BLIK jest dostępny praktycznie dla wszystkich klientów bankowości mobilnej, można z niego korzystać nie tylko w całym polskim e-commerce, ale także coraz większej liczbie platform globalnych. Szybko rosnącą funkcją jest obecnie obok e-commerce przelew na numer telefonu – czyli możliwość błyskawicznego przekazania pieniędzy pomiędzy użytkownikami.

Rekordowy kwartał BLIKA

Z rekordowych 140 mln transakcji zrealizowanych w jednym kwartale aż 105,5 mln stanowiły zakupy w e-commerce. To dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku.  Transakcje online to trzy czwarte ogółu operacji BLIKIEM. Według szacunków Polskiego Standardu Płatności, udział BLIKA we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza  60 proc.

Drugim najchętniej wykorzystywanym kanałem wśród użytkowników są przelewy na numer telefonu BLIK. W tej kategorii wzrost rok do roku to aż 167 proc. Łączna liczba transakcji wyniosła 15,5 mln (wobec blisko 6 mln rok wcześniej). Możliwość natychmiastowego przekazywania pieniędzy z konta na konto, bez konieczności wpisywania numeru rachunku bankowego daje swoim klientom już 10 banków.

– Bezgotówkowe, błyskawiczne i bezpieczne rozliczenia między użytkownikami to naszym zdaniem obecnie najważniejszy trend nie tylko na polskim, ale również europejskim rynku płatności. To najlepszy sposób przekazywania sobie pieniędzy, nie tylko z uwagi na uwarunkowania związane z pandemią koronawirusa. Prognozujemy, że przelewy na numer telefonu już wkrótce mogą być dominującą formą przekazywania pieniędzy pomiędzy ludźmi – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

BLIK zyskuje w fizycznych sklepach i w bankomatach

W ostatnim kwartale ubiegłego roku dużą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. Ich duży wzrost odnotowano w drugiej połowie roku – w trzecim i czwartym kwartale realizowano po blisko 12 mln transakcji w tym kanale. To o 80 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2019 roku.

Odchodzenie użytkowników od płatności gotówkowych widać na przykładzie liczby transakcji BLIKIEM w bankomatach. W ostatnich trzech miesiącach roku było ich 7,1 mln. Chociaż rok do roku to niewielki wzrost i w czwartym kwartale odnotowano mniej tego typu transakcji niż kwartał wcześniej, to sam udział BLIKA w rynku transakcji bankomatowych systematycznie rośnie. Wypłaty i wpłaty w bankomatach stanowiły 5 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM. Warto odnotować, że do roku 2019 bankomaty były drugim, po e-commerce, miejscem, gdzie najchętniej używano BLIKA.

BLIK stawia na ekspansję zagraniczną

Wartość wszystkich transakcji zrealizowanych BLIKIEM w ostatnich trzech miesiącach 2020 roku wyniosła prawie 19 mld zł, a na koniec roku liczba aktywnych użytkowników sięgnęła 7 mln osób. Za aktywne uznawane są osoby, które realizują przynajmniej jedną transakcję każdego miesiąca kwartału, nie wliczane są w to te, które robią wyłącznie przelewy na numer telefonu.

– Bardzo szybko zbliżamy się do osiągnięcia pierwszego miliarda transakcji BLIKIEM, co będzie dla nas pewnego rodzaju symbolicznym osiągnięciem po 6 latach obecności na rynku. W e-commerce staliśmy się już niekwestionowanym liderem. Według danych NBP liczba transakcji w sieci jest już ponad dwa razy wyższa niż tych realizowanych kartami. Nasze ambicje sięgają jednak dalej, dlatego intensywnie pracujemy nad tym, aby, BLIKIEM można było płacić wszędzie na świecie, gdzie tylko nasi użytkownicy chcą robić zakupy – podsumowuje Dariusz Mazurkiewicz.