W czwartek 1 marca br. w Bostonie zakończył się drugi bootcamp w ramach programu Bridge to MassChallenge Warsaw. Wzięło w nim udział dziesięć najlepszych startupów z Europy Środkowo-Wschodniej wyłonionych w warszawskiej części programu w styczniu tego roku. Przez cztery dni młodzi przedsiębiorcy-wizjonerzy pracowali z międzynarodowymi ekspertami specjalizującymi się w różnych dziedzinach biznesu i prawa, przedstawicielami funduszy inwestycyjnych i korporacji. Przyświecał im ten sam cel – ekspansja na nowe rynki oraz pozyskanie nowych inwestorów i klientów, w tym na rynku amerykańskim.

Czytaj także: KNF publikuje status prac w sprawie Fintechów

Skazani na sukces

– Startupy z Europy Środkowo-Wschodniej, które przeszły do drugiego etapu Bridge to MassChallenge Warsaw, zrobiły na mnie bardzo duże wrażenie. W oczy rzuciły się ich pasja do innowacji i duch przedsiębiorczości. Te cztery dni spędzone w siedzibie MassChallenge minęły przede wszystkim pod znakiem nauki i networkingu. Nie mam wątpliwości, że wracają do siebie bogatsi o nową wiedzę, znajomości i doświadczenia, bez względu na to, czy przeszli dalej czy nie. Ci przedsiębiorczy innowatorzy są skazani na sukces, my co najwyżej jedynie możemy im podpowiedzieć, czego warto spróbować, a czego powinni się wystrzegać – mówi Michael LaRhette, prezes MassChallenge

– Dla młodych, innowacyjnych przedsiębiorstw nagroda w programie to ogromna szansa. Młode spółki technologiczne, które za cel stawiają sobie podbicie rynku globalnego, otrzymały możliwość szybkiego rozwoju przy wsparciu doświadczonych mentorów, ale także łatwiejszej komercjalizacji opracowanych rozwiązań w oparciu o międzynarodowy know-how. Program ten miał dla nas nie tylko znaczenie misyjne, ale też wartość w przypadku wdrażania cyfrowej strategii PKO Banku Polskiego – mówi Szymon Wałach, Dyrektor Pionu Klienta Detalicznego PKO Banku Polskiego.

Legenda o 300 startupach

Bridge to MassChallenge Warsaw rozpoczął się we wrześniu 2017 r. – to wtedy ruszyły zapisy do akceleratora, którego partnerami są PKO Bank Polski, PGE Nowa Energia oraz Visa. Do programu bardzo szybko zaczęły spływać zgłoszenia z całej Europy Środkowo-Wschodniej oraz spoza niej, m.in. z Izraela. Do 6 listopada ub.r., czyli do momentu zakończenia przyjmowania aplikacji, zgłoszeń było niemal 300, ale do pierwszego etapu, który miał miejsce w połowie stycznia, zakwalifikowały się ostatecznie 23 z nich. Po czterech dniach bootcampu i sesji mentoringowych jury złożone z inwestorów z wieloletnim doświadczeniem wybrało najlepszą ich zdaniem dziesiątkę, która na przełomie lutego i marca w Bostonie zderzyła swoje biznesy z ekosystemem innowacji USA.

Czytaj także: Revolut otwiera biuro w Warszawie. Do końca roku chcą potroić liczbę klientów w Polsce

– W przeciwieństwie do innych startupów nie zaczynaliśmy naszej przygody w wielkim biznesie w domu, lecz daleko od domu, w Singapurze. Czas na Polskę przyszedł później. Nasze zwycięstwo najpierw w Warszawie i teraz w Bostonie potwierdza to, co wiedzieliśmy od dawna: że nasz pomysł jest potrzebny, a nasza praca ma sens. To dla nas ogromne wyróżnienie, które nas pcha do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Gdy wrócimy tu w maju, chcemy pokazać, że nie osiedliśmy na laurach i stajemy się coraz lepsi. Wierzymy, że nasza technologia ma szansę podbić rynki tak Ameryki, jak i Europy Zachodniej. Z pomocą MassChallenge nie ma rzeczy niemożliwych – powiedział Konrad Szczukiewicz z ShelfWise, startupu specjalizującego się w weryfikacji i ocenie planogramów za pomocą narzędzi opartych o sztuczną inteligencję. – Gratulacje należą się także bNesis i KLEAR Lending oraz wszystkim pozostałym startupom, które wzięły udział w Bridge to MassChallenge Warsaw. Od samego początku czuliśmy, że jesteśmy w doborowym towarzystwie – dodał.

4 dni intensywnego bootcampu

Przez cztery dni intensywnego bootcampu w Bostonie do swojej dyspozycji młodzi przedsiębiorcy z CEE mieli ponad 40 amerykańskich ekspertów z takich dziedzin jak sprzedaż, marketing czy finanse. Razem z nimi odbyli szereg indywidualnych sesji mentoringowych i uczestniczyli w serii warsztatów i paneli dyskusyjnych podejmujących takie zagadnienia jak dobór optymalnych kanałów sprzedaży, współpraca startupu z korporacją czy zbieranie kolejnej rundy finansowania w Stanach Zjednoczonych. Wśród mentorów gotowych odpowiedzieć na każde pytanie założycieli młodych przedsiębiorców znaleźli się m.in. przedstawiciele świata startupów, kancelarii prawnych, inwestorów i najlepszych uczelni, w tym MIT Entrepreneurship Center, Babson College, Highland Capital Partners czy Launchpad Venture Group. W Bostonie była także obecna reprezentantka PGE Nowa Energia. Dla firmy udział w międzynarodowym programie Bridge to MassChallenge Warsaw to szansa na zaistnienie w świadomości społeczności startupów, zwłaszcza w regionie CEE, jako firmy czynnie wspierającej innowacje w technologii, nie tylko w sektorze energetycznym.

Czytaj także: Kalendarz niedziel bez handlu: zapisz się do kalendarza Google

Przed zwycięzcami teraz dwa miesiące wirtualnych sesji mentoringowych, w trakcie których będą doskonalić swoje umiejętności i zdobywać nową biznesową wiedzę. To czas wzmożonej pracy, ale przynoszącej ogromne korzyści z punktu widzenia wchodzącej na rynki międzynarodowe młodej firmy. Kontynuacja mentoringu to nieoceniona wartość, dzięki której międzynarodowa ekspansja i pozyskanie nowych inwestorów i klientów, również na amerykańskim rynku, stają się łatwiejsze. Szczególnie że już w maju zwycięzcy polskiej odsłony programu zmierzą się ze startupami z całego świata w półfinale MassChallenge.

– Istnieje pewien rodzaj odporności i pasji, które widzimy od startupów z regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Rozwijają się z zawrotnym tempem i jeśli zapewni im się dostęp do zasobów, które są obecne w innych częściach świata, CEE będzie jednym z czołowych regionów na świecie – podsumowuje Michael LaRhette, prezes MassChallenge.

Zwycięska trójka startupów:

bNesis (Polska/Ukraina) oferuje platformę służącą bankom i instytucjom finansowym w integracji zewnętrznych aplikacji za pośrednictwem API. Za pomocą kilku kliknięć, potencjalni kredytobiorcy dzielą się swoimi miernikami finansowymi w czasie rzeczywistym ze wszystkich swoich rachunków w bankach, zamiast łączyć niezbędne systemy osobno. System scoringowy banku analizuje wydatki, dochody i inne dane kredytobiorcy, w tym informacje z innych banków i instytucji, a nawet sklepów internetowych i serwisów społecznościowych, a po kilku minutach generuje zgodę lub brak zgody na udzielenie kredytu.

KLEAR Lending (Bułgaria) to platforma kredytowa P2P, oferująca alternatywną w stosunku do tradycyjnych formę pożyczania pieniędzy. Firma zbudowała środowisko łączące ludzi, którzy potrzebują pieniędzy z ludźmi poszukującymi wyższego zwrotu z oszczędności. Celem Klear Lending jest połączenie usług finansowych P2P i bezpłatnej edukacji finansowej.

ShelfWise (Polska) zapewnia oprogramowanie do natychmiastowego rozpoznawania półek sklepowych w czasie rzeczywistym, umożliwiając firmom weryfikację i ocenę planogramów – tj. sposobu prezentacji produktów w sklepie. Dzięki sztucznej inteligencji, w ciągu zaledwie kilku sekund, aplikacja pozwala firmom ocenić obecność i ekspozycję produktu oraz zgodność z planogramami już na etapie wizyty przedstawiciela handlowego w sklepie. Rozwiązanie kierowane jest przede wszystkim do firm z branży FMCG oraz sprzedawców detalicznych.

O MassChallenge

MassChallenge jest jednym z największych na świecie akceleratorów, posiadającym bogatą historię wspierania startupów w budowie i rozwijaniu ich biznesu. W przeciągu siedmiu lat istnienia 1 211 startupów, które przeszły intensywny program akceleracji, pozyskało ponad 2 miliardy dolarów finansowania, wygenerowało dochód na poziomie 900 milionów dolarów oraz utworzyło ponad 65 000 miejsc pracy. W Europie Środkowo-Wschodniej akcelerator rozpoczął działalność z partnerami: Fundacją Przedsiębiorczości Technologicznej – szerzej znanej jako operator MIT Enterprise Forum Poland, PKO Bankiem Polskim, Visa oraz PGE Nowa Energia. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem objęło Ministerstwo Rozwoju oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

/Informacja zewnętrzna