O sprawie pisze Wall Street Journal. Unia Europejska oskarżyła Apple o niedopełnienie obowiązku umożliwienia twórcom aplikacji informowania klientów o alternatywnych sposobach zakupu produktów cyfrowych – poza App Store.
Apple i Meta surowo ukarane przez UE. Zapłacą 700 mln EUR
W odniesieniu do Meta, UE twierdzi, że firma Marka Zuckerberga musi przestać wymagać od użytkowników Instagrama i Facebooka zgody na spersonalizowane reklamy lub być zmuszona do płacenia za subskrypcję. Komisja Europejska jeszcze nie zdecydowała, czy zaakceptuje opcję „mniej spersonalizowanych reklam” firmy Meta. Zarówno Apple, jak i Meta zapowiedziały, że odwołają się od decyzji UE.
Unia Europejska wydała również nakazy zaprzestania kwestionowanych praktyk Apple i Mety. Napięcia między UE a Stanami Zjednoczonymi w zakresie polityki handlowej są wysokie, a poparcie prezydenta Donalda Trumpa dla Ukrainy słabnie. Trump scharakteryzował regulacje technologiczne UE jako bariery handlowe i zagroził, że odpowie na te zasady cłami.
W oświadczeniu Apple stwierdziło, że UE „niesprawiedliwie” zaatakowała firmę, a jej decyzje „są szkodliwe dla prywatności i bezpieczeństwa naszych użytkowników, szkodliwe dla produktów i zmuszają nas do rozdawania naszej technologii za darmo”.
Z kolei przedstawiciele Mety oskarżają Komisję Europejską o próbę „upośledzenia odnoszących sukcesy amerykańskich firm, jednocześnie pozwalając chińskim i europejskim firmom działać zgodnie z innymi standardami”.
To nie pierwsze zatargi amerykańskich gigantów z organami UE
Na początku 2024 roku Komisja Europejska nałożyła na Apple grzywnę w wysokości 1,8 miliarda euro za wykorzystywanie swojej dominującej pozycji na rynku usług streamingu muzyki. Komisja uznała, że Apple utrudniało użytkownikom iOS dostęp do tańszych subskrypcji muzycznych, oferowanych przez konkurencyjne usługi, takie jak Spotify.
Ostatnio pisaliśmy także, że Meta wprowadza tzw. „Konta Nastolatków” na Facebooku i Messengerze. Nowa funkcja, wcześniej dostępna jedynie na Instagramie, ma na celu co do zasady zwiększenie bezpieczeństwa nastolatków w środowisku cyfrowym. Początkowo zostanie ona wdrożona w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Australii i Kanadzie. W przyszłości ma objąć kolejne regiony.
Warto też przypomnieć, że w marcu Apple udostępniło funkcję Tap to Pay na iPhonie w Polsce, Bułgarii, Finlandii, Liechtensteinie, Portugalii, na Słowacji, w Słowenii, Szwajcarii i na Węgrzech. Dzięki temu sprzedawcy mogą używać iPhone’a do przyjmowania płatności zbliżeniowych, zamieniając smartfon w terminal płatniczy.