Celem raportu jest wymiana wiedzy i informacji pomiędzy organami nadzoru i innymi stronami w zakresie identyfikacji i zrozumienia trendów, które mają wpływ na nowe modele biznesowe instytucji płatniczych i instytucji pieniądza elektronicznego.

Z raportu EBA wynika, że większość tego rodzaju instytucji dostosowuje się do nowych warunków, w tym również tych, które wykreowała potrzeba wdrożenia PSD2. Nie ma zaskoczenia we wniosku, że większość instytucji chce rozszerzyć wachlarz produktów, jak również wejść na nowe rynki, wykorzystać możliwość świadczenia usług transgranicznych czy również ewoluować w kierunku pozyskania licencji instytucji kredytowej.

EBA wskazuje, że wiele instytucji, chociaż nie czuje takiej wewnętrznej potrzeby, to jednak współpracuje z zewnętrznymi dostawcami technologii fintech. W przypadku konkurencji z Big Techami (Apple, Facebook, Microsoft, Google), które stwarzają realne zagrożenie dla trwałości istniejących modeli biznesowych, instytucje płatnicze planują skupić się na zwiększaniu lojalności klientów. Perspektywy dla sektora płatności są pozytywne zarówno pod względem rentowności i przychodów. EBA prognozuje, że liczba klientów będzie rosnąć.

Raport dostępny jest tutaj.