Visa Trusted Agent Protocol (TAP) ma na celu zaadresowanie wyzwań pojawiających się w obszarze handlu opartego na agentach AI. Obecnie bowiem sztuczna inteligencja może już wyszukiwać i porównywać produkty oraz dokonywać płatności w imieniu konsumentów. Rozwiązanie zostało opracowane we współpracy z Cloudflare. TAP jest dostępny na stronie Visa Developer Center oraz GitHub.
Visa wprowadza Trusted Agent Protocol
W ciągu ostatniego roku, ruch generowany poprzez sztuczną inteligencję na stronach internetowych sklepów w Stanach Zjednoczonych wzrósł o ponad 4 700%, a 85% kupujących , którzy korzystali z AI podczas zakupów, twierdzi, że poprawiło to ich doświadczenia zakupowe. Wraz ze zwiększającą się liczbą agentów AI wyszukujących i kupujących w imieniu konsumentów, sprzedawcy mierzą się z nowymi wyzwaniami.
Wśród nich są:
- Zarządzanie systemami wykrywania botów, które mogą błędnie blokować prawidłowe transakcje oparte na agentach AI;
- Wsparcie procesu finalizacji zakupów realizowanych przez agentów AI, zarówno dla gości, jak i zalogowanych użytkowników;
- Zachowanie dostępu do informacji o konsumencie korzystającym z usług agenta AI.
Trusted Agent Protocol ma na celu sprostanie wskazanym wyzwaniom, umożliwiając zatwierdzonym agentom AI przekazywanie informacji do sprzedawców. Zapewnia to niezbędne ramy do rozpoznawania zaufanych agentów AI i odróżniania ich od złośliwego oprogramowania i nieuczciwych botów. Podczas opracowywania protokołu, Visa otrzymała opinie na temat jego wpływu od takich partnerów, jak: Adyen, Ant International, Checkout.com, Coinbase, CyberSource, Elavon, Fiserv, Microsoft, Nuvei, Shopify, Stripe oraz Worldpay.
Wsparcie sprzedawców w erze zakupów opartych na sztucznej inteligencji
W świecie agentów AI, sprzedawcy potrzebują środków umożliwiających im rozpoznawanie zaufanych agentów, weryfikację ich danych uwierzytelniających i utrzymywanie relacji z konsumentami, bez gruntownej przebudowy swoich systemów. Visa twierdzi, że rozwiązanie Trusted Agent Protocol adresuje te wyzwania dzięki nowym funkcjom, które zapewniają unikalne dla agentów podpisy i zawierają następujące informacje:
- Intencja agenta AI – wskazanie, że agent jest zaufanym agentem AI, którego celem jest uzyskanie od sprzedawcy dodatkowych informacji o określonym produkcie, bądź o jego zakupie.
- Rozpoznanie konsumenta – dane, które wskazują, czy konsument posiada już istniejące konto lub czy wcześniej kontaktował się ze sprzedawcą.
- Informacje o płatnościach – agenci mają możliwość przesyłania danych płatniczych w celu obsługi preferowanej przez sprzedawcę metody realizacji transakcji lub płatności.
Stworzone z myślą o przyszłości interoperacyjności handlu
Chociaż funkcje te mają zastosowanie w sieci Visa już na obecnym etapie, umożliwienie agentom AI bezpiecznego działania w imieniu konsumenta wymaga otwartego podejścia obejmującego cały ekosystem. Dlatego, Visa jest zaangażowana we współpracę z globalnymi organizacjami standaryzującymi, takimi jak IETF, OpenID Foundation i EMVCo. Ściśle współpracuje z partnerami ekosystemu, by zapewnić, że Trusted Agent Protocol będzie uzupełnieniem dla innych niedawno ogłoszonych rozwiązań, takich jak Agentic Commerce Protocol. Visa nawiązała również współpracę z Coinbase w celu dostosowania interoperacyjności z protokołem x402 – czytamy w komunikacie.
Rozwiązanie Trusted Agent Protocol zostało zbudowane na bazie podstawowego standardu podpisu wiadomości HTTP, zgodnego z Web Both Auth. Umożliwia ono sprzedawcom i agentom AI budowanie zaufania do handlu opartego na sztucznej inteligencji przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury internetowej oraz przy wprowadzeniu jedynie minimalnych zmian w interfejsie użytkownika (UX) na stronach sprzedawcy lub podczas finalizacji zakupów. Może ono być także rozszerzane na inne niż internetowe protokoły komunikacyjne – zapewnia Visa w informacji prasowej.