Listopadowe akcje promocyjne cieszą się dużą popularnością w Polsce. Według badania agencji BioStat przeprowadzonego na zlecenie SMSAPI, w tym roku aż 62,5 proc. Polaków planowało skorzystać z okazji zakupowych w trakcie Black Friday lub Cyber Monday.

Tegoroczne badanie Allegro i SW Research, wskazuje że już 30,1 proc. ankietowanych kupuje na wyprzedażach wyłącznie w sklepach internetowych. Z kolei tylko w sklepach stacjonarnych korzysta z wyprzedaży 20 proc. respondentów. Jaki jest główny powód wybierania e-commerce? Przeważają wskazania na chęć zaoszczędzenia czasu (59,4 proc.) oraz uniknięcia tłoku (51 proc.). Około 40 proc. ankietowanych uważa, że oferta dostępna online jest bogatsza i ma korzystniejsze ceny.

Najwięcej sprzedawców planuje obniżki cen do 30%

Szczególnie gorącym okresem w handlu internetowym jest Cyber Monday, którzy przypada na pierwszy poniedziałek po amerykańskim święcie dziękczynienia. W ramach badania Public Sapient w oparciu o dane z europejskiego i północnoamerykańskiego rynku oszacowano, że 82 proc. konsumentów planuje skorzystać z cyfrowych promocji w ramach Cyber Monday. To więcej aż o 6 p.p. niż wynosi odsetek osób zainteresowanych zakupami w trakcie Black Friday.

– Black Friday i Cyber Monday to od lat bardzo gorący okres dla e-commerce. Rok 2020 wywarł wpływ zarówno na zwyczaje zakupowe klientów, jak i na postawę sprzedawców. Z badania zrealizowanego przez nas wspólnie z naszymi merchantami z okazji tegorocznego święta wyprzedaży wynika, że najwięcej sprzedawców planuje w swoich sklepach obniżki cen do 30% Co więcej, e-sklepy w większości nie ograniczają się tylko do piątkowych promocji. Aż 60% przedsiębiorców planuje wprowadzenie promocji w dniach 26–29 listopada, tj. piątek-poniedziałek – komentuje Iza Wąsik, Key Account Manager w Tpay.

– Zakupowe szaleństwo wymaga jednak starannego przygotowania, głównie pod kątem bezpieczeństwa. Kiedy sprzedawcy rozpoczynają planowanie promocji? 50% przebadanych przez nas e-sklepów robi to miesiąc wcześniej, a 40% zaczyna na około 2 tygodnie przed Black Week. Warto nadmienić, że aż 60% merchantów podkreśla ogromną rolę operatora płatności w tym dniu. Nic dziwnego, w wyprzedażowym szaleństwie, sprawnie działająca platforma i zaufane płatności są szczególnie istotne – kontynuuje Iza Wąsik.

Listopadowe akcje promocyjne to szansa na zdobycie grupy lojalnych klientów

Statystyki aplikacji mobilnej Stocard, która pozwala przechowywać wszystkie karty lojalnościowe w jednym miejscu, potwierdzają, że w trakcie Black Week wzrasta zainteresowanie Polaków zakupami. Co więcej następuje w tym czasie nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale i zainteresowania konsumentów ofertami lojalnościowymi. Według danych Stocard odsetek użytkowników, którzy zapisują swoje programy lojalnościowe do aplikacji zanotował w ubiegłorocznym „czarnym tygodniu” wzrost o 15,6 proc.

Warto wykorzystać Cyber Monday i Black Friday do promowania swojego sklepu, jako miejsca atrakcyjnego nie tylko w czasie listopadowych akcji promocyjnych. Dzięki rabatom oferowanym w ramach Cyberponiedziałku i Czarnego Piątku klienci mogą być bardziej chętni na dołączenie do programów lojalnościowych, czy też zapisu do newslettera. To z kolei może skutkować ich powracaniem do danego sprzedawcy.

Oszuści wykorzystują popularność Black Friday i Cyber Monday

Cyberprzestępcy są oczywiście aktywni przez cały rok, jednak pora wyprzedaży i okres ją poprzedzający to czas, w którym kupujący online powinni zachować szczególną ostrożność. Według raportu firmy Kaspersky „Black Friday 2021: How to Have a Scam-Free Shopping Day”, od września do października 2021 r. łączna liczba ataków phishingowych wymierzonych w osoby korzystające z e-płatności zwiększyła się ponad trzykrotnie.

Phishing polega na podszywaniu się pod inną markę np. sklep, czy system płatności. Ta metoda oszustwa ma na celu nakłonienie ofiary do wykonania konkretnej czynności, takiej jak np. płatność na rzecz cyberprzestępcy, czy kliknięcie w link i przekazanie danych karty płatniczej.

Oszuści tworzą fałszywe strony internetowe z atrakcyjnymi ofertami. Wyglądają one łudząco podobnie do oryginalnych serwisów zakupowych. Możemy na nie trafić np. za pomocą otrzymanej wiadomości email. Produkty firmy Kaspersky w okresie od 27 października do 19 listopada, wykryły aktywne rozprzestrzenianie się wiadomości spamowych, z których aż 221 745 zawierało słowa „Black Friday”.

W ramach raportu firmy Kaspersky badacze sprawdzili, które platformy zakupowe były zazwyczaj wykorzystywane jako przynęta w akcjach phishingowych. W 2021 r. cyberprzestępcy najczęściej podszywali się pod Amazon. Popularnym wabikiem pod względem łącznej liczby prób phishingowych był także serwis eBay oraz Alibaba.