18 listopada 2017, 09:00:LiveChat Hackathon #3 - LiveChat Software, al. Dębowa 3, 53-134 Wrocław, Polska

Adrian Kurowski, Visa – innowacje w płatnościach wspieramy już od 50 lat

Adrian Kurowski - dyrektor generalny Visa w Polsce.

Rynek płatności zmienia się nie do poznania. Udział mają w tym nie tylko banki i firmy technologiczne, ale również agenci rozliczeniowi oraz start-upy. Zapraszamy na wywiad z Adrianem Kurowski, dyrektorem Visa w Polsce. Porozmawialiśmy o przyszłości płatności, nowych technologiach i współpracy z mniejszymi podmiotami.

Rafał Tomaszewski: Dzień dobry. Zaczniemy od bardzo ogólnego pytania – jak zapatruje się Pan na polski rynek FinTech?

Adrian Kurowski: Dzień dobry. Polski rynek FinTech to miejsce współpracy banków i firm zajmujących się technologiami płatniczymi, takich jak Visa, wspólnie tworzących innowacyjne rozwiązania dla detalistów i konsumentów.

Doskonałym przykładem tego współdziałania jest Inkubator Innowacji, który Visa tworzy w Warszawie wspólnie z bankami. Inkubator będzie skupiał się na opracowywaniu – we współpracy z podmiotami krajowymi – rozwiązań mających wspierać rozwój płatności i cyfryzację polskiej gospodarki. Wśród głównych obszarów, na których w pierwszej kolejności skupią się prace zespołu inkubatora, są m.in. płatności nowej generacji oraz sieć ich akceptacji, a także rozwiązania dla inteligentnych miast.

Czytaj także: Visa Checkout już dostępna w RTV EURO AGD i OleOle!

Rozwój innowacji na polskim rynku FinTech jest ważny dla Visa , dlatego realizujemy takie programy jak „Everywhere Initiative” – konkurs zachęcający start-upy do zgłaszania pomysłów łączących płatności cyfrowe z potrzebami społeczności lokalnych oraz mających zastosowanie w turystyce. Uczestnicy programu ubiegają się o nagrodę w wysokości 50 tys. euro na wsparcie rozwoju biznesu wspólnie z Visa lub jej partnerami w sektorze finansów.

Jeśli chodzi o siły napędowe innowacji w dziedzinie handlu to – według mnie – są to w mniejszym stopniu wymogi związane z kosztami, a w większym potrzeba zaspokojenia popytu ze strony detalistów i konsumentów, oczekujących bardziej bezpiecznych, prostszych i spójnych sposobów dokonywania zakupów, w dowolnym miejscu i z użyciem dowolnego urządzenia. Adrian Kurowski

R.T.: A czy innowacje i nowe technologie są sposobem na cięcie kosztów?

A.K.: Jeśli chodzi o siły napędowe innowacji w dziedzinie handlu to – według mnie – są to w mniejszym stopniu wymogi związane z kosztami, a w większym potrzeba zaspokojenia popytu ze strony detalistów i konsumentów, oczekujących bardziej bezpiecznych, prostszych i spójnych sposobów dokonywania zakupów, w dowolnym miejscu i z użyciem dowolnego urządzenia.

Urządzenia połączone z Internetem nieodwracalnie zmieniły metody kupowania i płacenia, a jednocześnie coraz więcej konsumentów wybiera płatności cyfrowe, czy to w sklepie tradycyjnym, czy w Internecie. Misją Visa jest więc zapewnienie, że zakupy są bezpieczne z poziomu każdego urządzenia połączonego z Internetem, każdej aplikacji czy urządzenia ubieralnego.

R.T.: Obecnie nie ma jednej definicji FinTechu… Jakby Pan zdefiniował to pojęcie?

A.K.: Według ekspertów banku inwestycyjnego Berkery Noyes, Europa stała się liderem sektora FinTech na świecie, przeżywając prawdziwą eksplozję inwestycji. Na liście najbardziej wpływowych firm tej branży – FinTech 50 index – co trzecia specjalizuje się w płatnościach. Europa przewodzi również we wdrażaniu nowych technologii płatniczych, takich jak płatności zbliżeniowe i mobilne.

Czytaj także: Samsung i Visa łączą siły

Obecnie, wraz z ogromnym postępem technologicznym – przede wszystkim w zakresie rozwoju interfejsów programistycznych aplikacji (API) – firmy mogą skoncentrować się na pojedynczym, niewielkim fragmencie łańcucha płatności, np. na uwierzytelnianiu, metodach przesyłania komunikatów transakcyjnych czy geolokacji. Tak więc dla Visa pojęcie FinTech obejmuje firmy tworzące rozwiązania technologiczne dla dowolnej części tego łańcucha.

R.T.: Teraz porozmawiajmy trochę o przyszłości. Jakie innowacje szykuje Visa w najbliższym czasie?

A.K.: Przede wszystkim chciałbym podkreślić, że celem Visa jest raczej wspieranie i umożliwianie innowacji, niż ich wdrażanie.

Cel ten realizujemy za pośrednictwem naszej globalnej sieci Centrów Innowacji, z których najnowsze otwarte zostało na początku bieżącego roku w Londynie. Cała sieć obejmuje większe i mniejsze ośrodki działające w Berlinie, Dubaju, San Francisco, Singapurze, Miami i Tel Awiwie. Centra wspierają innowacyjność poprzez ułatwianie współpracy pomiędzy naszymi partnerami oraz programistami i specjalistami z Visa, której celem jest rozwój nowej generacji rozwiązań zakupowych i płatniczych służących konsumentom, detalistom i firmom.

Czytaj także: Aleksander Naganowski: Mastercard to 50-cio letni FinTech

W centrum tych działań będzie stale rozwijana platforma Visa Developer, która umożliwia programistom pracującym dla detalistów, instytucji finansowych, firm technologicznych oraz start-upów „samoobsługowy” dostęp do najbardziej popularnych funkcjonalności płatniczych Visa. Za pośrednictwem Visa Developer Platform programiści mogą przebierać w zasobach interfejsów aplikacji (API), zestawach narzędzi programistycznych (SDK) oraz dokumentacji cyfrowych rozwiązań dla płatności i handlu.

R.T.: Visa opracowała bardzo ciekawe rozwiązanie w postaci NFC Rings. Czy takie nowinki się przyjmują? Jak wygląda sprzedaż i wykorzystanie NFC Rings? I czy pojawią się one również w Polsce?

A.K.: Pierścionki do płatności to doskonała ilustracja potencjału technologii płatniczych Visa oraz ich możliwych zastosowań w różnego typu urządzeniach i przedmiotach. Pierścionki takie wprowadziliśmy na Igrzyskach Olimpijskich Rio 2016 – otrzymali je wówczas wszyscy członkowie zespołu Team Visa. Obecnie jednak nie planujemy ich komercyjnego wdrożenia.

Wiemy już jednak, że sztuczna inteligencja pomaga w lepszym zrozumieniu danych, do których mamy dostęp, co przekłada się na lepsze decyzje podejmowane w procesach uwierzytelniania i płatności. Adrian Kurowski

R.T.: Dużo mówi się też o rosnącym wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Czy AI jest w stanie zastąpić człowieka? Jak wiele czasu nam pozostało?

A.K.: Nie sądzę, żeby ktokolwiek mógł odpowiedzieć na to pytanie na obecnym etapie rozwoju sztucznej inteligencji. Wiemy już jednak, że sztuczna inteligencja pomaga w lepszym zrozumieniu danych, do których mamy dostęp, co przekłada się na lepsze decyzje podejmowane w procesach uwierzytelniania i płatności. Nie podejmę się jednak zbyt dalekiego wybiegania w przyszłość.

Czytaj także: Visa i IBM łączą siły. Rewolucja w płatnościach mobilnych

R.T. Jeżeli już rozmawiamy o przyszłości, to czym Pana zdaniem będziemy płacić za parę lat? Czy płatności telefonem przyjmą się na tak szeroką skalę jak karty?

A.K.: Płatności zbliżeniowe całkowicie zmieniły nasz sposób płacenia – ich wygoda zyskała popularność w całej Europie. Widzimy też, że coraz więcej europejskich konsumentów wybiera płatność z użyciem urządzenia mobilnego – czy to w Internecie, czy w sklepie tradycyjnym. Według naszych prognoz do 2020 r. ponad połowa wszystkich transakcji Visa w Europie będzie dokonywana za pomocą urządzeń mobilnych. Spodziewam się, że  w przyszłości będziemy mogli płacić wykorzystując szereg urządzeń, takich jak telewizor, lodówka czy samochód wyposażony w system multimedialny.

Visa zawsze znajdowała się na czele rozwoju tych innowacji płatniczych. Niedawno ogłosiliśmy wspólnie z firmą IBM zawarcie pierwszego w branży porozumienia o współpracy, które umożliwi wprowadzanie bezpiecznych płatności do dowolnego urządzenia połączonego z Internetem rzeczy. W wyniku połączenia globalnych możliwości płatniczych Visa z systemami kognitywnymi platformy Watson Internet of Things, firmy będą mogły szybko wdrażać bezpieczne rozwiązania płatnicze w ramach Internetu Rzeczy.

Można by powiedzieć, że Visa rzeczywiście była jedną z pierwszych firm FinTech – przez ostatnie 50 lat rozwijaliśmy technologie wspierające rozwój nowoczesnego handlu. Nasza sieć umożliwia realizację 141 mld transakcji rocznie – przez 3,1 mld użytkowników kart Visa – w 44 mln punktów handlowo-usługowych na całym w świecie.

R.T.: Kolejne pytanie będzie zawierało w sobie już gotową tezę. Czy Visa czuje się jednym z pierwszych (o ile nie pierwszym) FinTechem na świecie?

A.K.: Można by powiedzieć, że Visa rzeczywiście była jedną z pierwszych firm FinTech – przez ostatnie 50 lat rozwijaliśmy technologie wspierające rozwój nowoczesnego handlu. Nasza sieć umożliwia realizację 141 mld transakcji rocznie – przez 3,1 mld użytkowników kart Visa – w 44 mln punktów handlowo-usługowych na całym w świecie. Nasz system działa tak samo w każdym miejscu i środowisku kulturowym, w przypadku każdej waluty i każdego języka.

Czytaj także: Grzegorz Pawlicki, PKO Bank Polski – dla startupu największą wartością jest współpraca z dużą instytucją

R.T.: Na koniec zapytam o współpracę Visy z mniejszymi podmiotami. Trochę już Pan na ten temat powiedział, ale poproszę o rozwinięcie. Co robicie w celu wspierania start-upów i nowych rozwiązań?

A.K.: Współpracujemy ze start-upami na różne sposoby. Wspomniałem już o programie Visa „Everywhere Initiative”, debiutującym w tym roku w Europie.

Niedawno otworzyliśmy Centrum Innowacji Visa w Londynie, zapewniające przyjazną przestrzeń dla start-upów – a także naszych partnerów – i oferujące im wszystko, czego potrzebują do pracy nad nowymi rozwiązaniami cyfrowymi. Centrum Innowacji zaprojektowane zostało z myślą o dynamicznej interakcji, eksperymentach w czasie rzeczywistym i szybkim tworzeniu rozwiązań prototypowych. Start-upy uzyskują tu możliwość współdziałania ze specjalistami Visa oraz dostęp do technologii Visa – w tym również do programistycznych interfejsów aplikacji (API) oraz zestawów narzędzi programistycznych (SDK), za pośrednictwem platformy Visa Developer.

 Visa Developer in Minutes

Z kolei Inkubator Innowacji w Warszawie umożliwi polskim start-upom wychodzenie z nowymi innowacyjnymi pomysłami w dziedzinie płatności. Jesteśmy również zaangażowani w program akceleracji start-upów realizowany przez MIT Enterprise Forum Poland, gdzie skupiamy się na wsparciu merytorycznym w ramach ścieżki FinTech, obejmującej start-upy z branży finansowo-technologicznej. Celem programu MIT Enterprise Forum Poland jest dopracowanie – szczególnie od strony biznesowej – najlepszych pomysłów, tak by zwiększyć ich szansę na rynkowy sukces. Zwycięzcy przechodzą przez 2 etapy akceleracji, a najlepsze start-upy wysyłane są na tzw. bootcamp organizowany na Massachusetts Institute of Technology (MIT) w Stanach Zjednoczonych.

R.T.: Dziękuję za rozmowę.

A.K.: Dziękuję.

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone