Patrząc na postępującą digitalizację i przenoszenie się ludzi w każdej grupie wiekowej do internetu, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, ważne jest powszechne wprowadzanie rozwiązań identyfikacji i weryfikacji tożsamości cyfrowej. Nie tylko w szeroko pojętej branży finansowej. Rozwiązania te, aby spełnić swój cel, muszą być dla klienta bezpieczne, intuicyjne, działać niezawodnie i szybko oraz mieć potwierdzoną skuteczność.

Anna Worwa, CEE Sales Director, ARIADNEXT podczas briefingu prasowego mówiła, że Polska na tle innych krajów Europy jest rynkiem mocno dojrzałym, jeżeli chodzi o procesy digitalizacji. Niemniej jednak aktywność użytkowników w sieci ciągle rośnie, dlatego temat identyfikacji tożsamości nie może być bagatelizowany. Liczba użytkowników Internetu na świecie wzrosła o 7 proc. i ta dana może nie wydawać się imponująca, ale w perspektywie 300 milionów nowych użytkowników, optyka diametralnie się zmienia.

Pandemia przyspieszyła proces digitalizacji, co również widoczne jest w Polsce. Według danych Deloitte w czasie pandemii 40 proc. Polaków skłoniło się do korzystania z bankowości elektronicznej, z czego 56 proc. co najmniej raz dziennie sprawdza konto bankowe na telefonie komórkowym. Co jeszcze istotne, uważa się, że to Milenialsi głównie korzystają z nowych rozwiązań technologicznych, a okazuje się, że pandemia spowodowała, że też osoby pomiędzy 50 a 65 rokiem życia zaczęły korzystać z bankowości internetowej.

5 bln USD rocznie – tyle globalnie tracimy przez oszustów

Na bazie doświadczeń firmy ARIADNEXT, która działa na wielu europejskich rynkach, skala zagrożeń związanych z digitalizacją życia obywateli wciąż rośnie. Dużo firm nie jest przygotowanych pod względem kontroli bezpieczeństwa, aby wejść do Internetu z całym bagażem informacji i doświadczeń, których jeszcze po prostu nie mają. Dlatego skala oszustw, których doświadczają firmy i osoby prywatne w tym momencie jest ogromna. Skalę problemu możemy mierzyć w pieniądzach. Światową gospodarkę kosztuje to 5 bilionów dolarów rocznie, według raportu PWC z tego roku. 47 proc. firm na świecie doświadczyło oszustw internetowych w ostatnich 24 miesiącach. Dlatego tak ważna jest weryfikacja tożsamości użytkowników, którzy chcą dokonać w sieci zakupów, zaciągnąć pożyczki, czy np. wziąć udział w zakładach buchmacherskich.

– Skanowanie dokumentów i przesyłanie ich mailem w celu ustalenia tożsamości klienta powinno odejść w zapomnienie. Przyszłością są technologie, które w kilkanaście sekund przeprowadzają wiarygodną weryfikację tożsamości w zautomatyzowany, przyjazny dla klienta sposób – podkreśla Anna Worwa, CEE Sales Director, ARIADNEXT. – Inteligentne technologie oparte o deep machine learning pomagają sprawdzić, czy dokument, tj. dowód osobisty, rzeczywiście należy do osoby, która chce go użyć.

Jak działa automatyczna weryfikacja tożsamości w praktyce?

W momencie wypełniania np. formularza online do wniosku o leasing użytkownik jest proszony o przesłanie zdjęcia dowodu osobistego. Potem – poprzez intuicyjne komunikaty – system prosi o zrobienie selfie. Oprogramowanie do rozpoznawania twarzy umożliwia porównanie zdjęcia wykonanego przez użytkownika ze zdjęciem wyodrębnionym z jego dokumentu tożsamości. Proces ten zajmuje nawet do 12 sekund.

Tożsamość użytkownika system może zweryfikować również za pomocą filmu na żywo. Funkcja liveness to zarejestrowanie ruchu twarzy użytkownika, aby sprawdzić, czy użytkownik ma mimikę twarzy, czy nie ma na sobie maski i czy rzeczywiście jest w tej chwili obecny w procesie. To moment, gdy pojawia się pewność, że ktoś nie próbuje popełnić przestępstwa i nie chce wykorzystać skradzionej tożsamości cyfrowej!

System posiada dodatkowe funkcje, jak rozpoznawanie mowy. Ponadto jest w stanie wyodrębnić dane przez NFC, w przypadku dokumentów tożsamości z włączoną funkcją NFC.

/Fintek.pl/Informacja prasowa