Co drugi Polak kupi prezenty świąteczne podczas akcji promocyjnych

Rafał Tomaszewski
Rafał Tomaszewski
Opublikowano: 20 listopada 2017 Aktualizacja: 20 listopada 2017

Blisko co trzeci Polak wskazuje, że najlepszym okresem na zakup prezentów świątecznych jest koniec listopada – wynika z badania przygotowanego przez Ipsos dla Kapitalni.org. Warto zauważyć, że to właśnie w tym czasie odbywają się akcje promocyjne typu Black Friday czy Cyber Monday, które zyskują na popularności także w naszym kraju. Przeszło co drugi z nas deklaruje, że zakupi prezenty w te właśnie dni.

Badanie przeprowadzone przez Ipsos dla Kapitalni.org, pokazuje, że rozsądnie podchodzimy do tematu gwiazdkowych upominków. 28 proc. ankietowanych uważa, że prezenty świąteczne najlepiej i najkorzystniej kupować pod koniec listopada, ponieważ wtedy możemy liczyć na okazje cenowe i rabaty, a ceny produktów są najniższe. W tym okresie rozpoczyna się wyprzedażowe szaleństwo – czyli Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy. Jak wynika z badania Kapitalni.org, akcje promocyjne mają coraz większe znaczenie dla Polaków i ich portfeli. Ponad połowa ankietowanych zdecyduje się na zakup gwiazdkowych i mikołajkowych prezentów właśnie w ostatnim tygodniu listopada oraz na początku grudnia, podczas specjalnych dni rabatowych.

– Coraz częstszą praktyką sklepów jest podnoszenie cen w przedświątecznym okresie, dlatego warto zaplanować wydatki kilka tygodni wcześniej, np. pod koniec listopada. Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy to idealne okazje, aby trochę zaoszczędzić – radzi Tomasz Jaroszek, ekspert portalu Kapitalni.org. Kiedy warto wybrać się na zakupy i na co uważać, podczas akcji wyprzedażowych?

Czytaj także: Co się stanie z gospodarką, gdy w niedzielę nie pójdziemy na zakupy?

Black Friday

Idealną okazją do przedświątecznych szaleństw w sklepach będzie Black Friday, który w tym roku przypada 24 listopada. To właśnie ten dzień jest określany jako początek sezonu grudniowej gorączki zakupów, kiedy to sklepy na całym świecie oferują spore obniżki, nawet do 70 proc., a sklepy internetowe – oprócz zniżek – oferują też często darmową dostawę. Dodatkowo, w ten dzień część sprzedawców wydłuża czas pracy do późnych godzin nocnych, aby tym samym umożliwić konsumentom zrobienie zakupów.

W Polsce Czarny Piątek nie jest jeszcze aż tak popularny jak w USA, gdzie tego dnia odbywa się prawdziwy szał zakupowy, jednak z roku na rok zwiększa się znaczenie marketingowe tej akcji w naszym kraju. Według National Retail Federation – podczas Black Friday w ubiegłym roku zakupy zrobiło ponad 101 mln Amerykanów. Ze statystyk Adobe Digital Insights wynika, że wartość tylko koszyka online w tym dniu wyniosła 3,05 mld dolarów, a najczęściej kupowanymi przedmiotami były komputery, telewizory, zabawki oraz gry wideo.

W Europie także systematycznie rośnie popularność Black Friday. Jest to widoczne szczególnie w krajach skandynawskich. Jak wynika z raportu Adobe Digital Insights, od 2013 r. sprzedaż w tym dniu wzrosła tam aż o 187 proc. W innych częściach Europy wzrost ten wyniósł 66 proc. Dodatkowo, Czarny Piątek stał się największym dniem zakupowym w Wielkiej Brytanii. Podczas tej akcji promocyjnej konsumenci kupują aż 3,2 razy więcej produktów niż w zwykłe dni.

Czytaj także: Black Friday – jak wykorzystać moment zakupowego szaleństwa?

Cyber Monday

Kolejną okazją do zakupowego szaleństwa, tym razem w Internecie, jest poniedziałek po Czarnym Piątku tzw. Cyber Monday. W tym roku ten dzień wypada 27 listopada. Cyber Monday powstał na bazie obserwacji zachowań konsumentów przez sprzedawców i ekonomistów. Okazało się, że klienci zaczynając zakupy w Czarny Piątek i kontynuują je nawet do poniedziałku, kiedy będąc w pracy, przeglądają asortyment e-sklepów. Cyber Monday to odpowiedź sprzedawców internetowych na falę zakupów, która obserwowana jest podczas Black Friday w placówkach stacjonarnych.

Ogromne zainteresowanie tym wydarzeniem możemy zaobserwować w Stanach Zjednoczonych, gdzie według statystyk NRF w 2016 r. Amerykanie wydali 6,6 mld dolarów. Jak pokazują badania „Market Track’s 2017 Shopper Insight Series Survey” zrealizowanego przez firmę Accenture, ze zniżek oferowanych przez e-handlowców podczas „Cyber Monday” skorzysta co czwarty badany.

Czytaj także: 11 listopada Polacy się kłócą, a Chińczycy zarabiają

Dzień Darmowej Dostawy

Możliwością do zaoszczędzenia pieniędzy przed bożonarodzeniowymi świętami jest również Dzień Darmowej Dostawy. W tym roku przypada on 5 grudnia – sklepy internetowe oferują nam wtedy możliwość zakupów bez płatności za przesyłkę. Darmową dostawą objęte będą transakcje dokonane między godz. 0:01 a 23:59 z wyłączeniem wysyłek za granicę.

Mimo że w Polsce jest to stosunkowo nowa inicjatywa, to w ubiegłym roku blisko 2 500 sklepów z różnych branż dołączyło się do akcji (nie tylko odzieżowe czy kosmetyczne, ale również elektroniczne i oferujące artykuły RTV i AGD).

– Dzień Darmowej Dostawy to prawdziwe święto dla fanów internetowych zakupów. Tego dnia warto zamówić produkty, których dostawa jest stosunkowo droga, np. mebli czy dużego sprzętu AGD – radzi Tomasz Jaroszek, ekspert portalu Kapitalni.org.

Jak kupować na promocjach?

Niskie ceny i duże obniżki skutecznie przyciągają uwagę konsumentów. Jednak mimo kuszących ofert nie popadajmy w zakupowe szaleństwo. – Przed wizytą w centrum handlowym, warto spisać wszystkie produkty, które chcemy zakupić. Dzięki temu możemy mieć pewność, że nie wrócimy do domu z niepotrzebnymi rzeczami. Warto przed nabyciem danego produktu, zadać sobie pytanie, czy rzeczywiście dana rzecz jest nam potrzebna i najważniejsze – czy możemy sobie na nią pozwolić – mówi Tomasz Jaroszek, ekspert Kapitalni.org.

Dodatkowo, warto porównywać ceny tego samego produktu u różnych sprzedawców, aby sprawdzić czy promocyjna cena w danym sklepie jest rzeczywiście najtańsza. Bardzo często okazuje się, że sklepy internetowe oferują te same produkty za niższą kwotę.

– Praktyką stosowaną przez sprzedawców jest obniżanie cen produktów, które są uszkodzone, np. mają zepsuty zamek czy potłuczone wieczko. Przed zakupem obejrzyjmy dokładnie produkt, aby nie rozczarować się w domu – radzi Tomasz Jaroszek z Kapitalni.org.

[Kapitalni.org/RT]


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

co-drugi-polak-kupi-prezenty-akcji-promocyjnych