Jedną z metod, której używają cyberprzestępcy, aby wykorzystać naszą nieostrożność, jest prośba o wpłatę wysłana przez konto w mediach społecznościowych. Prośba o kod BLIK może pochodzić ze skradzionego konta społecznościowego.
Wcześniej Związek Banków Polskich ostrzegał przed spoofingiem, czyli fałszywym połączeniem telefonicznym przestępców podszywających się pod banki.
ZBP po raz kolejny ostrzega przed działaniami cyberprzestępców
Jak to wygląda? Klientka banku przeczytała mocno intrygujący post w mediach społecznościowych. Od razu chciała wiedzieć, jak i czy może pomóc. Chciała poznać szczegóły zawarte w linku. Po kliknięciu musiała się ponownie zalogować do konta na mediach społecznościowych, bo nagranie było tylko dla osób pełnoletnich.
Ofiara, zmanipulowana przez oszusta, loguje się ponownie na swoim profilu, mimo, że już jest zalogowana. W ten sposób ujawnia swój login i hasło do profilu. Oszust podszywa się pod nią, wysyłając prośbę o kod do wpłaty do innych znajomych, wymienionych w profilu.
ZBP przypomina, że jeśli ktokolwiek prosi o kod BLIK za pośrednictwem portalu społecznościowego należy zadzwonić i upewnić się, czy ta osoba faktycznie potrzebuje naszej pomocy. Nie podawajmy nigdy kodu do wypłaty pieniędzy.