Zgodnie z danymi OBL za czerwiec 2024 roku liczba użytkowników usługi PIS wynosi 6,1 mln, a usługi AIS niespełna 5,2 mln. Prawdopodobnie około 1 mln klientów korzysta z obu tych usług. Rok temu liczby te wynosiły odpowiednio 2,15 mln i 4,2 mln, więc widać jak na dłoni, że motorem napędowym dla otwartej bankowości na Wyspach jest usługa inicjowania płatności.
Otwarta bankowość w Wielkiej Brytanii
Niemniej liczba zrealizowanych usług PIS na jednego użytkownika od ponad dwóch lat utrzymuje się na poziomie 2-3 miesięcznie – wynika z danych OBL. Organizacja nie udostępnia podobnych danych dla usługi AIS – czytamy w serwisie Finextra. Nie ma jednak wątpliwości, że kamień milowy w postaci 10 mln użytkowników jest godny podkreślenia – to 15% całej populacji Zjednoczonego Królestwa.
Open Banking Limited zauważa, że konkurencyjność była kluczowym czynnikiem wzrostu w ostatnim czasie. Jeśli jedna firma wdraża rozwiązania z obszaru otwartej bankowości, to jej konkurenci niebawem decydują się na podobny krok. OBL zwraca także uwagę na fakt, że kilka dni temu nowy brytyjski rząd zobowiązał się do wprowadzenia nowych przepisów „Digital Information and Smart Data”. Według organizacji regulacje te mają położyć podwaliny pod przyszły rozwój ekosystemu otwartej bankowości.
Brytyjski Departament Biznesu i Handlu szacuje, że wartość otwartej bankowości i systemów smart data może zwiększyć krajowe PKB o 28 mld funtów. Już teraz ekosystem open bankingu na Wyspach ma być warty ponad 4 mld funtów dla brytyjskiej gospodarki, przyciągając inwestycje zagraniczne i tworząc prawie 5 tys. miejsc pracy.
Jak otwarta bankowość wygląda w Polsce?
Otwarta bankowość rozwija się także w Polsce. Termin ten pojawił się nad Wisłą w 2019 roku, w związku z unijną dyrektywą PSD2. Większość banków działających w naszym kraju oferuje rozwiązania z zakresu dostępu do informacji o rachunku, czy inicjowania płatności. Polega to na tym, że logując się do banku X możemy z jego aplikacji sprawdzić stan konta, czy wykonać przelew w banku Y. Dostęp do naszego rachunku mogą uzyskać także inne niż banki instytucje płatnicze, czy fintechy – oczywiście po wcześniej wyrażonej zgodzie.
Kilka tygodni temu pisaliśmy, że BNP Paribas jako pierwszy bank w Polsce wprowadza usługę API Premium – Personal Data Information Service (PDIS). Rozwiązanie to pozwala partnerom biznesowym banku na weryfikację i potwierdzenie danych ich klientów lub kontrahentów, np. w celu podpisania umowy czy dokonania transakcji. Bank daje możliwość weryfikacji 35 atrybutów, czyli danych identyfikacyjnych, które są już w jego posiadaniu.