Jedna z największych grup finansowych na świecie Citigroup pokazała dzisiaj wyniki finansowe. Przychody spadły o 7% w porównaniu z analogicznym okresem rok temu – w sumie wyniosły one 19,3 mld USD. Dochód netto z kolei wyniósł 7,9 mld USD – dochody netto wzrosły, co było spowodowane niższym kosztem kredytu – czytamy w informacji prasowej. CEO Citigroup Jane Fraser powiedziała, że wyniki były lepsze od oczekiwanych i grupa optymistycznie patrzy na otoczenie makroekonomiczne.

… ale, co czytamy w komunikacie prasowym – w obszarze detalicznym – bank skupi się na strategicznych rynkach. Nie ma wśród nich Polski.

Koncentracja na kluczowych rynkach i wyjście z detalu w 13 krajach

Citigroup zapowiedziało, że w przypadku bankowości konsumenckiej skoncentruje się przede wszystkim na Londynie i Azji, a konkretnie na Hongkongu, Singapurze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, czyli na rejonach „bogactwa”, gdzie panują znacznie bardziej atrakcyjne stopy zwrotów.

W rezultacie Citi zamierza wycofać się z usługami konsumenckim z takich rynków jak Australia, Bahrajn, Chiny, Indie, Indonezja, Korea, Malezja, Filipiny, Rosja, Tajwan, Tajlandia, Wietnam i… Polska. Na wielu z tych rynków Citigroup jest obecna od dziesięcioleci – w Polsce od 20 lat. Nie jest to zatem decyzja z gatunku li tylko korekty strategii, ale bardzo poważnej jej zmiany.

Bank nie rezygnuje z obsługi klientów instytucjonalnych na tych rynkach – mowa wyłącznie o dywizjach konsumenckich, czyli bankowości detalicznej.

Citigroup działa w Polsce za sprawą Citi Handlowego (Bank Handlowy to najstarszy bank komercyjny w Polsce – historia banku ma 150 lat). Bank w raporcie bieżącym powiadomił, że zmiany w obszarze bankowości detalicznej zapowiedziane przez Citigroup dotyczą również Polski, w związku z tym bank zwróci się z formalną prośbą do Citigroup, który jest jego akcjonariuszem strategicznym, w celu poznania szczegółów planowanych zmian. Jednocześnie, co warto podkreślić, bank kontynuuje bieżącą obsługę wszystkich klientów. 

Citi Handlowy najbardziej znany jest z dopracowanej oferty kart kredytowych, ale rozwija się on także w obszarze fintech – np. usługa Citibank Global Wallet, czy też możliwość zakładania konta za pomocą selfie. Citi Handlowy notowany jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie – dzisiaj jego kurs akcji wzrósł o ponad 5%.