– Spodziewam się, że za 5 lat, co drugie nowe auto rejestrowane w bogatych krajach europejskich będzie elektryczne. W Polsce za 5 lat co czwarty nowy samochód trafiający na drogi powinien być zeroemisyjny. W najbliższych latach czeka nas więc prawdziwa rewolucja w zakresie elektromobilności, w której my jako Carsmile chcemy brać udział – przewiduje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
O tym, jak wiele jest jeszcze do zrobienia świadczą statystyki. W UE – według danych ACEA – 10,5% nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w 2020 roku stanowiły elektryki, potrajając swój udział względem 2019 roku (3%). Ale już w Norwegii, w której od 2025 roku nie będzie możliwe zarejestrowanie samochodu z silnikiem spalinowym, co drugie nowe auto jest zeroemisyjne. Po polskich drogach –według „licznika elektromobilności” PSPA i PZPM – jeździ ok. 13 tysięcy osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych.
Elektryki wciąż drogie
Obecna polityka koncernów motoryzacyjnych powoduje, że – w ramach danej marki – auta elektryczne są średnio o kilkadziesiąt procent droższe od tych samych lub zbliżonych klasą modeli mających napęd benzynowy. Jest to nie tylko kwestia samego napędu, ale też bogatego wyposażenia elektryków. Ceny katalogowe najtańszych dostępnych obecnie na rynku miejskich elektryków zaczynają się od 100 tys. zł. W przypadku samochodów kompaktowych trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 200 tys. zł, a jeśli szukamy crossovera lub SUVa marki premium – nawet dwukrotnością tej ceny.
– Ciężko zdobyć się na tak duży wydatek w przypadku samochodu, który przy obecnej dostępności gniazdek do ładowania, będzie najprawdopodobniej drugim autem w rodzinie – ocenia Michał Knitter.
Większa dostępność dzięki usłudze abonamentu
Dlatego pomysłem Carsmile na zwiększenie dostępności samochodów elektrycznych jest abonament.
–Umożliwia on korzystanie z elektryka jak z własnego auta, ale bez konieczności zakupu oraz ubezpieczenia i serwisowania pojazdu we własnym zakresie. Abonament eliminuje też ryzyko, że stracimy pieniądze, jeśli po kilku latach od zakupu cena samochodu znacznie spadnie. Wynajem długoterminowy to rozwiązanie dla osób, które chcą po prostu skupić się na przyjemności z jazdy elektrykiem –zachęca Michał Knitter.
Kilkadziesiąt modeli w jednym e-salonie
Na starcie Carsmile zaprezentował elektryki 20 marek samochodowych i planuje dalej zwiększać liczbę wycenianych online modeli w miarę rozwoju rynku i zwiększania oferty przez koncerny motoryzacyjne. Są to samochody o różnej klasie, nadwoziu i wyposażeniu. Cena najtańszego (Renault ZOE) zaczyna się od 1400 zł netto miesięcznie przy wkładzie własnym na poziomie 10 tys. zł netto oraz umowie na 3 lata (ubezpieczenie, serwis, opony wliczone w cenę abonamentu). Najdroższy dostępny obecnie na carsmile.pl elektryk – Porsche Taycan – kosztuje 8105 zł netto miesięcznie przy wkładzie własnym na poziomie 20 tys. zł netto. Średni abonament na oferowany na platformie samochód elektryczny wynosi w tej chwili 2700 zł netto. Elektryki wynajmowane są w Polsce głównie „na firmę”, ze względu na możliwość korzystania z odliczeń w VAT i PIT.
– Wynajem długoterminowy w przypadku samochodów z napędem elektrycznym to szczególnie atrakcyjna forma finansowania. Użytkownika nie obciążają ani koszty związane z utratą wartości wynajmowanego pojazdu, ani wydatki związane z obsługą eksploatacyjną. W konsekwencji wynajem długoterminowy EV cieszy się coraz większą popularnością w Polsce, szczególnie wśród odbiorców flotowych oraz klientów instytucjonalnych. Bardzo nas cieszy tak szeroka oferta zeroemisyjnych pojazdów zaprezentowana przez Carsmile. Jestem przekonany, że jest to krok we właściwym kierunku, a liczba modeli z każdym miesiącem będzie rosnąć – Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Okres na jaki można wynająć elektryka wynosi od 2 do 5 lat. Wszystkie formalności załatwiane są zdalnie, a umowa podpisywana jest elektronicznie. Carsmile nie wymaga żadnych papierowych dokumentów.
Carsmile jest obecny na rynku od 2018 roku, a od pół roku wchodzi w skład międzynarodowej grupy OLX, do której w Polsce należy największa platforma ogłoszeniowa w branży motoryzacyjnej – OTOMOTO.