Polacy 11 listopada świętowali 100-lecie odzyskania niepodległości, w tym samym czasie Chińczycy już po raz kolejny obchodzili Dzień Singla. Z okazji tego Dnia Singla chińskie sklepy przygotowują dla klientów wiele promocji – nie inaczej było w tym roku. Jedna z największych platform e-commerce, AliExpress, przygotowała święto wyprzedaży – Global Shopping Festival, podczas którego wiele produktów można było kupić nawet o 50% taniej.

Polskie obchody

Platforma sprzedażowa przygotowała dla swoich klientów na całym świecie specjalną promocję, która trwała aż 48 godzin. Chińskie szaleństwo zakupowe w Polsce rozpoczęło się w sobotę 10 listopada o godzinie 14:00 i trwało do poniedziałku 12 listopada do godziny 13:59.

Przyglądając się aktywności kupujących, można było zauważyć ciekawą zależność: strona aliexpress.com w dniach 10 i 12 listopada cieszyła się taką samą popularnością zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn (50% vs. 50%). Natomiast w kulminacyjnym dniu promocji (11 listopada) była bardziej oblegana przez mężczyzn (58% vs. 42%).

Spadek liczby użytkowników

Jak pokazują dane pochodzące z badania Gemius/PBI, w tym roku zainteresowanie wyprzedażami w AliExpress było jednak mniejsze niż rok temu. W 2017 roku domena aliexpress.com oraz aplikacja AliExpress wygenerowała w dniach 10-12 listopada ponad 70,5 mln odsłon, zaś w tym roku było to niewiele ponad 60 mln.

Co prawda w ubiegłym roku promocja trwała tylko 11 listopada, jednak tylko tego dnia serwis i aplikacja zanotowały prawie 48 mln odsłon.

– Tegoroczna wyprzedaż na AliExpress rzeczywiście cieszyła się mniejszym zainteresowaniem ze strony kupujących niż ubiegłoroczna edycja. Możliwe, że udział w tym miała coraz większa popularność wydarzeń takich jak Black Friday czy Cyber Monday, które odbywają się zaledwie kilkanaście dni po 11 listopada – w tym roku są to odpowiednio 23 i 26 listopada – mówi Katarzyna Binert, E-commerce Manager w Gemius Polska.

Różnice na korzyść roku ubiegłego widać także, gdy spojrzymy na dane dotyczące realnych użytkowników, którzy odwiedzili stronę lub skorzystali z aplikacji AliExpress:

  • 10 listopada 2018 było ich prawie o 400 tys. mniej niż w 2017 (1 mln vs. 1,4 mln)
  • 11 listopada 2018 było ich o 700 tys. mniej niż w 2017 (1,4 mln vs. 2,1 mln)
  • 12 listopada 2018 było ich o 200 tys. mniej niż w 2017 (1,2 mln vs. 1,4 mln)

Aktywność kupujących a dane demograficzne

Jak wynika z przeprowadzonej analizy, chińska platforma e-commerce największą popularnością cieszy się w środowiskach wiejskich. Przyglądając się danym Gemius/PBI z października 2018 oraz danym z 10-12 listopada, można zauważyć, że AliExpress był wiceliderem niemal we wszystkich rankingach uwzględniających demografię.

Są jednak wyjątki. W grupie wiekowej 55+ chińska platforma znajduje się na 5. miejscu (za Allegro, Media Exprert, Euro RTV AGD i Empikiem). W grupie użytkowników mieszkających w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców oraz w grupie mężczyzn AliExpress jest 3. (wyprzedza go Allegro i – odpowiednio – Empik i sklep Media Ekspert).

Nie powinno dziwić także mniejsze zainteresowanie Dniem Singla wśród osób najstarszych – jak podaje raport „E-commerce” przygotowany przez Gemius Polska, w grupie 55+ aż 51% osób woli zobaczyć produkt przed kupieniem, 29% obawia się problemów z gwarancją produktów zakupionych online, 28% jest przyzwyczajonych do tradycyjnych sklepów a 23% woli przed zakupem porozmawiać ze sprzedawcą.