Komisja Europejska wszczęła formalne dochodzenie antymonopolowe, aby ocenić, czy Facebook naruszył unijne zasady konkurencji, wykorzystując dane reklamowe zebrane w szczególności od reklamodawców (którzy też korzystają z Facebooka) w celu konkurowania z nimi na rynkach, na których działa Facebook Marketplace.

Komisja Europejska sprawdzi czy Facebook nie zaburza konkurencji na rynku ogłoszeń online

Facebook żywany jest przez prawie 3 miliardy ludzi miesięcznie, a łącznie prawie 7 milionów firm reklamuje się na Facebooku. Facebook gromadzi ogromne zasoby danych o działaniach użytkowników swojej sieci społecznościowej i nie tylko, dzięki czemu dociera do określonych grup klientów. Przyjrzymy się szczegółowo, czy dane te dają Facebookowi nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną, w szczególności w sektorze ogłoszeń, gdzie ludzie codziennie kupują i sprzedają towary, a Facebook konkuruje również z firmami, od których zbiera dane. W dzisiejszej gospodarce cyfrowej dane nie powinny być wykorzystywane w sposób zakłócający konkurencję – powiedziała Margrethe Vestager, Komisarz UE odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Komisja zbada także, czy to w  jaki sposób usługa Facebook Marketplace jest osadzona w sieci społecznościowej nie daje mu przewagi w dotarciu do klientów i jednoczesnie wyklucza konkurencyjne usług ogłoszeń online.

Podobne śledztwo wszczął także brytyjski urząd antymonopolowy. KE zamierza ściśle współpracować z Wielką Brytanią w tym zakresie.

/LP