customer Authentication, czyli silnego uwierzytelnienia klienta) w oparciu o technologię EMV 3DS 2.2. Mowa tu identyfikacji klienta dokonującego płatności przy pomocy podwójnej weryfikacji tożsamości, np. PIN-u oraz biometrycznych metod uwierzytelniania płatności, takich odcisk palca czy rozpoznanie twarzy.

W Visa doskonale wiemy, że wsparcie mniejszych przedsiębiorstw jest kluczowe dla odbudowy gospodarki. Konsumenci w trakcie pandemii wybierają biznesy, które pozwalają dokonać im bezpiecznych, szybkich i wygodnych zakupów, a naszym celem jest pomóc firmom w spełnieniu tych oczekiwań. W tym wszystkim najważniejsze jest to, że istniejący ekosystem płatniczy już teraz oferuje bardzo wiele zweryfikowanych rozwiązań. Większość podstawowych zadań została zrealizowana, innowacje są na bieżąco wdrażane, a standardy zostały wypracowane. Pozostaje zatem zachęcać coraz większe grono uczestników rynku do wdrażania sprawdzonych technologii.

Źródło: https://navigate.visa.com/europe/future-of-money/the-rediscovery-of-retail-post-pandemic/.