Dobre praktyki w firmie, czyli dlaczego warto wdrozyc dzialania CSR

CSR także w sektorze fintech

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu to pojęcie, z którym coraz częściej spotykamy się w kontekście strategii zarządzania przedsiębiorstwem. W pewnym uproszczeniu jest to koncepcja, zgodnie z którą firma nie skupia się wyłącznie na swoich potrzebach biznesowych, ale też wykorzystuje swoje zasoby i możliwości do szeroko pojętego społecznego interesu. Działania CSR powinny reprezentować wartości takie jak transparentność, etyka oraz potrzeby i oczekiwania interesariuszy. Oparty na zrównoważonym rozwoju, może przynosić wdrażającej ją organizacji istotne korzyści. Należą do nich m.in.: obniżenie kosztów transakcyjnych, wzrost innowacyjności firmy czy zwiększenie lojalności klientów.

Warto także wspomnieć, że CSR można wdrożyć na każdym etapie rozwoju przedsiębiorstwa. Działania społecznie odpowiedzialne cechują się brakiem ograniczeń wynikających z profilu działalności czy branży. Bez względu na to, czy firma to dobrze prosperujący fintech, raczkujący startup technologiczny czy sklep z kosmetykami –  w działania CSR można, a nawet (patrząc na trendy w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem) trzeba się angażować.  Ze względu na specyfikę branży, dostępne technologie i wsparcie podmiotów współpracujących, firma jest w stanie wypracować własne, a przede wszystkim efektywne sposoby działań charytatywnych.

Misja i wartości firmy a CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu niesie za sobą wiele korzyści dla firmy – warto jednak pamiętać, że to długotrwała strategia, a na efekty trzeba trochę poczekać. Wymaga ona czasu, wytrwałości i wiele zaangażowania. Jeśli naszym celem jest stricte sprzedaż, a nie systematyczne budowanie wizerunku (które w efekcie również przełożą się na sprzedaż, jednak nie bezpośrednio) to powinniśmy przemyśleć, czy na pewno społeczna odpowiedzialność biznesu jest do tego najlepszą drogą. Jeśli oczekujemy szybkich, miarodajnych i bezpośrednich efektów to zdecydowanie nie tędy droga. Jeśli chcemy natomiast zbudować silną markę w oparciu o konkretne wartości i zależy nam na stopniowym budowaniu PR’u, to bez CSR ani rusz. Warto też pamiętać, że działania takie to również źródło satysfakcji i również tak warto na tę strategię spojrzeć.

Jeśli stwierdzimy, że nasza firma potrzebuje takich działań, podstawą jest wybór odpowiedniego działania. Ten pierwszy etap, czyli planowanie działań jest kluczowy. Analizując naszą strategię, misję i wartości naszej firmy, jej cele, branżę, w której działamy, wielkość naszego przedsiębiorstwa i jego lokalizację, to, kim są nasi interesariusze i jakie są ich oczekiwania oraz potrzeby, klarujemy naszą akcję. Następnie należy zastanowić się nad środkami finansowania – jakim budżetem dysponujemy, a także skąd pozyskać dodatkowe fundusze.

Strategia firmy to ważny element tych działań. Misja marki powinna być spójna z akcją CSR. Zdecydowanie nie powinien być to mix doraźnych działań marketingowych, a raczej długofalowy plan zbieżny z wartościami i misją brandu.

Tpay z inicjatywą charytatywną dla samotnych matek

Mijający rok obfitował w wydarzenia, które dość mocno odbiły się na poczuciu bezpieczeństwa wielu kobiet, zwłaszcza tych w trudnej sytuacji życiowej czy finansowej. Wiele z nich z powodu kryzysu wywołanego pandemią nie otrzymuje dostatecznej pomocy – zarówno materialnej, jak i finansowej. Do tego dochodzi także większe poczucie samotności i niejednokrotnie wykluczenia społecznego wzmożonego przez pandemię.

– To nie pierwsza inicjatywa charytatywna w Tpay. Chociaż dopiero raczkujemy w temacie społecznej odpowiedzialności biznesu, do akcji udało nam się zaangażować pracowników i wielu naszych merchantów takich jak: Many mornings, ekobieca.pl, Natuli, Kubota, ansin.pl, myszojeleń czy VitoShop.pl – komentuje Katarzyna Szulc, Talent Acquisition Specialist w Tpay. 

Tegoroczna inicjatywa charytatywna podjęta przez Tpay skupiła się właśnie na pomocy samotnym matkom. Firma zdecydowała się na  wsparcie Domu Samotnej Matki w Poznaniu oraz Fundacji “Pomocna Mama”. W inicjatywę udało się zaangażować zarówno pracowników firmy, jak i partnerów biznesowych Tpay, dzięki czemu udało się zakupić niezbędne rzeczy zarówno dla mam, jak i ich dzieci.

– Dzięki pomocy naszych klientów udało nam się dostarczyć potrzebującym kobietom rzeczy niezbędne dla nich i ich pociech, między innymi ciepłe kurtki, książki czy zabawki dla dzieci . E-commerce to ogromna część naszej działalności, dlatego też uznaliśmy, że pomoc w formie zakupu potrzebnych produktów to najlepsze, co możemy od siebie dać – dodaje Katarzyna Szulc, Talent Acquisition Specialist w Tpay.