– Strategia naszego dalszego rozwoju jest ściśle związana ze wzmocnieniem obecności BLIKA poza granicami kraju. Naszym celem jest, aby w najbliższych latach stał się on europejskim systemem płatności, który z powodzeniem działa w ramach platform mobilnych dużych europejskich banków – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora płatności mobilnych BLIK oraz przewodniczący rady nadzorczej BLIK Romania S.A.
Pierwsze kroki BLIKA w Rumunii
Spółka BLIK Romania została zgłoszona do Rejestru Handlowego w Rumunii na początku grudnia ubiegłego roku. W skład zarządu nowo powstałej spółki wszedł Ryszard Drużyński (zdjęcie główne), który objął stanowisko prezesa zarządu, Michał Szymański jako wiceprezes zarządu oraz Paweł Dytry. W radzie nadzorczej znalazły się z kolei władze Polskiego Standardu Płatności – Dariusz Mazurkiewicz w roli przewodniczącego rady nadzorczej, Monika Król jako wiceprzewodnicząca rady nadzorczej oraz Gheorghe Marian Cristescu jako członek rady nadzorczej.
W marcu bieżącego roku zarząd BLIK Romania złoży do Banku Narodowego Rumunii (BNR) wniosek o zatwierdzenie systemu płatności BLIK w RON. Po uzyskaniu prawnej zgody regulatora i rozpoczęciu działalności operacyjnej, system płatności BLIK będzie rozliczany w lejach rumuńskich (RON) i dostępny dla wszystkich agentów rozliczeniowych oraz wydawców posiadających otwarty rachunek w BNR z dostępem do systemu ReGIS.
– Za nami miesiące intensywnej pracy, które wiązały się z wieloma wyzwaniami, takimi chociażby jak dostosowanie systemu do obowiązujących na tym rynku regulacji i przepisów prawnych. W tym czasie odbyliśmy wiele rozmów i wypracowaliśmy odpowiednią strategię biznesową, którą mamy zamiar realizować w nadchodzących kwartałach. Mamy nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli powiedzieć więcej na temat pierwszych efektów naszych działań – mówi Ryszard Drużyński, prezes zarządu BLIK Romania S.A.
Plany dalszego rozwoju
W ramach strategii biznesowej spółki BLIK Romania, planowane jest wprowadzenie płatności kodem BLIK we wszystkich kanałach sprzedaży – e-commerce, POS i ATM. W pierwszej fazie operator systemu skoncentruje się na wdrożeniu rozwiązania w e-commerce.
– Rumunia ma jedną z najważniejszych gospodarek cyfrowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Bankowość mobilna oraz handel elektroniczny w tym kraju znajdują się na bardzo wysokim poziomie rozwoju, a klienci są gotowi i chętni do korzystania z nowoczesnych usług płatniczych – mówi Ryszard Drużyński.
– Zgodnie z danymi Statista – do 2025 roku liczba użytkowników e-commerce w Rumunii ma wzrosnąć o 16 proc. do blisko 11 milionów. Widzimy więc duży potencjał do rozwoju BLIKA i zaproponowaniu tamtejszym konsumentom rozwiązania, które pozwala wygodnie uregulować wszelkie należności – dodaje.