Regulacje nakładają różne obowiązki na deweloperów AI, w zależności od przypadków użycia i postrzeganego ryzyka. Większość zastosowań sztucznej inteligencji wciąż nie będzie regulowana, ponieważ są one uważane za obarczone niskim ryzykiem. Niemniej część przypadków użycia AI zostanie zakazana.
Pełną treść AI Act można znaleźć w dzienniku urzędowym UE pod tym linkiem.
AI Act opublikowany w dzienniku urzędowym UE
Jakie przypadki określono mianem wysokiego ryzyka? To chociażby biometryczne zastosowania sztucznej inteligencji lub sztuczna inteligencja wykorzystywana w egzekwowaniu prawa, zatrudnieniu, edukacji i infrastrukturze krytycznej. Tego typu praktyki będą dozwolone, ale twórcy takich aplikacji muszą zadbać między innymi o jakość danych i przeciwdziałanie uprzedzeniom.
Pierwszą fazą AI Act będzie wejście w życie przepisów o praktykach zakazanych. Chodzi tutaj o wykorzystywanie systemu identyfikacji biometrycznej przez organy ścigania (z pewnymi wyjątkami), stosowanie scoringu społecznego przez państwa członkowskie czy też wdrażanie sztucznej inteligencji, która wykorzystywałaby lub manipulowała użytkownikami określonych kategorii, bardziej narażonych na skutki takich działań.
Rozporządzenie obejmie swoim zakresem także generatywną sztuczną inteligencję, która w myśl przepisów nie została zakwalifikowana jako system wysokiego ryzyka. Zastosowanie rozwiązań typu ChatGPT będzie wymagało spełnienia pewnych obowiązków związanych z przejrzystością oraz ograniczających możliwość naruszania praw autorskich osób trzecich.
Spośród unijnych regulacji wdrożenie AI Act najbardziej będzie chyba przypominać RODO, ponieważ nie dotyczy konkretnej branży ani określonego typu usług, ale wszystkich firm, instytucji i organizacji, które w swojej działalności wykorzystują sztuczną inteligencję.
Więcej na temat AI Act można przeczytać w naszym cyklu realizowanym wspólnie z EY Law. W zakładce znajdziecie szczegółowe informacje na temat przepisów Unii Europejskiej dotyczących sztucznej inteligencji. Chodzi między innymi o przetwarzanie danych osobowych, obowiązek przejrzystości w instytucjach finansowych, czy sztuczną inteligencję w bankowości.