Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że dotarła do niego skarga na podwójne przewalutowanie wpłaty na pomoc ofiarom rosyjskiej agresji. Konsument przekazał w niej, że nie miał świadomości na temat dodatkowych opłat pobieranych w ramach zbiórki udostępnionej na Facebooku.
W odpowiedzi Urząd wszczął postępowanie wyjaśniające, którym objął pośredników tej płatności tj. spółkę PayPal oraz Meta. Chodzi o ustalenie, czy konsumenci są prawidłowo informowani o kilkukrotnym przewalutowaniu środków. Skutkuje to pobraniem z ich konta wyższych kwot niż te przekazywane na rzecz organizacji charytatywnych.
UOKiK apeluje o weryfikowanie zbiórek na rzecz Ukrainy
W wydanym komunikacie Urząd namawia do czytania regulaminów pośredników płatności przed przekazaniem datku. Ponadto doradza konsumentom, by pieniądze przelewali zweryfikowanym organizacjom charytatywnym, a nie na indywidualne konta. W związku z możliwością oszustwa przestrzega również przed klikaniem w linki otrzymane SMS-em lub mailowo z prośbą o wpłaty.
– Zachęcam do niesienia pomocy ofiarom i uchodźcom wojny w Ukrainie. Wszystkie informacje o tym, co możemy zrobić dla obywateli Ukrainy znajdują się na rządowej stronie pomagamukrainie.gov.pl. Jeśli decydujemy się na wsparcie finansowe, to sprawdźmy dokładnie cel zbiórki i jej zasady – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Prezes UOKiK zaapelował także do pośredników płatności. Poprosił ich, aby nie nakładali na osoby, które finansują pomoc dla uchodźców z Ukrainy dodatkowych, nieuzasadnionych kosztów transakcji.