Niewyobrażalna kwota 5,7 mld dolarów za 9,99% udziałów w Jio to ważna inwestycja dla Facebooka, który ma chrapkę na rynek, w którym mniejsze miasta liczą po kilka milionów mieszkańców. Celem Facebooka jest dotarcie z nowymi usługami do 60 mln małych i średnich przedsiębiorstw, które działają w Indiach. Do tego dochodzi 120 mln rolników i 30 mln właścicieli sklepów.

Większość z nich prowadzona jest w sposób archaiczny, ale nie ma wątpliwości, że spora część biznesu przechodzi właśnie epokową zmianę, której katalizatorem jest transformacja cyfrowa i boom telekomunikacyjny – świadczy o tym chociażby wielka popularność WhatsAppa w Indiach.

16 mln użytkowników w miesiąc po starcie

Jio wystartowało w 2016 roku (jako część konglomeratu Reliance Industries). Firma dostarcza klientom m.in. szybki internet, telewizję oraz usługi powiązane. Jio cieszy się popularnością ze względu na proste plany subskrypcji oparte na formie pre-paid. Już w miesiąc po starcie firma miała 16 mln subskrybentów, w lutym 2017 roku ich liczba przekroczyła 100 mln. W oficjalnym komunikacie czytamy, że jest to firma technologiczna, która dostarcza usługi telekomunikacyjne dla ponad 388 mln subskrybentów w Indiach.

Misją Jio jest dostarczanie usług dla 1,3 mld mieszkańców Indii, zwłaszcza do małych i średnich firm, e-commerce i rolników. Po inwestycji Facebooka wycena „startupu” wzrosła do 65 mld dolarów.