Neurokognitywne modele doświadczania dotyku w środowisku wirtualnym już niedługo? Dzięki takim technologiom interakcje z drugim człowiekiem oraz przedmiotami w sferze online, zostaną wzbogacone o jeden z tych ludzkich zmysłów. Umożliwią one użytkownikom tworzenie i utrzymanie więzi na odległość oraz poczucie sprawczości – np. w kontakcie w produktem.
Przyszłość puka do drzwi spod znaku SoftService
Rozwiązanie TouchlessAI tworzone jest w oparciu o najnowsze zdobycze technologiczne – sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe i algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów. TouchlessAI realizowany jest w ramach unijnego programu Horyzont 2020. Ma to być odpowiedź na dużo większą niż jeszcze kilka lat temu popularność pracy zdalnej, a co za tym idzie – wideokonferencji. Prototyp urządzenia jest właśnie testowany.
Zadaniem SoftServe jest stworzenie oprogramowania, dzięki któremu użytkownik będzie w stanie, w świecie wirtualnym, poczuć dotyk drugiej osoby. Umożliwi to specjalny pulpit, konstruowany przez firmę Ultraleap, również biorącą udział w projekcie.
Co więcej, w ramach projektu Touchless AI, współpraca dotyczy także wykorzystania technologii haptycznych do nieinwazyjnego przekazywania biosygnałów. Oznacza to, że podczas wirtualnej rozmowy, urządzenie odczytywać będzie puls rozmówcy i przekazywać go do drugiej osoby, co sprawi, że dotyk ten będzie bardziej realny. Wyniki badań oraz prezentacja przekazywania biosygnałów zostały przedstawione na konferencji EuroHaptics 2022 w Hamburgu.
TouchlessAI otrzymał dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji Horyzont 2020 w ramach umowy o grant nr 101017746. Projekt realizowany jest wraz z University College London, Ultraleap, UCL, Uniwersytetem w Kopenhadze, Uniwersytetem Nawarry oraz Crowdhelix (IE, UK). Prototyp opracowują SoftServe, Ultraleap i CNRS.
Co ciekawego jeszcze przed nami?
Podczas trwania tego wydarzenia, pokazane zostało również rozwiązanie “Touch The Story”. Stworzono je w osobnym projekcie – E-Texture – zrealizowanym przez SoftServe, pod kierownictwem Anny Sheremetievej, R&D Product Manager w SoftServe, we współpracy z Ultraleap i CNRS.
Jest to audiobook wykorzystujący haptykę i stworzoną w jej ramach technologię o tej samej nazwie. W projekcie chodzi przede wszystkim o to, aby słuchacz mógł odczuwać wrażenia opisywane w opowiadaniu. Rozwiązanie to może mieć też zastosowanie w muzeach, handlu detalicznym i służbie zdrowia, łącząc technologię haptyczną z wizualizacją oraz dźwiękiem. W ten sposób użytkownik może znaleźć się w danym miejscu wszystkimi zmysłami.
Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik może zobaczyć i poczuć wrażenia, dotykając przy tym np. eksponatów czy produktów. Opracowane technologie, jak z kolei podkreśla Maciej Szymkowski, R&D Engineer w SoftServe, mogą w przyszłości znaleźć zastosowanie nie tylko w przypadku nawiązywania relacji międzyludzkich, ale także w wielu branżach, takich jak m.in. retail.
Chodzi tutaj np. o sytuacje w których przedsiębiorstwa często działają wielokanałowo – zarówno offline, w placówkach fizycznych, jak i online. Maciej Szymkowski dodał także, iż jednym z największych obszarów, w którym coraz częściej wykorzystuje się haptykę, jest gaming. Według Newzoo, liczba graczy stale rośnie i w 2022 roku przekroczy 3 miliardy.
– W niedalekiej przyszłości rozwiązania bazujące na haptyce będą stosowane w zróżnicowanych dziedzinach, w tym także marketingu czy sprzedaży detalicznej. Nie od dziś wiadomo, że bodźce dotykowe oddziałują na konsumentów, mając duży wpływ na ich decyzje zakupowe. Za jakiś czas technologia ta może wkroczyć m.in. do tych branży. I zmienić ich oblicze – mówi Maciej Szymkowski, R&D Engineer w SoftServe.