20 stycznia 2018, 10:00:Blockchain Connect 2018 - The Heart Warsaw, Warsaw Spire, plac Europejski 1, 00-844 Warszawa

Co drugi Polak kupi prezenty świąteczne podczas akcji promocyjnych

Co drugi Polak kupi prezenty świąteczne podczas akcji promocyjnych

Blisko co trzeci Polak wskazuje, że najlepszym okresem na zakup prezentów świątecznych jest koniec listopada – wynika z badania przygotowanego przez Ipsos dla Kapitalni.org. Warto zauważyć, że to właśnie w tym czasie odbywają się akcje promocyjne typu Black Friday czy Cyber Monday, które zyskują na popularności także w naszym kraju. Przeszło co drugi z nas deklaruje, że zakupi prezenty w te właśnie dni.

Badanie przeprowadzone przez Ipsos dla Kapitalni.org, pokazuje, że rozsądnie podchodzimy do tematu gwiazdkowych upominków. 28 proc. ankietowanych uważa, że prezenty świąteczne najlepiej i najkorzystniej kupować pod koniec listopada, ponieważ wtedy możemy liczyć na okazje cenowe i rabaty, a ceny produktów są najniższe. W tym okresie rozpoczyna się wyprzedażowe szaleństwo – czyli Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy. Jak wynika z badania Kapitalni.org, akcje promocyjne mają coraz większe znaczenie dla Polaków i ich portfeli. Ponad połowa ankietowanych zdecyduje się na zakup gwiazdkowych i mikołajkowych prezentów właśnie w ostatnim tygodniu listopada oraz na początku grudnia, podczas specjalnych dni rabatowych.

– Coraz częstszą praktyką sklepów jest podnoszenie cen w przedświątecznym okresie, dlatego warto zaplanować wydatki kilka tygodni wcześniej, np. pod koniec listopada. Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy to idealne okazje, aby trochę zaoszczędzić – radzi Tomasz Jaroszek, ekspert portalu Kapitalni.org. Kiedy warto wybrać się na zakupy i na co uważać, podczas akcji wyprzedażowych?

Czytaj także: Co się stanie z gospodarką, gdy w niedzielę nie pójdziemy na zakupy?

Black Friday

Idealną okazją do przedświątecznych szaleństw w sklepach będzie Black Friday, który w tym roku przypada 24 listopada. To właśnie ten dzień jest określany jako początek sezonu grudniowej gorączki zakupów, kiedy to sklepy na całym świecie oferują spore obniżki, nawet do 70 proc., a sklepy internetowe – oprócz zniżek – oferują też często darmową dostawę. Dodatkowo, w ten dzień część sprzedawców wydłuża czas pracy do późnych godzin nocnych, aby tym samym umożliwić konsumentom zrobienie zakupów.

W Polsce Czarny Piątek nie jest jeszcze aż tak popularny jak w USA, gdzie tego dnia odbywa się prawdziwy szał zakupowy, jednak z roku na rok zwiększa się znaczenie marketingowe tej akcji w naszym kraju. Według National Retail Federation – podczas Black Friday w ubiegłym roku zakupy zrobiło ponad 101 mln Amerykanów. Ze statystyk Adobe Digital Insights wynika, że wartość tylko koszyka online w tym dniu wyniosła 3,05 mld dolarów, a najczęściej kupowanymi przedmiotami były komputery, telewizory, zabawki oraz gry wideo.

W Europie także systematycznie rośnie popularność Black Friday. Jest to widoczne szczególnie w krajach skandynawskich. Jak wynika z raportu Adobe Digital Insights, od 2013 r. sprzedaż w tym dniu wzrosła tam aż o 187 proc. W innych częściach Europy wzrost ten wyniósł 66 proc. Dodatkowo, Czarny Piątek stał się największym dniem zakupowym w Wielkiej Brytanii. Podczas tej akcji promocyjnej konsumenci kupują aż 3,2 razy więcej produktów niż w zwykłe dni.

Czytaj także: Black Friday – jak wykorzystać moment zakupowego szaleństwa?

Cyber Monday

Kolejną okazją do zakupowego szaleństwa, tym razem w Internecie, jest poniedziałek po Czarnym Piątku tzw. Cyber Monday. W tym roku ten dzień wypada 27 listopada. Cyber Monday powstał na bazie obserwacji zachowań konsumentów przez sprzedawców i ekonomistów. Okazało się, że klienci zaczynając zakupy w Czarny Piątek i kontynuują je nawet do poniedziałku, kiedy będąc w pracy, przeglądają asortyment e-sklepów. Cyber Monday to odpowiedź sprzedawców internetowych na falę zakupów, która obserwowana jest podczas Black Friday w placówkach stacjonarnych.

Ogromne zainteresowanie tym wydarzeniem możemy zaobserwować w Stanach Zjednoczonych, gdzie według statystyk NRF w 2016 r. Amerykanie wydali 6,6 mld dolarów. Jak pokazują badania „Market Track’s 2017 Shopper Insight Series Survey” zrealizowanego przez firmę Accenture, ze zniżek oferowanych przez e-handlowców podczas „Cyber Monday” skorzysta co czwarty badany.

Czytaj także: 11 listopada Polacy się kłócą, a Chińczycy zarabiają

Dzień Darmowej Dostawy

Możliwością do zaoszczędzenia pieniędzy przed bożonarodzeniowymi świętami jest również Dzień Darmowej Dostawy. W tym roku przypada on 5 grudnia – sklepy internetowe oferują nam wtedy możliwość zakupów bez płatności za przesyłkę. Darmową dostawą objęte będą transakcje dokonane między godz. 0:01 a 23:59 z wyłączeniem wysyłek za granicę.

Mimo że w Polsce jest to stosunkowo nowa inicjatywa, to w ubiegłym roku blisko 2 500 sklepów z różnych branż dołączyło się do akcji (nie tylko odzieżowe czy kosmetyczne, ale również elektroniczne i oferujące artykuły RTV i AGD).

– Dzień Darmowej Dostawy to prawdziwe święto dla fanów internetowych zakupów. Tego dnia warto zamówić produkty, których dostawa jest stosunkowo droga, np. mebli czy dużego sprzętu AGD – radzi Tomasz Jaroszek, ekspert portalu Kapitalni.org.

Jak kupować na promocjach?

Niskie ceny i duże obniżki skutecznie przyciągają uwagę konsumentów. Jednak mimo kuszących ofert nie popadajmy w zakupowe szaleństwo. – Przed wizytą w centrum handlowym, warto spisać wszystkie produkty, które chcemy zakupić. Dzięki temu możemy mieć pewność, że nie wrócimy do domu z niepotrzebnymi rzeczami. Warto przed nabyciem danego produktu, zadać sobie pytanie, czy rzeczywiście dana rzecz jest nam potrzebna i najważniejsze – czy możemy sobie na nią pozwolić – mówi Tomasz Jaroszek, ekspert Kapitalni.org.

Dodatkowo, warto porównywać ceny tego samego produktu u różnych sprzedawców, aby sprawdzić czy promocyjna cena w danym sklepie jest rzeczywiście najtańsza. Bardzo często okazuje się, że sklepy internetowe oferują te same produkty za niższą kwotę.

– Praktyką stosowaną przez sprzedawców jest obniżanie cen produktów, które są uszkodzone, np. mają zepsuty zamek czy potłuczone wieczko. Przed zakupem obejrzyjmy dokładnie produkt, aby nie rozczarować się w domu – radzi Tomasz Jaroszek z Kapitalni.org.

[Kapitalni.org/RT]
Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone