Bank Spółdzielczy w Toruniu wprowadził blockchain

Fintek
Fintek
#Blockchain
Opublikowano: 5 sierpnia 2019 Aktualizacja: 5 sierpnia 2019

Wbrew pozorom polska bankowość spółdzielcza znajduje się w peletonie innowacji fintech. Bank Spółdzielczy w Toruniu wdrożył rozwiązania oparte o technologie blockchain.

Sektor bankowości spółdzielczej nie jest żadnym wyjątkiem w kwestii wdrażania innowacji i również jego dotyczy zasada „dostosuj się lub giń”.

– Nie możemy traktować innowacji jako zagrożenia, ale powinniśmy upatrywać w nich szanse. Bankowość spółdzielcza już dziś nie ustępuje pod tym względem bankom komercyjnym, a coraz częściej o krok je wyprzedza. Za przykład może posłużyć biometryczna autoryzacja transakcji, dzięki której klient korzystający z bankomatu szybko i wygodnie potwierdza swoją tożsamość za pomocą odcisku dłoni, a nie karty i kodu PIN. Rozwiązanie to jako pierwsze pojawiło się już w 2013 roku właśnie w bankowości spółdzielczej, a dopiero później zostało zaadaptowane przez pozostałe banki. Jako sektor spółdzielczy coraz odważniej stawiamy na rozwiązania cyfrowe i mobilne. Nie są nam obce terminy takie jak blockchain, Google Pay i paperless – przekonuje Łukasz Kotlarz, lider ds. rozwoju i digitalizacji Banku Spółdzielczego w Toruniu.

Write Once Read Many

Bank ten wdrożył rozwiązanie oparte o technologię blockchain, a konkretnie tzw. ChainDoc dostarczany przez Atende i Exea Data Center. Pozwala on na automatyczną digitalizacje dokumentów oraz złożenie zdalnego podpisu przez klientów. Dzięki rozwiązaniu klienci mają dostęp do wszystkich swoich umów, regulaminów czy tabel opłat w jednym miejscu, przy jednoczesnej pewności, że wszelkie dokumenty trafiają do nich w niezmienionej formie.

Jest to regulowane polskim prawem, które wymaga, by banki komunikowały się z klientem za pomocą tzw. trwałego nośnika. Do tej pory były to papierowe listy lub płyty CD. Są to jednak rozwiązania, które nie przystają do dzisiejszych czasów, generują olbrzymie koszty i w dodatku są nieekologiczne.

Bank Spółdzielczy w Toruniu zdecydował się na rozwiązanie WORM (Write Once Read Many) as a service dostarczane przez Exea Data Center.

– W kwestii prawa do bycia zapomnianym jedyną osobą, która może usunąć dane jest klient, który taką operację może przeprowadzić na przykład za pomocą naszej aplikacji. Musi ją wtedy zatwierdzić dwutorowo, czyli korzystając z dwóch haseł – jednego otrzymanego drogą e-mailową, drugiego SMS-em – dodaje Kotlarz.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

bank-spoldzielczy-w-toruniu-wprowadzil-blockchain