Pokolenie Z to osoby wychowane w dobie komputerów, smartfonów, powszechnego dostępu do internetu oraz aktywnie korzystające z social mediów. Z analizy Santandera wynika również, że osoby te bardzo wcześnie rozpoczynają swoją przygodę z bankowością.

Na co młodzi wydają pieniądze?

– To cieszy, bo dzięki oswajaniu produktów i usług finansowych od najmłodszych lat, w przyszłości powiększą grono dorosłych, świadomych użytkowników. To korzyść dla samych klientów, banku, jak i dla całego rynku– mówi Anna Kaczmarek, dyrektor departamentu klienta indywidualnego w Santander Bank Polska.

Potrzeby rosną z wiekiem

Według danych Santander Bank Polska nastolatkowie używają kart debetowych przeciętnie 7,7 razy miesięcznie. Aktywność w tej sferze jest skorelowana z wiekiem. Najmłodsi z grupy 13-latkowie płacą przeciętnie 5,6 razy, a 17-latkowie już 9,1 razy. Mniejsze zróżnicowanie widać w kwestii kwot wydawanych przez młodzież. Średnia wartość jednej płatności dla grupy wiekowej 13-17 lat wynosi 29,23 zł miesięcznie. Między poszczególnymi rocznikami wyniki wahają się od 30,8 zł do 26,9 zł. Największe kwoty wydawali 15-latkowie, najmniejsze 13-latkowie.

Równocześnie nastoletni klienci banku na konto otrzymują średnio 2,7 przelewu w miesiącu, o przeciętnej wartości 250,57 zł. Zdecydowanie częściej młodzi sami dokonują płatności. Statystycznie robią 10,8 przelewów w ciągu miesiąca na średnią kwotę 58,83 zł. Co ciekawe, starsi nastolatkowie częściej niż młodsi robią przelewy, ale za to o mniejszej wartości. Najwyższe średnie kwoty zewnętrznych przelewów Santander Bank Polska odnotował wśród 14 i 15-latków (odpowiednio 65,6 zł i 63,6 zł miesięcznie).

Gdzie młodzi wydają pieniądze

Nastoletni klienci najczęściej pieniądze z konta wydają w sklepach spożywczych (25,5%) i supermarketach  (19,7%). Udział takich zakupów stanowił prawie połowę wszystkich dokonanych transakcji (45,2%). Na kolejnych miejscu plasują się fast foody (10,9%) i restauracje (5,7%), łącznie odpowiadając za 16,6% transakcji. W porównaniu do powyższych kategorii środki przeznaczane na ubrania, kosmetyki czy gry stanowią znikomy odsetek wydatków młodych.