Allegro obniżyło swoje oczekiwania na cały 2022 rok zawężając oczekiwany wzrost kluczowych wskaźników i ograniczając plany wydatkowe. Na poziomie skonsolidowanym, GMV grupy ma się zwiększyć o 22-24%, a przychody o 67-71%. Skorygowana EBITDA ma wzrosnąć o 2-6%, zaś nakłady inwestycyjne spodziewane są w przedziale PLN 720-800 mln.

Allegro szykuje się na trudniejsze warunki w gospodarce

– Inflacja i powodowane nią rosnące koszty życia stanowią dla wszystkich coraz większe wyzwanie, więc po swojej stronie chcemy kłaść coraz większy nacisk na efektywność kosztową, napędzając wzrost dobrymi wynikami w Polsce i rozwojem poza nią. W obliczu presji inflacyjnej nasz model biznesowy jest najlepszym rozwiązaniem zarówno dla kupujących, jak i sprzedających – mówi Roy Perticucci, Prezes Allegro

– Znaczące inwestycje ostatnich lat, odzwierciedlone także w rosnących kosztach, zmieniły naszą strukturę kapitałową. Większość z tych inwestycji było ewidentnie rozwojowych, ale teraz chcemy traktować priorytetowo najbardziej wartościowe projekty rozbudowanej grupy, odpowiednio uwzględniać ryzyko ich realizacji i upewniać się, że poświęcamy czas temu, co możemy efektywnie sfinalizować – dodaje Roy Perticucci.

Wyniki Allegro za drugi kwartał 2022 roku

Wyniki grupy za drugi kwartał są w pełni zgodne ze wstępnym zestawieniem zaprezentowanym w sierpniu. Przychody polskiej części grupy przyspieszyły wzrost do PLN 1,6 mld, rosnąc o 22,3%. Wartość sprzedaży brutto (GMV) przyspieszyła wzrost do 16% r/r, osiągając poziom 12,1 mld PLN w drugim kwartale dla polskiej części biznesu.

Liczba aktywnych kupujących w drugim kwartale osiągnęła poziom 13,6 mln. Jednocześnie średnia generowana przez nich wartość GMV zwiększyła się o 13,9% r/r do PLN 3 350. Wszystko to poprawiło trend na poziomie marż, dzięki czemu skorygowana EBITDA w polskiej części biznesu była w ujęciu rocznym o 1,5% niższa wobec spadku o 13,6% r/r w poprzednim kwartale.

Liczba użytkowników Allegro Pay przekroczyła milion, co przełożyło się na 260% skok wartości udzielonych pożyczek w drugim kwartale r/r. Sieć automatów paczkowych Allegro One Box liczy już ponad 2000 maszyn, a One Kurier uruchomił dostawy tego samego i następnego dnia do One Box i One Punkt.

Ekspansja międzynarodowa Allegro

W tym roku Allegro wdrożyło platformę allegro.com, która jest dostępna w języku angielskim, ukraińskim i czeskim. Natomiast w kwietniu miała miejsce finalizacja przejęcia Grupy Mall i WE|DO. Allegro zapłaciło ponad 4 mld PLN za 100% udziałów w obu przedsiębiorstwach. Słabszy niż oczekiwano popyt konsumencki wpłynął na GMV i marże Grupy Mall w drugim kwartale 2022 roku.

Obecnie spółka przygotowuje swój model marketplace do komercyjnego wdrożenia w Czechach i pracuje nad ustabilizowaniem marż w przynoszącej obecnie straty sprzedaży Grupie Mall. Jedna piąta ofert allegro.pl jest gotowa na eksport, a celem spółki na czas uruchomienia platformy na czeskim rynku jest jedna trzecia.

Przyszły rok będzie dla Allegro stał pod hasłem integracji platformy w Europie Środkowo-Wschodniej i dalszej koncentracji na tzw. retail basics, zaangażowaniu kupujących, a także na zarządzaniu zapasami i kapitałem. Uwzględniając zmieniające się otoczenia handlowe, co jest wyzwaniem dla właściwie wszystkich firm – czytamy w komunikacie.