Konsumenci w listopadzie i grudniu chętnie korzystają online ze specjalnych akcji marketingowych. W trakcie tegorocznego Black Week Polacy wydali samym BLIKIEM ponad 1,6 mld złotych, przy czym aż 1,2 mld zł przypadło na e-commerce. Przedświąteczne promocje to również czas w roku wyczekiwany przez oszustów, którzy podszywają się pod znane marki, platformy handlowe, operatorów płatności, a także firmy kurierskie.
CyberRescue ostrzega przed fałszywymi SMS-ami
Jak działa nowa metoda oszustwa? Ofiara otrzymuje wiadomość z informacją, że kurier podjął próbę dostarczenia paczki. Status przesyłki można sprawdzić w aplikacji dostępnej do pobrania na stronie internetowej. Po jej zainstalowaniu z otrzymanego linka, przestępca otrzymuje dostęp do danego telefonu z systemem Android.
Cyberprzestępca za pomocą aplikacji jest w stanie śledzić każdy ruch ofiary. Może w ten sposób wykraść dane logowania do banku, pozyskać listę kontaktów, a nawet wysyłać wiadomości SMS. Dlatego pod żadnym pozorem, nie należy klikać w linki pochodzące od nieznanych nadawców.
Jeżeli zainstalujesz aplikację na swój telefon, usunięcie jej wcale nie jest takie proste. Jedyne rozwiązanie to przywrócenie telefonu do ustawień fabrycznych. Od razu powinniśmy również poinformować bank o zaistniałej sytuacji dzwoniąc, np. z innego urządzenia, a w zainfekowanym telefonie włączmy tryb samolotowy, aby dalej nie rozsyłało SMS-ów do bazy kontaktów – radzi CyberRescue.
To już kolejna metoda stosowana w ostatnim czasie przez oszustów, która polega na podszywaniu się pod dostawców przesyłek. W połowie listopada dochodziło do prób wyłudzenia z wykorzystaniem wizerunku Poczty Polskiej. Ofiary otrzymywały wiadomości e-mail informujące o przesyłce, aby ją odebrać należy zapłacić 4,99 PLN. Głośno było także o fałszywych SMS-ach z prośbą o dopłatę do paczki, wysyłanych rzekomo przez InPost.