Partner serwisu Visa dla biznesu

BLIK dostał zgodę od NBP na usługę „Request for payment”

Fintek
Fintek
#BLIK#Fintech
Opublikowano: 10 grudnia 2019, 11:37 Aktualizacja: 10 grudnia 2019, 11:37

Operator BLIKA Polski Standard Płatności otrzymał od Prezesa narodowego Banku Polskiego zgodę nadzorczą Prezesa na wprowadzenie rozwiązania „Request for payment” w ramach Schematu Płatniczego BLIK.

Już oficjalnie. Mastercard udziałowcem Polskiego Standardu Płatności

Pierwsze banki już w pierwszym kwartale 2020 roku udostępnią klientom „Prośbę o przelew na telefon BLIK” opartą o nowe możliwości systemu zarządzanego przez PSP.

Międzybankowy „Request for payment” to rozwiązanie, nad którym pracują obecnie operatorzy schematów płatności na całym świecie. Polska będzie jednym z pierwszych krajów, które umożliwiają budowanie ekosystemu usług płatniczych opartych na komunikatach requestowych.

Już dziś natychmiastowe płatności mobilne są w Polsce bardzo rozwinięte i cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród użytkowników.

– Udostępnienie rozwiązania „Request for payment” w oparciu o system płatności mobilnych realizowanych w środowisku międzybankowym to dla banków możliwość tworzenia zupełnie nowych kontekstów i całych ekosystemów wokół płatności P2P. Polska po raz kolejny wyprzedza w tym zakresie inne kraje posiadając gotowe narzędzia w tym zakresie. Będziemy silnie wspierać i popularyzować ten segment w oparciu o BLIKA. Aktywnie uczestniczymy także w jego rozwijaniu w ramach standardu SEPAProxy Lookup na poziomie europejskim– mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Prośba o przelew to następna rewolucja technologiczna w płatnościach

W Europie technologia umożliwiająca stosowanie prośby o przelew („Request for payment”) jest obecnie uznawana za jedną z najbardziej innowacyjnych oraz potrzebnych użytkownikom – zarówno indywidualnym jak i biznesowym. Zmiany na rynku pracy (coraz więcej osób wykonujących pojedyncze zlecenia w elastycznych formach współpracy) oraz wzrost znaczenia obrotu bezgotówkowego (i zapotrzebowania na bezgotówkowe rozliczenia między osobami prywatnymi) powodują, że rozwiązanie to staje się coraz bardziej pożądane i oczekiwane. Raport przygotowany przez FasterPayments pokazuje, że aż 42 proc. Brytyjczyków zdarzyło się przelać pieniądze na nieprawidłowy numer rachunku bankowego. Dodatkowo, jedna piąta regularnie ignoruje prośby o przekazanie pieniędzy przekazywane w korespondencji – elektronicznej oraz papierowej. Jednocześnie kanał komunikacji za pośrednictwem aplikacji mobilnych banku uznawany jest jako jeden z najbardziej wiarygodnych oraz bezpiecznych.

– Największe banki oraz firmy technologiczne na świecie ścigają się w pracach nad wprowadzeniem rozwiązań umożliwiających przeniesienie relacji między użytkownikami związanej z płatnościami do jednego kanału. Czyli umożliwienie w jednym kanale poproszenia o płatność oraz jej zrealizowania. Eksperci nie mają wątpliwości, że to przełomowe rozwiązanie, które całkowicie zredefiniuje rynek płatności – mówi Dariusz Mazurkiewicz. – My dziś jesteśmy gotowi i udostępniamy rozwiązanie, które nie tylko jest oczekiwane przez użytkowników, ale ma ogromny potencjał do tworzenia przez banki nowych funkcji płatniczych – dodaje.

Polski Standard Płatności dysponuje technologią umożliwiającą połączenie, w ramach środowiska aplikacji mobilnej banku, komunikacji związanej z prośbą o przelew z przelewem realizowanym jako efekt tej komunikacji.

Obecnie 8 banków umożliwia swoim klientom korzystanie z przelewu na telefon BLIK. Rozwiązanie takie dostępne jest w Alior Banku, Banku Millennium, Credit Agricole, Getin Banku, ING Banku Śląskim, mBanku, PKO Banku Polskim oraz w Santander Bank Polska. Wkrótce udostępnią je kolejne banki. Taki sposób przekazywania pieniędzy cieszy się coraz większą popularnością. Nie wymaga bowiem znajomości numeru rachunku bankowego, a jedynie numeru telefonu odbiorcy powiązanego z aplikacją mobilną jego banku. Pieniądze docierają do odbiorcy natychmiast, nawet do innego banku. W pierwszym półroczu 2019 roku użytkownicy skorzystali z przelewu na telefon BLIK ponad 10 milionów razy, a z kwartału na kwartał liczba transakcji jest bliska podwojeniu.

Poproś o pieniądze przez aplikację mobilną banku

„Prośba o przelew na telefon BLIK” będzie pierwszą nową funkcją, jaką banki w nieodległej perspektywie udostępnią użytkownikom aplikacji mobilnych. Przez aplikację banku można będzie poprosić innego użytkownika o przesłanie pieniędzy wraz z opisem wskazującym na to, czego dotyczy rozliczenie. W najbliższym czasie „Prośba o przelew na telefon BLIK” wdrożona zostanie w dwóch pierwszych bankach będących uczestnikami Systemu Płatności Mobilnych BLIK. Osoba, która używa BLIKA, będzie mogła wysłać do innego użytkownika prośbę o przelew. Odbiorca otrzyma w aplikacji mobilnej swojego banku powiadomienie o takiej prośbie. Będzie mógł ją zaakceptować lub odrzucić tamując tym samym transakcję. Prośba o przelew będzie czekała na reakcję odbiorcy przez 72 godziny. Jeśli zostanie zignorowana, jej autor otrzyma powiadomienie o tym, że odbiorca nie odpowiedział.

– Przekazywanie pieniędzy w bezpiecznym środowisku aplikacji bankowych wciąż zyskuje na popularności. Wzajemne rozliczenia będą jeszcze wygodniejsze – mówi MarcinWaldowski, dyrektor Departamentu Rozwoju Produktu w Polskim Standardzie Płatności, operatorze systemu BLIK. – Prośba o przelew na telefon BLIK całkowicie zmienia sposób, w jaki będziemy oddawać sobie pieniądze – dodaje.

Usługa będzie w całości realizowana w ekosystemie bankowym, wyłącznie po zalogowaniu do aplikacji mobilnej. Nie będzie możliwości wysłania prośby do osób, które nie korzystają z usługi „Przelew na telefon BLIK”. To gwarancja, że pieniądze przelejemy wyłącznie do znanej nam osoby, której tożsamość została zweryfikowana przez bank. Banki będą mogły wdrożyć usługę „Prośba o przelew na telefon BLIK”także w takiej wersji, która umożliwi wysłanie prośby do kilku osób jednocześnie. Rozwiązanie takie  otwiera możliwość podzielenia większej kwoty we wzajemnym rozliczeniu.

BLIK to ogólnokrajowy, powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników. Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Banku Pekao S.A, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, T-Mobile Usługi Finansowe ibanków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej.

 


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

blik-dostal-zgode-od-nbp-na-usluge-request-for-payment