W dobie pandemii wzrosło zainteresowanie e-zakupami, nawet wśród osób, które dotychczas nie korzystały z cyfrowych rozwiązań.

Najczęściej wybierany BLIK

Z badania SW Research wynika, że podczas finalizowania e-zakupów Polacy najczęściej wybierają płatności BLIKIEM – 58% lub Pay-by-link (przelew natychmiastowy) – 27%. Na portfel elektroniczny decyduje się 10% badanych.

Ta tendencja dotyczy zarówno rozliczania się w sieci, jak i przesyłek wysyłanych za pobraniem, gdzie 39% klientów nadal płaci kartą płatniczą, 9% BLIKIEM, a 87% gotówką. Zaledwie 10% badanych deklaruje korzystanie z portfela elektronicznego, a 21% preferuje tę metodę płatności. Rozbieżność wynika najprawdopodobniej z kwestii dostępności tej technologii u sprzedawców online.

To o e-portfelu najwyższa liczba badanych (46%) mówi, że “nie wie”, czy ta metoda płatności jest bezpieczna. Jest to ponad dwukrotnie wyższy wynik niż w przypadku BLIKA.

Wierni użytkownicy e-portfela

E-portfel, np. Google Pay jest cyfrowym odpowiednikiem tradycyjnego portfela. To  konto założone u zewnętrznego pośrednika płatności, umożliwiające przeprowadzanie transakcji bezgotówkowych w czasie rzeczywistym. Za jego pomocą można dokonywać wpłat i wypłat środków, przesyłać pieniądze między e-portfelami oraz podpiąć karty płatnicze i płacić telefonem.

– Choć liczba użytkowników e-portfela jest stosunkowo niewielka, to korzystające z niego osoby są przywiązane do jego regularnego użytkowania w codziennych transakcjach. 76% badanych uważa e-portfel za szybką, a 74% za wygodną metodę płatności. W przypadku pozostałych metod internauci nie wskazywali tych cech tak często. Początkowo największą popularnością cieszyła się płatność automatycznym przelewem pay-by-link, a w ostatnich latach jest to BLIK – komentuje Paweł Działak, CEO Tpay, operatora płatności online.

Rejestracja kart w portfelach elektronicznych

Uruchomienie e-portfela wiąże się z rejestracją karty płatniczej w aplikacjach telefonicznych. Użytkownicy najczęściej korzystają z Google Pay, Apple Pay.

Pomimo wymienionych wcześniej dziesięciu procent osób korzystających najczęściej z tej metody płatności, 31% badanych deklaruje zarejestrowanie karty w e-portfelu, 65% nie wykonało nigdy tej czynności, a 4% nie posiada karty płatniczej.

Badani najczęściej nie czują potrzeby korzystania z tej metody płatniczej – 58%, nie znają jej – 30%, nie mają poczucia bezpieczeństwa przy jej używaniu – 27%, nie ufają jej – 23% lub uważają, że jest zbyt skomplikowana – 8%.