Według firmy Esri Polska, dystrybutora oprogramowania GIS, oto 5 głównych trendów, które już dziś zmieniają zasady gry na niezwykle wymagającym rynku nieruchomości.

Czytaj także: USA umożliwia cenzurę Internetu. Co to oznacza dla Bitcoina?

1. Transformacja działania przedsiębiorstw, której przejawem są: cyfryzacja oraz omnichannel

Elementem tych zmian jest przede wszystkim umiejętność użycia i przełożenia nowych technologii oraz danych na zyski. Dysonans ten jest szczególnie widoczny, jeśli porównamy firmy działające offline z gigantami funkcjonującymi online, tj. Google, Uber, AirBnB czy Amazon. Sprzedaż wielokanałowa zaburza utarty schemat podziału sprzedaży na tradycyjną i internetową. Rosnące znaczenie e-commerce sprawia, że na zachodzie widoczne są już zmiany w inwestycjach w tradycyjne centra handlowe, a firmy coraz częściej decydują się na budowę showroomów, gdzie klient może obejrzeć produkt, a następnie zamówić go z dostawą do domu przez sklep on-line, zanim jeszcze opuści budynek.

Taki model wykorzystuje już między innymi firma Dr Irena Eris, która uruchomiła swój salon koncepcyjny w Galerii Mokotów w Warszawie. Nad takim rozwiązaniem zastanawiają się również polskie firmy np. z branży meblowej, które stają w obliczu zmian w ustawie o handlu w niedzielę. Takie rozwiązania wpływają także na zmiany w optymalizacji procesów logistycznych.

Czytaj także: Showmax darmowy na rok dla klientów Play

2. Najcenniejszym na świecie zasobem nie jest już ropa, ale dane.

Skupiając się na tradycyjnych sposobach zarabiania pieniędzy (sprzedaż, marże, wynajem, opłaty serwisowe), firmy nie dostrzegają wartości w danych, które gromadzą lub mogą gromadzić. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy są dane Eurostatu, które wskazują, że tylko 6 proc. polskich firm korzysta z analityki Big Data.

Dane mogą między innymi pomóc w oszacowaniu wartości danej inwestycji z uwzględnieniem informacji, takich jak lokalizacja, wartość gruntu, jakość użytych materiałów czy wartość okolicznych budynków. Możliwość zbierania i analizy danych we własnym zakresie na początkowych etapach projektów pozwala także na oszczędności w transporcie i usługach zewnętrznych.

Czytaj także: Carrefour PRO – rewolucja w zakupach

3. Analityka w wydaniu przestrzennym, czyli szybkie zarządzanie danymi

Z uwagi na to, że branża nieruchomości jest mocno powiązana z przestrzenią, osoby decyzyjne coraz częściej spoglądają w kierunku systemów łączących analizy biznesowe z lokalizacją, czyli GIS. Rozwój tej technologii związany z coraz prostszą obsługą i łatwiejszym dostępem do danych sprawił, że są one coraz częściej obecne w firmach i przedsiębiorstwach z sektora handlu i nieruchomości.

Połączenie danych lokalizacyjnych z informacjami biznesowymi pozwala spojrzeć na posiadane zasoby informacji z nowej, szerszej perspektywy. Posiadanie spójnej bazy danych staje się dla inwestorów jednym z podstawowych narzędzi pracy. Możliwość błyskawicznego odszukania dokumentacji i spójnych danych może zaważyć o wyprzedzeniu konkurencji w zakupie atrakcyjnego gruntu.

Czytaj także: Rośnie apetyt inwestycyjny funduszy private equity

4. Zarządzanie nieruchomościami w nowym wymiarze, czyli Building Information Management (BIM)

Stworzenie cyfrowego modelu budynku pozwala na bardzo precyzyjną wizualizację nieruchomości na etapie projektowym. Pozwala to deweloperom nie tylko bardzo dokładnie zwizualizować budynek i jego wnętrze, ale także ułatwia wprowadzanie zmian w nieruchomości po ukończeniu jej budowy. Cyfrowy model to także idealne narzędzie do prezentacji obiektu władzom miasta i społeczności lokalnej, która coraz częściej chce mieć wpływ na to, jak będzie wyglądało ich najbliższe otoczenie.

Wykorzystanie analiz przestrzennych i projektowanie budynków zgodnie ze standardem BIM to codzienność w krajach, takich jak Szwajcaria czy USA. Polska jako rynek dynamiczny i dysponujący wykwalifikowaną kadrą, ma możliwość szybkiej adaptacji nowoczesnych standardów w projektowaniu. Wpływ na to mogą mieć również rosnące oczekiwania ze strony najemców i inwestorów.

Czytaj także: Prognozy dla rynku pracy 2030 r. Czy robot zastąpi człowieka?

5. Nowa rola agencji nieruchomości

Poszukiwanie idealnego miejsca pod wynajem czy zakup nieruchomości to decyzja poprzedzona kompleksową i dokładną analizą danych. Mimo możliwości samodzielnego pozyskania informacji na temat danego budynku i jego lokalizacji, wiele osób i firm w dalszym ciągu decyduje się na skorzystanie z usług agencji nieruchomości, gdzie dużą rolę odgrywa wiedza i doświadczenie agenta.

Do atrybutów nowoczesnego specjalisty od nieruchomości coraz częściej należy umiejętność analizowania dużych zbiorów, które w połączeniu z jego wiedzą stanowią klucz do odpowiedniego wyboru miejsca z uwzględnieniem potrzeb klienta i zapewnienia mu odpowiednich zysków.