Na zdjęciu: Rafał Juszczak, CEO Alfa Bank Ukraine (w środku) z założycielami SPOKO.

1 km do granicy z Polską

Z informacji prasowej wynika, że SPOKO (dawniej Pay Ukraine) poszerzyło ofertę o 14 nowych krajów – Azerbejdżan, Bułgaria, Białoruś, Brazylia, Gruzja, Kazachstan, Kirgistan, Mołdawia, Nigeria, Pakistan, Rosja i Uzbekistan, a w sierpniu też Armenia i Turcja. Obecnie oferta SPOKO obejmuje transfery z 28 do 16 krajów.

Środki można przelewać w 50 tys. punktów stacjonarnych, a z samego fintechu korzysta już 120 tys. użytkowników.SPOKO założyło dwóch Białorusinów, którzy w trakcie lockdownu musieli stawić czoła nie tylko niepewności, ale też istotnym problemom organizacyjnym. Pracownicy finansowego startupu nad międzynarodową ekspansją pracowali ze swoich domów – połowa przebywała w Polsce, a połowa w Białorusi.

Kwarantanna zastała jednego z założycieli SPOKO, Evgenija Chamtonau, w rodzinnym Brześciu. Wyjechał na tydzień. Choć do polskiej granicy miał niespełna kilometr, przez blisko pół roku nie mógł jej przekroczyć.

Banki poszły fintechom na rękę

SPOKO, jak wiele innych fintechów, przeszło na pracę zdalną. Pomimo przeciwności firma rozwijała ofertę. W informacji prasowej założyciele podkreślają, że pomogło w tym lepsze nastawienie instytucji finansowych do tego rodzaju rozwiązań – współpraca nabrała impetu – czytamy.

– Nawiązaliśmy najmocniejsze jak dotąd kooperacje, np. z wielkimi wschodnimi bankami PrivatBank i Alfa Bank Ukraine. Znaliśmy się i współpracowaliśmy już wcześniej, ale nie na taką skalę, jaką wypracowaliśmy w ostatnich miesiącach. Znaleźliśmy partnerów, którzy umożliwiają tradycyjne formy wypłat gotówki w różnych krajach (pay out in POS). Teraz dostarczamy pieniądze już nie tylko na kartę i wszelkie możliwe konta bankowe, ale też we wspomnianych POS-ach. To wszystko uruchomiliśmy w czasie lockdownu – stwierdza Aliaksander Horlach.

Prócz wprowadzenia SPOKO w kolejnych krajach i uruchomienia nowych metod przesyłania i odbierania płatności, w trakcie pracy zdalnej zespół dopracowywał zupełną nowość, otwarte API. To rozwiązanie white label, które zaimplementować mogą firmy finansowe, telekomunikacyjne czy HR-owe chcące docierać do Ukraińców i do dotychczasowej oferty dodać szybkie i tanie przelewy.

/LP/IP