Gigant e-commerce początkowo będzie miał w ofercie 15 kolekcji NFT dostępnych dla klientów z USA, zanim udostępni je globalnie. Portal Web3 The Big Whale podał datę premiery w USA na 24 kwietnia. Prace nad wdrożeniem trwają już od wielu miesięcy, Amazon Web Services (AWS) nawiązał już wcześniej współpracę z firmą web3 Ava Labs w celu przyspieszenia przyjęcia technologii blockchain.

Jak będzie działać NFT Amazon Marketplace?

Miłośnicy NFT będą mogli kupować cyfrowe przedmioty kolekcjonerskie za pomocą własnego konta Amazon (AMZN), rozliczając się za pomocą karty debetowej lub kredytowej.

Według Bartosza Czerkiesa, General Managera Shares w Europie Środkowo-Wschodniej, połączenie fizycznych produktów z tokenami NFT wpisuje się w wizję Amazona, jako globalnym lidera handlu. Ogromna liczba produktów dostępnych na klik, doświadczenie w tworzeniu software’u, no i przede wszystkim dane o milionach użytkowników z całego świata, na pewno pomogą Amazonowi przyspieszyć adopcję tej technologii, z zachowaniem prostego UX i szybkiego procesu płatności.

Rozwiązanie Amazona umożliwi tym, którzy nie mają dostępu do portfela kryptograficznego, możliwość kupowania NFT bez konieczności kupowania kryptowalut.Obecne marketplace’y NFT, np. Coinbase i portfele je obsługujące, takie jak MetaMask czy Math Wallet są mało przyjazne i nieintuicyjne, a cały proces długi i mozolny.

Co będzie można kupić na Amazon Digital Marketplace?

Użytkownicy będą mogli kupować NFT skupione wokół wybranych branż, np. mody, gdzie przedmioty będą  powiązane z fizycznymi modelami odzieży,np. Dżinsami czy butami. Tokeny NFT zostaną dostarczone na konta NFT klientów, podczas gdy fizyczny przedmiot będzie dostarczany do domu klienta.

Sam obszar digital fashion, metaversum czy NFT to dynamicznie rosnący trend, który jest wyjątkowo doceniany przez pokolenie Z. Z badań rynkowych wynika, że dla ponad połowy zainteresowanych kupnem mody cyfrowej w formie NFT, to nie tylko inwestycje, ale również sposób na wyrażanie siebie, a dla jednej trzeciej – metoda kreowania swojego wizerunku w sieci.

Potencjał rynku został już dostrzeżony, m.in. przez Nike. Spółka (NKE) przejęła firmę RTFKT zajmującą się zasobami wirtualnymi w 2021 r., która została zintegrowana z nowym „Nike Virtual Studio”, aby uwolnić serię NFT marki. Przykładem jest seria Nike Dunk Genesis CryptoKicks NFT – powiązana z „prawdziwymi” sneakersami Dunk tego sprzedawcy.

W modę cyfrową, ubrania w metaversum wchodzą coraz częściej największe marki modowe i światowe domy mody (m.in. Gucci, Dolce&Gabbana). Według raportu BCG i Vogue, spośród 120 największych domów mody 25 wypuściło swoje własne NFT. Adidas wygenerował największą wartość wypuszczając „Into the Metaverse” – kolekcję NFT, która w momencie wydania warta była około 24 mln USD, co oznacza, że Adidas odpowiedzialny był za większość wartości rynkowej tokenów modowych w 2021 roku.

Jak obecnie wygląda rynek NFT?

NFT czyli „niezamienny token” jest unikalnym aktywem cyfrowym, które istnieją w blockchaine. Zwykle można go kupić na marketplace’ach NFT, takich jak OpenSea czy Coinbase.

Z definicji, NFT to cyfrowy przedmiot kolekcjonerski lub dzieło sztuki, które jest unikalne i nie można go powielić. Może to być wszystko, od cyfrowego obrazu lub wideo po tweet lub album muzyczny, a nawet cyfrowy element garderoby, którego można używać w wirtualnym świecie – metaverse.

Obecnie na rynku NFT, zdecydowana większość wolumenu pochodzi od spekulantów oraz osób bardzo dobrze zaznajomionych z technologią blockchain. Dotychczasowe próby rozszerzenia grona użytkowników NFT były nieskuteczne. Dobrze obrazuje to przykład Coinbase NFT – marketplace’u, któremu nie udało się wejść do mainstreamu. Obecnie jest odpowiedzialny za mniej niż 1% transakcji. Choć entuzjaści NFT zdają się pozostawać sceptyczni na ruch Amazona, to w tym momencie ciężko przewidzieć jak przyjmie się nowy produkt.

Kupując NFT, zostaje się właścicielem cyfrowego certyfikatu własności, który potwierdza jego oryginalność i przypisana własność danego tokenu. Certyfikat jest przechowywany w blockchainie, zabezpiecza wybrane aktywo przed powielaniem go czy ingerencją w jego treść.